Al een geruime tijd ben ik aan het worstelen om oude video's om te zetten naar DVD. De videorecorder waarmee ik alle opname gemaakt hebt is een Grundig. Op de video zie ik bij het afspelen een zwarte balk onder en boven. Nu had ik vroeger ook een oude 4:3 beeldbuis dus dit was geen probleem. Al enige tijd heb ik nu echter een moderne LCD televisie van Philips met een 16:9 scherm (breedbeeld).
Als ik nu echter zonder meer de video opneem via Film op DVD 8 blijft het beeld 4:3. Als ik bij het aanmaken van een nieuw project direct kies voor 16:9 dan wordt het beeld 'uitgerekt' maar de zwarte balken boven en onder de opname blijven bestaan.
Nu zijn er zoveel mogelijkheden met Film op DVD 8 dat ik gewoon de weg helemaal kwijt ben. Daarom heb ik een aantal vragen:
Als ik oude opnames heb op de video waarop een TV-beeld is opgenomen klopt het dat dit altijd 4:3 is en dat dan de uitzending gewoon onder en boven zwarte balken heeft?
Moet ik dan bij het branden met Film op DVD kiezen voor een OPNAME van 4:3 en het BRANDEN op 16:9?
Moet ik ergens bij een of andere keuze nog 'iets' doen om de zwarte balken weg te krijgen?
Graag jullie hulp. Bij voorbaat dank.