Effecten - Design elementen - Achtergronden

f-w schreef op 14.09.2017 om 00:26 uur

Hoi, eerst maar even een korte inleiding. Sedert medio 2011 gebruik ik Magix momenteel de versie Magix Deluxe 2014, Premium.

Mijn Lenovo laptop werkt (nog) met Windows 7. Nu weet de lezer wellicht iets meer over de mogelijkheden die dit (voor mij - nog steeds) fijne programma biedt en elimineren we een boel gedoe bij de beantwoording van mijn vragen.

Ik ben tamelijk bedreven, en ken de weg in mijn Magix versie tamelijk goed Toch zijn er nog altijd functies die ik niet dagelijks toepas, of zelfs niet eerder heb toegepast. Hier mijn inmiddels frustrerende gedoetje waar ik vandaag tegenaan liep - een gedoetje dat na een uur of zes zelf naar oplossingen zoeken niet het gewenste resultaat opleverde.

Het is bovendien mijn eigen domme schuld, ik moet gaandeweg het proces een domme fout gemaakt hebben, maar kan de oplossing tot herstel niet vinden.

Vandaag gebruikte ik de tab ''EFFECTEN'' en daarbinnen ''DESIGN ELEMENTEN'', vervolgens het eindpunt ''ACHTERGRONDEN''.

Het leek een bruikbare optie, dus waarom niet. Enfin, ik zit nu opgescheept met een rood-paarse waas (of ''filter'' zo jullie willen) die over al mijn videoprojecten heen ligt. Dus niet alleen over het project waaraan ik werk, maar over alles. We hebben het over zes nog niet afgewerkte projecten. Als extra test heb ik een nieuw project aangemaakt, maar ook over die beelden ligt de bedoelde waas.

Je begrijpt dat ik van die ''waas'' af moet. Het lijkt er op dat ik iets in mijn basisinstellingen moet wijzigen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat te doen, op welke knoppen te drukken etc.

In mijn zoektocht stuitte ik inmiddels op verschillende ''oplossingen'' maar die lijken niet op mijn probleem van toepassing. Ook bekeek ik vele ''tutorials'' en raadpleegde ik de Magix Handleiding.

Mocht dit probleem kunnen worden gerepareerd door Magix (het is geen download maar -gelukkig- een DVD), dan heb ik slecht nieuws: de DVD ligt thuis in Nederland, en ik verblijf in de Verenigde Staten. De in mijn optiek snelste fix kan ik de komende weken dus niet toepassen (en dan ga ik er van uit dat door het overschrijven, of opnieuw installeren, alles weer op ''de standaard instellingen'' staat - en als ik de map met projecten open, die vervelende ''waas'' verdwenen is.

Nogmaals: gezien mijn bevindingen, zoals hierboven omschreven, ga ik er maar van uit dat ik iets in de basisinstellingen heb verziekt. Hoe herstel ik die fout?

Alvast dank,

groet, Frank

Reacties

mi-bo schreef op 14.09.2017 om 09:00 uur

Hallo Frank,

een lang maar niet mooi verhaal

een optie, bestand instellingen, instellingen terugzetten naar standaardwaarden.

andere optie gezien de optie apart onder beeld staat , ontkoppel beeld en geluid, en zet de kleur weer in neutraal.

gezien je in USA bent

nog een andere optie ga naar https://www.magix.com/nl/support/mijn-service-center/

inloggen mijn producten, hier staat onder MAGIX vdl 2014 : Uw serienummer en kan met het installatie programma ook het volledige programma weer opnieuw op de Pc worden gezet

gr

Michael

Voormalige gebruiker schreef op 14.09.2017 om 11:07 uur

Hallo Frank,

Als u dit bedoeld, daar is een verklaring voor.

Normaal beeld

Rood-paars beeld

De verklaring hiervoor is, dat u het scherm per ongeluk op Anaglyph-weergave hebt gezet. U kunt deze weer op "Standaard (2D)" zetten door op het hamburgertje te klikken en "Standaard (2D) aan te vinken.

Een andere methode is al gegeven in bovenstaand antwoord. Namelijk: Bestand / instellingen / programma-instelling.....

Succes,

Rob

PS het voorbeelden zijn gemaakt met VDL 2016. Volgens mij had VDL 2014 al een hamburgertje anders kan het zijn een 3D brilletje.

Aanvulling 14-09-2017 om 11:45

Hier enkele snel toetsen voor de Monitor.

mi-bo schreef op 14.09.2017 om 14:04 uur

@Voormalige gebruiker

dit is ook een goede tip, deze optie is me geheel ontschoten

gr

Michael

f-w schreef op 14.09.2017 om 14:12 uur

@mi-bo en @Robvroe1 ..... hartelijk dank voor jullie supersnelle reacties! Ik kon het ''hamburgertje'' cq ''3D brilletje'' niet zo snel vinden, dus koos ik voor de radicale optie, namelijk de boel naar de ''standaardinstellingen'' terugzetten. Vervolgens importeerde ik de projecten en voila: we kunnen weer verder. En ik kan wel zeggen: met een gerust hart. :)

Nogmaals hartelijk dank voor jullie tips!

Vriendelijk groetend,

Frank

Voormalige gebruiker schreef op 14.09.2017 om 14:43 uur

Halo Frank,

Fijn om te lezen dat het gelukt is. Maar ik heb even VDL 2014 premium geïnstalleerd en heb er een afbeelding gemaakt waar u het hamburgertje zou moeten vinden.

Groet,

Rob

f-w schreef op 14.09.2017 om 16:05 uur

Halo Frank,

Fijn om te lezen dat het gelukt is. Maar ik heb even VDL 2014 premium geïnstalleerd en heb er een afbeelding gemaakt waar u het hamburgertje zou moeten vinden.

Groet,

Rob

Gevonden! Weer iets geleerd, dank je wel!

Voormalige gebruiker schreef op 15.09.2017 om 13:22 uur

Hallo Frank,

Zo als het gezegde zegt: "Je bent nooit te oud om te leren".

1. CTRL+. (punt) geeft een rood / paarse kleur
  2. . (punt) weer een normaal scherm
  3. Bij het terugstellen op de standaardwaarde, worden ook al je persooonlijke instellingen terug gezet.

Groet,

Rob

f-w schreef op 15.09.2017 om 14:58 uur

Ja, zo'n reset is een radicale, harde, optie. Maar wel snel. Het is daarom dat ik daarvoor koos. Het aantal persoonlijke instellingen viel wel mee, ik zette alles weer in haar goede, door mij geselecteerde, stand terug. Alles werkt weer naar behoren. Nogmaals dank!