Reacties

RiViS schreef op 17.12.2012 om 21:27 uur

Hallo Guy,

Naar een USB stick kan via Bestand/ Film exporteren/ Video als MPEG (kies dan voor mpeg2, dat is het zelfde formaat als op je dvd zou komen).

Een alternatief is dat je genoegen neemt met een iets mindere kwaliteit door een wat lagere bitrate te kiezen voor je dvd. In het scherm "DVD branden" klik je op Encoder Instellingen. In het volgende scherm kun je de schuifregelaar voor de bitrate iets naar links schuiven, dus naar een lagere waarde. Even uitzioeken hoe ver je moet gaan om het op de dvd te laten passen. Ik zou eerst een RW DVD (een herschrijfbare dvd) maken om  te testen of je de kwaliteit goed genoeg vindt, dat bespaart schiifjes!

groet,

Rijk

Voormalige gebruiker schreef op 17.12.2012 om 22:34 uur

Hallo Guy,

Een aanvulling op RiVis, als je genoegen neemt met een mindere kwaliteit, klik dan op "bitrate aanpassen" en het programma zoek dan de bijpassende bitrate, zodat hij in zijn geheel op je DVD past.

gr.

Rob 

emilelucienne schreef op 18.12.2012 om 14:42 uur

De 2 vorige suggesties zijn inderdaad een oplossing. Maar heb je er niet aan gedacht een dubbel -  layer te branden ? (DVD-DL) Dan heb je 2maal 4,7 GB. Ik zou toch opteren voor deze oplossing omdat je zelfs dan de bitrate kan verhogen tot het maximum en een scherper resultaat krijgt Voor de kostprijs moet je het niet laten.

Groeten

RiViS schreef op 18.12.2012 om 19:58 uur

...Maar heb je er niet aan gedacht een dubbel -  layer te branden ? (DVD-DL) Dan heb je 2maal 4,7 GB. Ik zou toch opteren voor deze oplossing omdat je zelfs dan de bitrate kan verhogen tot het maximum en een scherper resultaat krijgt

Zeker kan dat, toch even een kanttekening: Sommige dvd spelers geven problemen als je de bit-rate te hoog maakt (gaan haperen of lopen zelfs vast), ik zou dus liever niet naar de max waarde gaan. Bovendien is de winst in scherpte nauwelijks waarneembaar.

Andersom: een beetje verlagen van de bit-rate geeft nauwelijks waarneembaar verlies in kwaliteit. Maar er zijn natuurlijk grenzen.

Kortom: Je moet dus bij voorkeur alles met mate doen....

en dank voor je aanvulling, Emile

groet,

Rijk

GuyB schreef op 18.12.2012 om 20:02 uur

Allemaal erg bedankt voor de tips. Ik ga eerst proberen te branden op een DVD-DL, omdat dan blijkbaar de kwaliteit dezelfde blijft. Ik moet wel eens nagaan of ik die op mijn DVD speler kan afspelen. Zoniet probeer ik de andere tips.

Nogmaals bedankt!!!!