Een niet standaard vorm opvullen met beeld

erikjan73 schreef op 08.07.2019 om 11:22 uur

Om te beginnen...ik weet niet of deze vraag al eens gesteld is, zou zo ook niet weten of en hoe ik daarnaar kan zoeken. Dus bij voorbaat sorry als ik hierbij in herhaling val....

Maar mijn vraag is dus, hoe kan je een niet standaard vorm opvullen met beeld? Daarmee bedoel ik; ik heb een .png afbeelding gedownload met daarop de contouren van het Griekse eiland waar ik onlangs op vakantie was. Het leek me leuk om deze afbeelding aan het begin of aan het eind van mijn film in beeld te zetten en daar wat verschillende scenes van onze vakantie in te laten afspelen. Maar ik heb geen idee of dit überhaupt tot de mogelijkheden behoort in Video De Luxe 2014 Premium, waarmee ik werk.

Ik hoop dat mijn vraag helder is. Zo niet, dan vraag maar en zal ik proberen het nog verder te verduidelijken.

Iemand tips of een uitleg?

Bij voorbaat dank!

Reacties

mi-bo schreef op 08.07.2019 om 12:33 uur

@erikjan73

Beste Erikjan,

Als U de PNG

zet maak deze zolang als de intro moet worden afgespeeld

dan op spoor 2&3 de eerste filmpje ga naar effecten beweging effecten, optie positie grootte, dan optie zoom

verkleind U het beeld en als het dan wordt afgespeeld staat PNG op de achtergrond en filmpje wordt er door heen gespeeld

er kunnen ook meerdere projectjes neer gezet

worden en afgespeeld

Sc6

Michael

Wijziging aangevuld i.v.m eerste PNG was niet mee gepubliceerd

erikjan73 schreef op 08.07.2019 om 13:14 uur

Bedankt voor je reactie Michael, maar dit is niet helemaal wat ik bedoelde. Deze functie ken ik en gebruik ik ook geregeld. Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat het beeld dat ik wil laten zien, de vorm (buitenranden) krijgt van mijn .png afbeelding, in dit geval de contouren van een Grieks eiland.

Je ziet het ook wel eens op tv, dat letters van de titel van een tv-programma worden opgevuld met beelden.

Een voorbeeld zie je bij deze (heel oude) leader van Studio Sport, op het einde wanneer de letters in beeld komen:

mi-bo schreef op 08.07.2019 om 13:28 uur

@erikjan73

Beste Erikjan,

Dank voor uw Feedback

een optie Chromakey heeft U dat al geprobeert

Sc6

Michael

erikjan73 schreef op 08.07.2019 om 20:40 uur

Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe dat werkt. Nog nooit wat mee gedaan.

Hoe werkt dat dan?

mi-bo schreef op 08.07.2019 om 22:24 uur

@erikjan73

Beste Erikjan.

Niet wetend of dit een idee is,

map van Griekenland , naam Rhodos, en vier beelden van strand.

hier een kleine compilatie

Sc6

Michael

mi-bo schreef op 08.07.2019 om 22:53 uur

@erikjan73

Beste Erikjan,

misschien dit een begin optie gemaakt met reisanimatie

Sc6

Michael

erikjan73 schreef op 09.07.2019 om 09:24 uur

@erikjan73

Beste Erikjan.

Niet wetend of dit een idee is,

map van Griekenland , naam Rhodos, en vier beelden van strand.

hier een kleine compilatie

Sc6

Michael

Ik begrijp niet helemaal wat je hier met Chroma Key hebt gedaan, dit kan toch ook met beeld-in-beeld effecten?

erikjan73 schreef op 09.07.2019 om 09:26 uur

@erikjan73

Beste Erikjan,

misschien dit een begin optie gemaakt met reisanimatie

Sc6

Michael

Dank je wel voor je bijdragen. Ik waardeer het echt dat je zo meedenkt, maar het is allemaal niet wat ik bedoel. Maar misschien vraag ik soms te veel van mijn programma, en moet ik me realiseren dat ik, hoewel ik in Hilversum woon, niet bij de tv werk 😁😁

mi-bo schreef op 09.07.2019 om 10:08 uur

@erikjan73

Beste Erikjan,

Dank voor Uw Feedback.

Wat U als voorbeeld liet zien van Studio Sport is door Programmeurs gemaakt, 20 jaar geleden heb ik dit mogen proeven( kunnen zien ) bij Canal 9 hoe zoiets gemaakt werd,bij Tv Station van Valencia intern.

Met Chroma keyen heb ik als voorbeeld laten zien dat buiten de 4 bewegende beelden( zoals gevraagd kleine belevenissen vooraf), landkaart en Naam ook te zien zijn..( opstart van Uw project )

Jammer dat met het meedenken de oplossing niet is geboden.

Sc6

Michael

lucky_me schreef op 14.07.2019 om 02:28 uur

Dag Ericjan

Wat je wil kan zeker wel met chroma key (effen achtergrond met uitsnijding in de vorm van de Griekse kaart met je film afgespeeld in die uitsnijding)

Werkwijze:

*in een extern foto bewerkings-programma maak je eerst een "masker". Hiervoor neem je de kaart van Griekenland en je maakt deze volledig groen (ander kleur kan ook maar groen werkt wel best vind ik). Rondom deze vorm maak je de achtergrond bvb. volledig zwart. Bewaar dit als *jpeg

*Open nu video de luxe

*plaats dit masker op spoor 2 en je vakantie film op spoor 1 (tijdlijn)

*selecteer spoor 2 (masker) en zoek nu in effecten naar het effect "chroma key" (ik weet niet in welke versie je werkt van vdl)

*in het effecten venster kies je de kleur die overeen komt met de kleur die je koos voor je kaart in het masker (normaal is dat groen) en pas dit effect toe

*Nu is het groen in je masker doorzichtig en zie je de video uit het bovenliggende spoor afgespeeld in een kader met de vorm van de Griekse kaart.

ps; er zijn tal van voorbeelden van chroma key te vinden op youtube mocht iets nog niet duidelijk zijn

Groet

Luc

erikjan73 schreef op 14.07.2019 om 07:31 uur

Dank je wel Luc voor je heldere uitleg! Ben ermee bezig geweest en het is me gelukt.

Weer wat bij geleerd 😉👍

ceecoupeetje schreef op 15.07.2019 om 08:46 uur

eveneens kan je gebruik maken van een masker . dan wel zwart wit , en beelden op spoor 1 en 3. indien je dan bij effect chroma key alfa modus selecteerd komen de beelden van de beide beeldsporen volgens de vorm van het masker zichtbaar.mogelijk is dan ook om met keyframes en opacity het resultaat te animeren.