Filmmateriaal van Mini DV camera binnenhalen via andere computer

jef.derijdt schreef op 20.01.2015 om 22:31 uur

Aangezien ik op mijn laptop (met VDL 2015) geen fireware-poort heb, moet ik mijn filmen zien binnen te trekken via een andere computer : een desktop met i5 en win8.1. Mijn camcorder is Panasonic NV-GS230.

Ik heb eerst daarop ook mijn VDL 2015 geïnstalleerd, maar dan heb ik gemerkt dat men slechts 1 maal per maand van computer mag wisselen. Dat vind ik geen optie.

Dus binnenhalen met andere software dan maar.

Vraag 1: Welke software is aanbevolen?

Vraag 2: Soms heeft men de keuze tussen AVI, DV AVI-1 en DV AVI-2. Wat kies ik? 

Vraag 3: Zijn er van die programma's met automatische scène-herkenning? Windows moviemaker zou dit wel kunnen voor .wmv maar niet voor AVI. (Voor één keer mis ik mijn vroegere Pinnacle)

Vraag 4: Als ik het goed begrepen heb, moeten mijn bestanden uiteindelijk in de bestemming 'my records' gezet worden op mijn laptop?

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 21.01.2015 om 10:22 uur

Beste Jef,

Volgens zeggen moet het wel degelijk kunnen, om op een tweede computer, met VDL 2015 werken. (zelf nog niet uitgeprobeerd)  

1. Deactiveer VDL 2015 op je Laptop. Ga naar: hulp / programma deactiveren.

2. Start dan VDL 2015 op je PC en meld je aan met je e-mailadres en serienummer.

Vraag 1.  zie: http://www.fontysmediatheek.nl/w/images/a/ae/Handleidinginladenfilmmateriaalvancameranaarpc.pdf

Vraag 2.

AVI geeft het beste resultaat

Vraag 3.

Wanneer je de AVI bestanden op de tijdlijn van VDL2015 zet, kan je automatsche scène-herkenning toepassen.

Druk op de sneltoetsen: Shift+Z . Je komt in het menu Scènedectectie. zie afbeelding

Vink, de DV timecode en Alle scènes als takes opslaan, aan.

Vraag 4.

De filmbestanden kan je naar elke map op je laptop kopieeren . Je kan deze dan via de mediapool van VDL2015 benaderen.

Succes,

Rob

Voormalige gebruiker schreef op 24.01.2015 om 11:56 uur

Hallo Jef,

Kan jij mij in het kort vertellen, hoe je de de films heeft binnengehaald?

Heb je de deactivering, van Magix, gebruikt?

ik hoor graag van je,

Rob 

jef.derijdt schreef op 25.01.2015 om 14:54 uur

Rob,

De deactivering heb ik niet gebruikt, omdat ik begrepen heb dat men slechts 1x per maand van computer mag wisselen. Dat zou betekenen dat ik 1 maand niet op Magix van mijn laptop zou kunnen werken. Daarom dan maar de moeilijkere weg.

Eerst heb ik getracht op de desktop de film binnen te halen via Windows Movie Maker. Ik heb de procedure echter vroegtijdig moeten onderbreken omdat ik mij realiseerde dat er nog een instelling verkeerd stond. Vermoedelijk is er daardoor een of ander bestand beschadigd geraakt, want het lukte mij nadien niet meer om bestanden binnen te halen. Ik zal later deze zaak trachten te herstellen via Software=> verwijderen/herstellen.

Op die desktop staat ook Adobe Premiere 11. Langs daar heb ik de Avi-bestanden binnengehaald op de interne HD. Dan naar de externe HD gekopiëerd en tenslotte op de interne HD van de laptop gezet. Gelukt.

Ook de automatische scèneherkenning doorgevoerd in Magix en alles netjes in 'Takes' gekregen. OK.

Alleen het geluid van 1 take naar Video Sound Cleaning brengen (zie mijn andere vraag onder de rubriek VSC), is nog niet opgelost.

Als ik de gemarkeerde take wil exporteren van Video naar AVI heb ik het gehele oorspronkelijke AVI-bestand beet. Dat is niet wat ik bedoel. Als ik geluid en beeld ontkoppel, en het geluid van die ene take markeer; vervolgens bestand=>exporteren=>'audio als MP3' dan heb ik vermoedelijk weer het geluid van de gehele AVI film want hij zou er 8 min over doen!

Jef