Breedbeeld opnamen komen als 4:3 op tijdlijn

Stortfilm schreef op 09.10.2013 om 14:44 uur

Ik had een Samsung VP MX20 camcorder. Deze neemt op in resolutie 720 x 576 pixels, maar de opnamen zijn breedbeeld, dus op 16:9. Als ik deze bestanden naar de tijdlijkn sleep, krijg ik ze als 4:3 beelden te zien, dus vertekend. Hoe kan ik bij Video deluxe 2013 instellen om de beelden in de goede verhouding te zien?

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 09.10.2013 om 15:14 uur

Beste,

Dat kan op twee manieren.

1) Als je de eerste filmscene naar de tijdlijn sleep kijg je de vraag äanpassen  / niet aanpassen" druk dan op aanpassen.

2) start VDL2013. Klik op opties en kies filminstellingen. zet het op Pal 16:9 (720x576) en klik op ook. Daarna blijft het op dit format staan totdat u het weer hier wijzigd.

Succes

Rob

Stortfilm schreef op 09.10.2013 om 17:24 uur

Beste Rob,

Bedankt voor je snelle antwoord. Helaas is het probleem iets complexer. Ik wil de beelden gebruiken in een film, die de levensloop van mijn kleindochter gedurende 10 jaar beschrijft. Daar komen dus beelden in voor gemaakt met Super 8 (4:3), beelden van de Samsung en de laatste twee jaar zijn HD beelden. Mijn angst is dat als ik het hele project zet op Pal 16:9, dat ook de Super 8 beelden worden uitgerekt. Nu staat het project op HD 16:9 en krijg ik zwarte balken bij de Super 8 opnamen. Dat hoort zo. De eerste methode werkt dus niet, want dan wordt het hele project aangepast. De film moet straks een DVD worden.

Groet,

Aad

Voormalige gebruiker schreef op 09.10.2013 om 18:29 uur

Beste Rob,

Bedankt voor je snelle antwoord. Helaas is het probleem iets complexer. Ik wil de beelden gebruiken in een film, die de levensloop van mijn kleindochter gedurende 10 jaar beschrijft. Daar komen dus beelden in voor gemaakt met Super 8 (4:3), beelden van de Samsung en de laatste twee jaar zijn HD beelden. Mijn angst is dat als ik het hele project zet op Pal 16:9, dat ook de Super 8 beelden worden uitgerekt. Nu staat het project op HD 16:9 en krijg ik zwarte balken bij de Super 8 opnamen. Dat hoort zo. De eerste methode werkt dus niet, want dan wordt het hele project aangepast. De film moet straks een DVD worden.

Groet,

Aad

Hall Aad,

Mooi dat uw probleem zo is op gelost. Echter de 1e methode werkt ook. Als u eerst een filmshot van 16:9 naar de tijnlijn sleept en u de vraag krijgt, als dit een ander format is, om deze aan te passen of niet. Aan uw de keuze. Nu staat het standaard op 16:9 . Als u nu een filmscene van 4:3 naar de tijdlijn sleept krijgt u ook weer de vraag aanpassen / niet aanpassen. Nu moet op niet aanpassen klikken. Anders wordt uw film van 16:9 terug gezet op 4:3.

Nogmaals succes met uw montage,

Rob

Stortfilm schreef op 09.10.2013 om 19:28 uur

Beste Rob,

Zojuist uitgeprobeerd. Bij elke Super8 fragment wordt gevraagd of ik de film wil aanpassen, zoniet bij het Samsung fragment. Ik voeg het in en er wordt geen vraag gesteld en komt in 4: 3 op scherm, dus fout

Voormalige gebruiker schreef op 09.10.2013 om 19:52 uur

Beste Rob,

Zojuist uitgeprobeerd. Bij elke Super8 fragment wordt gevraagd of ik de film wil aanpassen, zoniet bij het Samsung fragment. Ik voeg het in en er wordt geen vraag gesteld en komt in 4: 3 op scherm, dus fout

Hallo Aad,

Dat klopt de Samsung is 16:9 dus komt de vraag niet. Nu sleep je een 4:3 super8 naar de tijdlijn nu krijg je de vraag. Klik op "niet aanpassen". Als u nu de fragmenten afspeelt dan is 16:9 beeldvullend en 4:3 heeft links en rechts  een zwarte balk.

Gr.

