Blu ray branden

FJW schreef op 03.03.2013 om 21:46 uur

Aan het blad iCreate van Apple heb ik onderstaande e-mail wisseling gehad.

Is er iemand die hier een oplossing voor weet.

m.vr.gr.Fred Wiltenburg.

Ik heb je advies overwogen. Maar Adobe heeft alleen Engelstalige versies die geschikt zijn voor de Apple. Zelf heb ik, zoals hieronder aangegeven, het video programma van Magix,- Video de luxe 17 premium-  met goede resultaten. Ik heb op mijn Apple het VMware Fusion programma geïnstalleerd waarmee ik ook windows software kan gebruiken. Het programma van Magix heb ik er op geïnstalleerd en werkt prima, echter het branden naar een Blu-Ray geeft problemen, kortom gaat niet, hij blijft om een lege Blu-Ray vragen. De Blu-Ray is de BD S506 van Samsung. Ik dacht dat ik de oplossing had gevonden in de laatste iCreate nr 46.

Daarin staat trouwens ook duidelijk beschreven dat Apple niet gek is op Blu-Ray. Ik ben bang dat als ik het Engelstalige product van Adobe aanschaf toch mijn video en foto’s niet op Blu-Ray kan branden. Voor alle duidelijkheid het branden van mijn video met Magix gaat rechtstreeks via het Magix programma en niet via een apart brand programma. Dus jouw aangedragen oplossing werkt maar voor een deel. Ik stel je geen vraag want ik weet niet wat ik moet vragen maar wil je toch laten weten dat ik bezig ben geweest met jouw advies en bedachte oplossing en wil je daar ook voor bedanken. Tips of trucs zijn natuurlijk altijd welkom en misschien aanleiding voor een artikel in iCreate.

m.vr.gr.
Fred Wiltenburg
www.wiltenburg.info

Giegelproductions
Tel 0610530728

Van: Bart Smakman [mailto:bsmakman@fnl.nl]
Verzonden: donderdag 1 november 2012 11:18
Aan: Fred J Wiltenburg
Onderwerp: Re: Final Cut Pro X ????

Beste Fred,

Wat een uitgebreid verhaal. Het spijt me om te lezen dat je niet zoveel van je iMac geniet als dat je van tevoren had gehoopt. Het klinkt alsof je enorm geholpen zou zijn met een Nederlandstalige handleiding voor FCP X, maar helaas krijgen wij niet de mogelijkheid om die zelf te schrijven en uit te brengen.

Ik snap ook dat jij graag meer workshops over Final Cut in iCreate terugleest, maar wij kiezen er bewust voor om dat niet te doen. Apple's pro-applicaties (Aperture, Final Cut en Logic) zijn namelijk slechts voor een klein deel van onze lezers interessant. Laat ik het zo zeggen: de animo voor iMovie-workshops is veel groter dan handige Final Cut-artikelen. Dat neemt niet weg dat we af en toe een workshop plaatsen. In iCreate 43 besteden we zelfs aan alle drie pro-applicaties aandacht, zodat onze lezers in ieder geval van de programma's af weten.

Eén aspect in jouw brief vind ik heel herkenbaar: monteren met Magix. Ikzelf heb ook met Magix gewerkt en geef je gelijk: iMovie is een heel ander programma. Om dezelfde reden ben ik ook naar alternatieven gaan kijken. Zo kwam ik in aanraking met Final Cut Express en later Final Cut Pro en ja, beide programma's zijn ingewikkelder dan Magix. Wat nu? Er is nog een bewerkingsprogramma waar we het nog niet over gehad hebben: Premiere Elements van Adobe. Ik heb er zelf niet mee gewerkt, maar de keren dat het gezien heb deed het mij aan Magix denken. En volgens de Adobe-website is er een gratis proefversie te downloaden:

http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop_elements&loc=nl

Hopelijk ben je hiermee een beetje geholpen.

Stel nou dat je toch echt weer terug wilt naar Magix, dan kun je Windows op je iMac installeren. Daarvoor heb je niet geinvesteerd in zo'n mooie dure Mac, maar misschien kun je zo de 'schade' beperken.

mvg,

Bart Smakman | F&L Publishing Group B.V. | Redactiecoördinator
Website | www.fnl.nl | www.icreatemagazine.nl | www.appsmagazine.nl
Adres | Meijhorst 60-10 | Postbus 31331 | 6503 CH Nijmegen
Contact | bsmakman@fnl.nl | 0031 (0)24 3723584

Op 31 okt. 2012, om 19:46 heeft Fred J Wiltenburg <fred@wiltenburg.info> het volgende geschreven:

