Hoi, eerst maar even een korte inleiding. Sedert medio 2011 gebruik ik Magix momenteel de versie Magix Deluxe 2014, Premium.
Mijn Lenovo laptop werkt (nog) met Windows 7. Nu weet de lezer wellicht iets meer over de mogelijkheden die dit (voor mij - nog steeds) fijne programma biedt en elimineren we een boel gedoe bij de beantwoording van mijn vragen.
Ik ben tamelijk bedreven, en ken de weg in mijn Magix versie tamelijk goed Toch zijn er nog altijd functies die ik niet dagelijks toepas, of zelfs niet eerder heb toegepast. Hier mijn inmiddels frustrerende gedoetje waar ik vandaag tegenaan liep - een gedoetje dat na een uur of zes zelf naar oplossingen zoeken niet het gewenste resultaat opleverde.
Het is bovendien mijn eigen domme schuld, ik moet gaandeweg het proces een domme fout gemaakt hebben, maar kan de oplossing tot herstel niet vinden.
Vandaag gebruikte ik de tab ''EFFECTEN'' en daarbinnen ''DESIGN ELEMENTEN'', vervolgens het eindpunt ''ACHTERGRONDEN''.
Het leek een bruikbare optie, dus waarom niet. Enfin, ik zit nu opgescheept met een rood-paarse waas (of ''filter'' zo jullie willen) die over al mijn videoprojecten heen ligt. Dus niet alleen over het project waaraan ik werk, maar over alles. We hebben het over zes nog niet afgewerkte projecten. Als extra test heb ik een nieuw project aangemaakt, maar ook over die beelden ligt de bedoelde waas.
Je begrijpt dat ik van die ''waas'' af moet. Het lijkt er op dat ik iets in mijn basisinstellingen moet wijzigen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat te doen, op welke knoppen te drukken etc.
In mijn zoektocht stuitte ik inmiddels op verschillende ''oplossingen'' maar die lijken niet op mijn probleem van toepassing. Ook bekeek ik vele ''tutorials'' en raadpleegde ik de Magix Handleiding.
Mocht dit probleem kunnen worden gerepareerd door Magix (het is geen download maar -gelukkig- een DVD), dan heb ik slecht nieuws: de DVD ligt thuis in Nederland, en ik verblijf in de Verenigde Staten. De in mijn optiek snelste fix kan ik de komende weken dus niet toepassen (en dan ga ik er van uit dat door het overschrijven, of opnieuw installeren, alles weer op ''de standaard instellingen'' staat - en als ik de map met projecten open, die vervelende ''waas'' verdwenen is.
Nogmaals: gezien mijn bevindingen, zoals hierboven omschreven, ga ik er maar van uit dat ik iets in de basisinstellingen heb verziekt. Hoe herstel ik die fout?
Alvast dank,
groet, Frank