Rob

Stortfilm schreef op 09.10.2013 om 20:33 uur

Rob,

Helaas klopt het niet. Ik heb een nieuw project aangemaakt met instelling DV 16:9. Vervolgens een 4:3 opname op de tijdlijn gezet. Daarbij kreeg ik de vraag aanpassen? Uiteraard Niet. Vervolgens een stukje van de Samsung. Nu krijg ik de vraag niet en ik zie het betreffende fragment in 4:3, dus fout.

Voormalige gebruiker schreef op 09.10.2013 om 20:45 uur

Rob,

Helaas klopt het niet. Ik heb een nieuw project aangemaakt met instelling DV 16:9. Vervolgens een 4:3 opname op de tijdlijn gezet. Daarbij kreeg ik de vraag aanpassen? Uiteraard Niet. Vervolgens een stukje van de Samsung. Nu krijg ik de vraag niet en ik zie het betreffende fragment in 4:3, dus fout.

Als ik vanavond achter mijn computer zit, ga ik het eens zelf nog eens uitproberen. U hoort mij nog.

Gr.

Rob

Voormalige gebruiker schreef op 09.10.2013 om 22:45 uur

Hallo Ad,

Ik heb een filmpje gemaakt dat het bij wel lukt. Alleen ik heb geen geen super8 maar scenes van mijn oude DV bandjes die ook 720x572px en 4:3 zijn opgenomen.

gr.

Rob

Stortfilm schreef op 10.10.2013 om 17:01 uur

Beste Rob,

Bedankt voor je uitproberen. Maar helaas het werkt bij mij niet zo. Ik heb op internet wel een reden gevonden. Samsung schrijft zijn beelden vreemd weg. Hij neem op op 4:3 en haalt de onderste en bovenste lijnen eraf. Die zijn ook niet op het scherm van de Samsung te zien. Maar hij schrijft wel weg als 4:3, dus wordt door Magix en de meeste mediaplayers herkend als 4:3 , waardoor het beeld vertekent. Ik dacht niet dat ik de mogelijkheid had een stukje te uploaden, want dan kan je het zien. Mijn vraag blijft dus, hoe kan ik via Magix deze beelden toch goed krijgen. Ik ken ondertussen wel een manier, maar niet via Magix (een conversie programma gebruiken). Maar Magix moet dat toch ook kunnen?

Voormalige gebruiker schreef op 10.10.2013 om 18:26 uur

Beste Rob,

Bedankt voor je uitproberen. Maar helaas het werkt bij mij niet zo. Ik heb op internet wel een reden gevonden. Samsung schrijft zijn beelden vreemd weg. Hij neem op op 4:3 en haalt de onderste en bovenste lijnen eraf. Die zijn ook niet op het scherm van de Samsung te zien. Maar hij schrijft wel weg als 4:3, dus wordt door Magix en de meeste mediaplayers herkend als 4:3 , waardoor het beeld vertekent. Ik dacht niet dat ik de mogelijkheid had een stukje te uploaden, want dan kan je het zien. Mijn vraag blijft dus, hoe kan ik via Magix deze beelden toch goed krijgen. Ik ken ondertussen wel een manier, maar niet via Magix (een conversie programma gebruiken). Maar Magix moet dat toch ook kunnen?

Hallo Ad.

Dit probleem komt mij bekent voor. De Mod-bestanden van JVC had dat ook, maar dit heeft nooit problemen met VDL opgeleverd.

gr.

Rob

RiViS schreef op 10.10.2013 om 19:38 uur

Hallo Ad,

Even ter aanvulling van Rob:

Je kunt het corrigeren via Effecten/ Bewegingseffecten/ Positie-grootte. Nu eerst het vinkje weghalen bij "Proporties behouden". Daarna kun je met de blokjes rechts en links het beeld oprekken tot de juiste breedte.

Als het om meerdere fragmenten gaat kun je nog via rechtsklik/ Videoeffecten   kiezen voor: Op alles toepassen, of Op alle volgende toepassen.

groet,

Rijk

lucky_me schreef op 11.10.2013 om 02:44 uur

Hallo Ad,

Even ter aanvulling van Rob:

Je kunt het corrigeren via Effecten/ Bewegingseffecten/ Positie-grootte. Nu eerst het vinkje weghalen bij "Proporties behouden". Daarna kun je met de blokjes rechts en links het beeld oprekken tot de juiste breedte.

Als het om meerdere fragmenten gaat kun je nog via rechtsklik/ Videoeffecten   kiezen voor: Op alles toepassen, of Op alle volgende toepassen.

groet,

Rijk

Hallo Rijk

Dan krijg je wel allemaal dikke mannekes en dikke madammekes? meestal vinden ze dat niet zo fijn.

groet

Luc