Een computerstem leest de ondertiteling voor in Video easy HD. Hoe schakel ik die uit?

HansHL schreef op 14.05.2014 om 02:56 uur

Een computerstem leest de ondertiteling voor in Video easy HD. Hoe schakel ik die uit?

De versie van Video easy HD die ik gebruik is 2.0.1.3.

Het rare is dat niet alle TV-opnames (via de Humax 5050 naar de computer en vervolgens naar Video easy HD) dit probleem vertonen. Het maakt niet uit of ik het programma via Windows Media Player of VLC Media Player kies.

Reacties

mi-bo schreef op 14.05.2014 om 08:59 uur

Ik ken het progamma Humax 5050 niet maar wordt in Video Easy HD de stem niet apart op de tijdlijn gezet, want dan kunt u de stem verwijderen

gr

mido

Voormalige gebruiker schreef op 14.05.2014 om 10:11 uur

Beste Hans,

Wat bedoel je met " De computerstem leest de ondertiteling voor in Video easy HD "? Is dit in de vorm van Gesproken tekst of alleen de ondertiteling?

Zelf heb ik de HUMAX 5200c en heb dit nog nooit gezien of meegemaakt.

Lees nog eens de HUMAX handleiding door of er een instelling is die dit mogelijk maakt. Dat het niet in alle TV-opnames is, kan zijn dat het niet mee wordt uitgezonden.

Succes,

Rob

aanvulling 10:55

Dit vond ik in de handleiding HUMAX 5050c

HansHL schreef op 16.05.2014 om 23:48 uur

Beste Rob en Mido,

Hartelijk dank voor de zeer snelle reacties!

- Mido, de Humax 5050c is geen programma maar een 'nieuwerwetse' videorecorder met een harde schijf die televisieprogramma's in Full HD kan opnemen en afspelen.
De versie die ik heb van Video easy HD heeft helaas geen aparte tijdlijn.

- Rob, de tekst die in de ondertiteling verschijnt, wordt letterlijk door een computerstem voorgelezen, zodat de originele uitgesproken tekst naar de achtergrond wordt verwezen.
Het is precies de stem die je te horen krijgt bij de VLC Media Player (de laatste versie 2.1.3 gebruik ik nu, maar bij vorige versies was die mogelijkheid er ook al). In het menu bij 'Audio' heb je de mogelijkheid om bij Audiospoor de keuze 'visual impaired commentary - [gos]' aan te klikken, die de computerstem voortbrengt. Het gekke is dat nergens in de handleiding van VLC Media Player gesproken wordt over 'visual impaired commentary - [gos]'. Maar die keuze geef ik dus niet aan en bij het afspelen in VLC Media Player krijg ik geen computerstem te horen. Die krijg ik wel te horen als het programma naar Video easy HD wordt overgezet. Maar soms bij een ander programma gaat het overzetten wel goed (zonder computerstem). 
Ik gebruik VLC Media Player omdat bij de Windows Media Player het overzetten naar Video easy HD niet altijd met geluid gepaard gaat. (Dit is eigenlijk een nieuwe vraag. Is dat een bekend verschijnsel of doe ik iets fout?).
Ik heb de handleiding van de Humax 5050c bij 7.2 gevolgd, maar daar kun je alleen de taal kiezen.
Ik heb nog een tip. Bij het openen van het menu van de Humax 5050c zag ik dat er weer (nou ja, weer na een paar jaar) een software update was. Misschien is die er ook voor de Humax 5200c.

Nogmaals hartelijk dank voor het 'meedenken',

Met vriendelijke groet,

Hans