blauw achterkantje met tekst zelf maken/ logo tijdelijk in beeld

berry-jansen schreef op 06.04.2017 om 13:53 uur

Hallo allen.

ik heb video de luxe 2016. Windows 10.
in de bijlage zie je een fragment van een video met een blauw achterkantje met tekst. Dat zit standaard als sjabloon in deze versie. Die heeft als nadeel dat het maar een paar seconden in beeld staat en dat is niet aan te passen. (volgens mij)

Om er zelf iets van te maken heb ik tekst gemaakt (Zie volgende bijlage). Daar wil ik een ietwat transparant achterkantje achter hebben, zoals dat blauw 'velletje papier', maar dat lukt mij niet. Wie weet de oplossing?

Een andere vraag is of het mogelijk is om in een lopend beeld een logo te vertonen voor een bepaalde duur. Dus dat zou bv rechtsboven in beeld kunnen, maar dan zie je wel de rest van de video. Net als op de tv als er bovenin beeld een film wordt aangekondigd.

Wie helpt mij?

Reacties

RiViS schreef op 07.04.2017 om 11:55 uur

Hallo Berry,

De transparante achtergrond maak je zo: Ga naar Effecten/ Design-elementen/ Testbeelden en kies een vlak met de gewenste kleur (in mijn voorbeeld: blauw), zet dat op een spoor onder de titel. Je ziet nu op de monitor alleen het blauwe vlak. Je maakt dit doorzichtig door de helderheid er van te verlagen: Sleep met de muis het middelste hendeltje omlaag (het hendeltje wordt zichtbaar als je met de muis in het effectvlakje op de tijdlijn gaat staan). Nu moet je het nog op maat maken: Kies daarvoor het effect Positie/Grootte onder Weergave/animatie. Nu kun je met de muis vanuit de hoeken cq zijden het vlak verkleinen. Haal het vinkje weg bij "Proporties behouden", dan kun je hoogte en breedte onafhankelijk instellen.Met de muis sleep je het blauwe vlakje naar de goede plek.Het ziet er nu ongeveer zo uit:

Pijl nr 1 wijst naar de plaats waar het vlakje zit om de helderheid te verlagen (hier niet zichtbaar), de pijlen nr 2 wijzen naar (2 van de) rechthoekjes waarmee je het blauwe vlak verkleint. Als de kleur je niet aanstaat kun je natuurlijk ook zelf een rechthoekig vlak maken in b.v. Paint

Het logo kun je maken door een gewenst beeld te verkleinen en eventueel transparant te maken, zoals ik hierboven heb beschreven. De tijdsduur bepaal je door uitrekken met de muis over de tijdlijn.

groet,

Rijk

berry-jansen schreef op 07.04.2017 om 12:52 uur

Dat is exact wat ik graag wil! Super oplossing. Heel erg bedankt Rijk.

Overigens: als je een vlak met de gewenste kleur boven de titel plaatst dan komt de tekst ook 'bovenop' het gekleurde vlak.

RiViS schreef op 07.04.2017 om 13:51 uur

Goed gezien! Is inderdaad een betere oplossing. Dank voor je opmerking.

groet,

Rijk