Geachte redactie,

Als foto en inmiddels filmliefhebber heb ik gezocht naar een goede oplossing voor het verwerken van mijn foto en video materiaal. Op aanraden van derden ben ik overgehaald om een Imac aan te schaffen, niet de goedkoopste hardware maar wel de meest hoopvolle (naar men zegt). Aangezien ik al enige tijd bezig ben met het samen stellen van films en voorstellingen met eigen foto’s en video materiaal heb ik een redelijke ervaring opgedaan met het videobewerkingsprogramma van Magix met goede ervaringen. Maar omdat ik toch verder wil gaan heb ik, zoals is aanbevolen, een Imac aangeschaft en een abonnement genomen op iCreate in de hoop hier meer informatie over te krijgen, dit laatste is me zeer tegen gevallen. Er wordt regelmatig over imovie gepubliceerd, maar het werken zoals met Magix kan ik niet ervaren. Na aanschaf van Final Cut express bleek dat er geen duidelijke Nederlandse handleiding voorhanden is en dat eventuele cursus al gauw rond de €1000,-- liggen. Een bedrag dat voor een amateur niet te doen is. Final Cut Express is exit en nu is er een nieuwe versie Final Cut Pro X, toch maar gewacht om een aanschaf te doen van €240,-- voor een programma en gekeken of hier wel een Nederlandse handleiding(cursus) voor is. Deze is wel in boekvorm aanwezig, ten minste die gaat komen, de verwachting is dat deze half juni 2013 uitkomt. Dus nog ruim een half jaar wachten. Ik ben iemand die altijd legale software koopt maar door deze ervaring bedenk ik me nog een keer of ik niet een illegale kopie zal aanschaffen om het financiële leed en de teleurstelling te beperken.

Alles resumerend. De aanschaf van de iMac, Final Cut Express en een Blu Ray brander die niet door Apple wordt ondersteund is een tot op heden zinloze en dure investering geweest voor mijn doel. Het beste resultaat bereik ik tot op heden met mijn goedkoopste laptop en goedkope software pakket, zelfs met de gratis te downloaden software bereik ik sneller een resultaat. 

Ik had van iCreate duidelijk meer verwacht over het gebruik van Final Cut Expres en de nieuwe versie Final Cut Pro X, van Final Cut Pro X zijn tot nu toe 12 pagina’s gepubliceerd, ik had hier meer aandacht van verwacht, in nummer 42 wordt aandacht besteed aan het madurodam effect, leuk maar dit is niet uniek en kan via internet gedownload worden en gebruik ik zeer incidenteel al geruime tijd, niet spectaculair dus. 

Met andere woorden hoe kan ik over de streep gehaald worden om toch nog enthousiast te worden en te blijven over het gebruik van een iMac en Final Cut Pro x.

Uiteraard geef ik hierbij toestemming om mijn verhaal in uw blad te mogen publiceren.

m.vr.gr.
Fred Wiltenburg
www.wiltenburg.info

Giegelproductions

Reacties

Cinecor schreef op 05.03.2013 om 08:46 uur

Beste Fred,

Een hele interessante verhandeling over het gebruik van Magix op een Apple PC. Zonder nu direct op de inhoud van de problemen in te gaan valt me het volgende op. Je probeert je goed te verdiepen in de materie, vooral in technisch gebruikersopzicht. M.a.w. je gaat niet over één nacht ijs. Een hele goede instelling, denk ik dan.

Maar dan lees ik tot mijn verbazing dit: "Op aanraden van derden ben ik overgehaald om een Imac aan te schaffen,...". En dan breekt mijn klomp. Waren die "derden" op de hoogte van het feit dat je met Magix vdL wilde monteren? Want naar mijn beste weten is Magix niet voor de Apple gemaakt, maar voor de "gewone" Windows PC.

Helaas kan ik je niet verder helpen want ik weet niets van de Apple. Maar laat dit voor iedereen een advies zijn: Bij de aanschaf van een PC voor videobewerking moet je rekening houden met de NLEsoftware die je gaat gebruiken. M.a.w. je kiest EERST voor de software en daarop dient de PC optimaal te worden afgestemd.  Kies je voor Magix dan kom je dus nooit uit bij een Apple!

bobbiaan schreef op 07.03.2013 om 20:47 uur

Beste Fred,

Wat fijn dat u het telefoonnummer aan het eind van uw vraag hebt staan. Wij hebben een goed gesprek gehad m.b.t. uw probleem. Ik had het gelukkig goed ingeschat dat u op de Imac een DUAL opstart hebt geinstalleerd waardoor u in de windows omgeving het Magix pakket hebt geinstalleerd en gebruikt. Mogelijk is uw probleem dat u een externe via de USB blu-ray brander gebruikt.

M.v.g.

Bobbiaan