Conversie van 4:3 naar 16:9 met Film op DVD 8

SnahMagi schreef op 20.01.2011 om 21:14 uur

Al een geruime tijd ben ik aan het worstelen om oude video's om te zetten naar DVD. De videorecorder waarmee ik alle opname gemaakt hebt is een Grundig. Op de video zie ik bij het afspelen een zwarte balk onder en boven. Nu had ik vroeger ook een oude 4:3 beeldbuis dus dit was geen probleem. Al enige tijd heb ik nu echter een moderne LCD televisie van Philips met een 16:9 scherm (breedbeeld). 

Als ik nu echter zonder meer de video opneem via Film op DVD 8 blijft het beeld 4:3. Als ik bij het aanmaken van een nieuw project direct kies voor 16:9 dan wordt het beeld 'uitgerekt' maar de zwarte balken boven en onder de opname blijven bestaan.

Nu zijn er zoveel mogelijkheden met Film op DVD 8 dat ik gewoon de weg helemaal kwijt ben. Daarom heb ik een aantal vragen:

Als ik oude opnames heb op de video waarop een TV-beeld is opgenomen klopt het dat dit altijd 4:3 is en dat dan de uitzending gewoon onder en boven zwarte balken heeft?

Moet ik dan bij het branden met Film op DVD kiezen voor een OPNAME van 4:3 en het BRANDEN op 16:9?

Moet ik ergens bij een of andere keuze nog 'iets' doen om de zwarte balken weg te krijgen?

 

Graag jullie hulp. Bij voorbaat dank.

Reacties

prupprecht schreef op 21.01.2011 om 08:04 uur

Start your project in 16:9-Size.

Import your Video into the project. The program will ask you if it should change the project into the size of your movie. Answere NO.

Then simply use the scale option to resize the movie ´til it fits to the 16:9 frame. That´s it. ;-)

 

Greetz

Peter

Polders schreef op 22.01.2011 om 17:24 uur

Beste SnahMagi, voorheen was de TV, video en foto beeld standaard 4:3 en is inmiddels 16:9 geworden.

Als een beeld in 4:3 formaat wordt getoond op een 16:9 scherm zijn er balken links en rechts.

Het is mogelijk de beelden in 4:3 formaat te vertonen in 16:9 formaat.

Daarvoor wordt het beeld zoveel vergroot dat het links en rechts beeldvullend is.

Bij vergroten zonder vervormen, blijft het beeld 4:3 en zal een deel van het beeld - boven en onder - niet worden getoond.  Het 4:3 beeld wordt min of meer in 16:9 geknipt.

Bij weergave in 16:9 formaat is dus de keuze als volgt:

- de volledige afbeelding 4:3 met balken links en rechts

- de 'onvolledige' weergave 16:9 zonder het bovenste en onderste deel van het beeld

 

(Bij weergave van 16:9 op een 4:3 scherm is het precies andersom: Balken boven en beneden. Vergroten = links en rechts niet zichtbaar)

 

Een conclusie zou kunnen zijn: hanteer een 16:9 formaat filminstelling, accepteer de balken links en rechts. Het hele beeld wordt getoond.

 

Veel succes 

 

Polders schreef op 29.01.2011 om 16:42 uur

Beste SnahMagi, inderdaad is het soms moeilijk om een sitiatie te beschrijven - evenals te begrijpen.

Begrijp nu de situatie beter. Probeer eens het volgende:

Laad de film - ga naar scherm Tijdlijn - Klik op Beelddeel van film.

Dan volgt Effecten. Kies Bewegingseffecten - Positiegrootte.

Hier verschijn een kader om uw filmbeeld in de monitor

Controleer of het vinkje bij 'proporties behouden' aanwezig is.

. Pas kader aan de 16:9 film aan

Ga naar Bewegingseffecten - Uitsnede.

Controleer of het vinkje bij 'beeldvullen' aanwezig is.

Ga naar het pijltje rechts van 'Proporties behouden' wijzig keuze in 16:9 liggend

 

Ga nu naar de monitor, klik met de rechtermuisknop en ga naar Resolutie presets. Kies 16:9 (advies is: 'half'om pc processor niet te veel te belasten. Dit heeft geen effect op de film)

 

Dit zou nu de oplossing moeten zijn: een 16:9 uitsnede deel (van een 4:3 film) en  beeldvullend.

Succes

Polders schreef op 04.02.2011 om 09:24 uur

Beste SnahMagi, inderdaad wordt een ander programma gebruikt. Structuur is veelal gelijk. Vaak meer mogelijkheden. Magix heeft bij Bewerken 3 schermpostities 1) Storyboard modus 2) Scéne overzicht en 3) Tijdlijn. Ga naar de 3 knoppen links middenin het scherm en kies Tijdlijn.

Onder de helft van dit beeld zijn meerdere 'sporen' (of regels) te zien. De eerste is het spoor waarop het beeld (de foto of de film) en op de 2e staat het geluid.

 

Als bij een foto of bij het begin van een filmfragment met de cursor over het filmdeel wordt bewogen, wordt een A/B knop zichtbaar. Als ergens daarnaast op een iets andere plaats in het foto- of filmdeel (dus niet het geluidsdeel) wordt geklikt, wordt er doorgeklikt naar Effecten. Die zijn dan rechtsboven zichtbaar met veel keuzes.

 

Afhankelijk van de pc kan het voorkomen dat de film hapert, daarvoor is het advies de Resolutie presets aan te passen naar 'half' om de pc processor niet te veel te belasten. Dit heeft geen effect op de film. Dit kan ook bij Venster, Weergave-Instellingen. Niet altijd nodig.

Veel succes