Flikkerende tekstrollen

ktjdebruine schreef op 03.03.2013 om 20:18 uur

Hallo allemaal,

Ik gebruik video deluxe 17, met Windows 7. De laptop is een i7.

Ik heb een probleem dat mijn tekstrol zachtjes flikkert, scherp onscherp op wisselende plekken. Het lettertype is Arial maatje 16, tekst is groen op zwart, maar andere kleuren, lettertypes lossen het probleem niet op.

Het effect zie je al in de monitor, en is er na het branden nog steeds.

Wie kent dit probleem, zou het graag strak door het beeld laten gaan.

Groeten,

Koen

Reacties

RiViS schreef op 04.03.2013 om 19:49 uur

Beste Koen,

Als je even precies aangeeft welke titel het is (naam vd titel en onder welk hoofdstuk hij staat) dan wil ik wel even kijken hoe hij het bij mij doet in VdL17. Geef ook zo veel mogelijk details van de instellingen die je gebruikt hebt, bv welke animatie etc

groet,

Rijk

ktjdebruine schreef op 04.03.2013 om 21:16 uur

Dag Rijk,

Bedankt voor je hulp, hier is de informatie,

Mediapool, tab Titels, Standaard, aftiteling.

Film info;

Bestand, instellingen, film, filminstellingen, onderaan videoinstelling, HDTV 1080i 16:9 (1920x1080 25fps)

Dubbelklik op de gele balk, en dan zie je in de mediapool dat hij naar algemeen springt, voor de tekst en opmaak dus. Lettertype Arial, maat 18, kleur groen, 3e kolom, vierde vanaf boven. 

Animatie loopt van benden naar boven, lengte object door de lap tekst 44 sec. De tekst is in het midden gecentreerd.

Dit is het wel denk ik, op de laptop lijkt het minder maar je ziet het wel mijn videomonitor neemt bijna 25% van het scherm qua oppervlak in.

Alvast bedankt,

Groeten,

Koen

RiViS schreef op 04.03.2013 om 22:59 uur

Je bedoelt wellicht Eindtitel (aftiteling zie ik niet onder Standaard), die doet het bij mij normaal, ook als ik hem over 44 sec laat lopen, ook met ca 20 regels tekst onder elkaar, en met jouw instellingen (groen als aangegeven, 18 pts Arial). Ook beeldvullend op 24"Monitor geen bijzonderheden te zien.

Ik vraag me af of het iets met de instelling cq resolutie van je laptopscherm te maken heeft. Waar speel je de gerede film op af? Exporteer het stukje film met de titel en bekijk het ook daar.

groet,

Rijk

ktjdebruine schreef op 05.03.2013 om 17:50 uur

De resolutie van mijn scherm is 1600x900, 17 inch.

Bij mijn is het echt aftiteling, mijn vdl is premium special editie, mogelijk zit het daar in, het zal wel hetzelfde doen denk ik.

Heb de film gebrand, op de dvd functie, bij de mpeg-encoder de bitrate volledig hoog, kwaliteit volledig ook naar rechts, dat blauwe knopje.

Smart rendering aan en ook anti-interlace.

Door het branden gaat de kwaliteit natuurlijk omlaag, uiteindelijk wordt 3/4 van de ruimte op de dvd gebruikt. De dunnere delen van de letters vallen soms gewoon bijna weg, op de laptop zie je dat uiteraard niet gebeuren. Heb ik stilstaande tekst boven foto,s of film dan is het wel strak. Na het branden en kijken van de dvd op de laptop, zie je hetzelfde effect als op de tv.

Ik hoop het op te lossen, ga eens branden met de letters in vet. Het is zo'n leuke film, namelijk het is het oplossen waard.

RiViS schreef op 05.03.2013 om 18:46 uur

In Mx heet het inderdaad Aftiteling, maar in je vraagstelling had je het over VdL 17.....

Pas op met branden op maximale bitrate, niet alle spelers kunnen daar goed mee overweg, misschien zit daar wel (een deel van) je probleem. Als je brandt met de door VdL zelf voorgestelde bitrate dan is de kwaliteit doorgaans goed genoeg, je kunt hem rustig wat verhogen (al moet je van goede huize komen om het verschil te zien!) maar ik zou zeker niet op maximum gaan zitten.

Ik heb ook in VdL MX nog even naar die titel gekeken maar zie (ook op volledig scherm 24") geen afwijkingen.

Waarom brand je met anti interlace? Dat geeft volgens mij op TV ook onrustiger beeld, standaard is meen ik interlace met bovenste veld eerst (evt uitproberen wat het beste resultaat geeft, bovenste of onderste eerst).*)

groet,

Rijk

*) PS: ik doe dat soort proeven altijd met een klein stukje film op een RW DVD (herschrijfbare dvd), dat bespaart je een heleboel schijfjes!

ktjdebruine schreef op 09.03.2013 om 15:32 uur

Dag Rijk,

Het probleem van de flikkeringen is opgelost, anti interlace uitgezet. Heb de letters in vet gezet. De standaard 16:9 gekozen en verder niks meer gedaan. Nu heb ik helaas een soort langspeelplaat kraakje in de gehele film, zal hiervoor een nieuw onderwerp aanmaken.

Bedankt voor het oplossen van dit probleem!.

Koen