Video instelling PAL HD 1080i 16:9 (1920x1080; 25fps)
Is er geen mogelijkheid dat je aangeeft dat je de film wilt opnemen op een DvD (4.7 GB) waarbij de software zelf de film gaat comprimeren, zodat het net op een DVD past?
Omdat ik er een week tussen uit was heb ik even niet kunnen reageren. Nu dan alsnog, hopelijk heb je er nog wat aan.
Aan je versienummer te zie gaat het over VdL2015, daar is overigens een nieuwere versie voor, 14.0.0.183, ga naar Hulp/ Onlaine actualiseren en volg de aanwijzingen. (overigens: als wij om een versie van VdL vragen bedoelen we eigenlijk: van welk jaar, en is het Standaard/ Plus of Premium, dus in jouw geval: VdL2015 Premium)
Ik veronderstel dat je die lange film op een "gewone" dvd wilt zetten, afspeelbaar op een dvd speler. De resolutie gaat dan terug naar 720x576 en van HD is dan geen sprake meer. Ik zou daarom de filminstellingen vast op die resolutie zetten in VdL. Dat doe je via Bestand/ Instellingen/ Filminstellingen, Kies daar bv de preset PAL 16:9, 720:576 (voor breedbeeld).
Bij Branden krijg je te zien of het op de dvd past. Via Encoder Instellingen kun je zo nodig de Bitrate aanpassen. Dat kan automatisch via de knop met die titel, of handmatig met de schuif.
Ik heb eerst de update gedaan, en daarna de instelling aangepast.
Ik neem aan dat ik daarna naar cd/dvd branden moet en kies voor bestanden handmatig samenstellen. Ik heb oorspronkelijke acvhd filmbestanden op de partitie E gezet. Deze zijn 18gb
Ik vraag mij echter af waar de bestanden worden bewaard n.a.v. van jou aanpassingen. Die zouden toch veel kleiner moeten zijn?
In welk menu kan ik de encoderinstellingen aanpassen?
Bij de methode via Bestand/ CD_DVD branden worden de bestanden ongewijzigd op een dvd gezet.
Ik zou het volgende doen:
- start VdL en kies voor "nieuw project"
- stel de filminstellingen in zoals beschreven in mijn vorige antwoord.
- zoek de videobestanden op in de Mediapool en sleep ze naar de tijdlijn (als VdL voorstelt "film aanpassen" kies je nee, anders worden de bestanden weer groot).
- eventueel storende gedeeltes verwijderen etc, maar dat moet je zelf weten
- kies nu voor Branden door rechts boven op het dvd-schijfje te klikken, klik daarna rechts op Branden en kies daarna DVD (2 sterren)
- er wordt een bestandsnaam voorgesteld, kies naam en locatie, indien gewenst, *)
- nu opent het brandscherm(pje), onderaan zie je de balk met de capaciteit en gebruikte ruimte. Indien ruimte niet genoeg: klik op Encoderinstellingen en daarna op Bitrate aanpassen, doe dit eventueel handmatig met de schuifregelaar.
*) Wanneer je een bestandsnaam hebt ingevuld worden de nieuwe bestanden daarmee opgeslagen, die zullen dan dus max 4,4 GB zijn. Doe je dit niet, dan wordt de dvd gebrand zonder de bestanden op te slaan. Je originele bestanden (18GB) blijven sowieso bewaard, die zou ik overigens niet weg doen, totdat je zeker weet dat de operatie geslaagd is, want weg=weg.
- klik tenslotte op het icoon Branden en het proces gaat beginnen. Omdat er veel gerekend moet worden zal dit vrij lang kunnen duren. Ga wat anders doen....
- nog even dit: een project in VdL bevat alleen verwijzingen naar filmbestanden, dus niet de bestanden zelf! Wel worden daarin alle wijzigingen en toevoegineg etc opgeslagen