Bewegende foto

lzijp schreef op 14.02.2012 om 19:21 uur

Als je in een project een foto van links naar rechts of van boven naar beneden en vice versa wil laten bewegen, dan neemt -ie i.t.t. tot eerdere Magix versies de achtergronden linkes en rechts en boven en onder ook mee. Hij stopt niet bij het eind van de foto en dat is een lelijk gezicht. Dat was vroeger wel. Kan dat nu ook nog? En noe dan?

Besturingssysteem XP

Video de Luxe MX, nieuwste versie

Reacties

RiViS schreef op 14.02.2012 om 20:49 uur

Ik heb even een proefje gedaan in VdL MX met een foto (op spoor 2) en een achtergrond op spoor 1.

Foto aangeklikt, bewegingseffect Positie/Grootte toegepast, d.w.z.: aan het begin foto (met muis) stuk naar links geschoven en Keyframe geplaatst (klik op wybertje). Afspeelmarker naar rechts verplaatst, foto naar rechts geschoven (keyframe wordt nu automatisch geplaatst).

Afspelen: foto verschuift netjes, achtergrond blijft staan,foto stopt (blijft staan) bij laatste keyframe.

Wat is precies het probleem?

groet,

Rijk

lzijp schreef op 15.02.2012 om 12:22 uur

Hallo, Fijn dat u geantwoord hebt. Dat van die wybertjes, dat was me niet geworden en dat heb ik nu ook geprobeerd op een staande foto die ik naar beneden toe wil laten zien. Dat doet-ie nu keurig, maar niet helemaal tot onderaan. Ook als ik de duur langer zet, gaat ie niet helemaal tot onderaan. De correctieranden bijwerken helpt ook niet.

Dat u de achtergrond op een ander spoor zet, is misschien de oplossing voor het plotseling veranderen van de foto in een soort onscherpe blokjesfoto, wat mijn tweede vraag op dit forum is, maar hoe doe je dat? Normaal klik ik rechts op de foto en krijg dan het achtergrond-pixelklik verhaal.

Weet u hier nog oplossingen voor?

Alvast dank.

Y. Visser

 

RiViS schreef op 15.02.2012 om 18:05 uur

Hallo Y(vonne?),

Je kunt ook achtergronden kiezen via Effecten/ Design-elementen/ Achtergronden (of Kleurvlakken).

De achtergrond komt nu onder de foto te staan en is daar mee gegroepeerd. Als je hem nu degroepeert (klik op de 2 losse schakels boven de tijdlijn) dan blijft de achtergrond staan als je de foto verschuift, zorg wel dat dan alleen de foto is geselecteerd (muisklik). Het is dan ook niet nodig om de achtergrond op het spoor boven de foto te plaatsen, heb ik gezien.

Als je de foto bij het verschuiven aan de uiterste rand meeneemt (met de muis) dan kun je hem toch wel helemaal laten verdwijnen.

groet,

Rijk

lzijp schreef op 15.02.2012 om 19:00 uur

Hallo,

Inmiddels heb ik dat van die achtergronden ook gevonden, alleen moet je dan per se kiezen uit de Magix achtergronden. Dat hoeft met die pixels-klik niet. Ook dat met die wybertjes gaat wel, maar je moet er kennelijk handig in worden (zoals in de rest van het video-maken. Dat doe ik al enige jaren met Magix 2008, maar het nieuwe programma is weer heel anders, blijkt. Kost veel tijd.

Ik wil de foto van boven naar beneden helemaal laten zien, maar hij stopt steeds op 7/8ste. Horizontaal is het me nu wel gelukt een foto van links naar rechts te laten zien, maar van boven naar beneden niet.  Die blokjesgeschiedenis, daar snap ik ook niets van. Zo is de foto prima, zo is hij bij 1 handeling wazig en geblokt. Vaak zijn het wel foto's die eerst rechtgezet moesten worden omdat ze met het toestel gedraaid genomen zijn.

Maar ... het wordt wel wat, zoals altijd. Ik ben daarom wel blij met uw hulp. En het is inderdaad Yvonne.

Dank nog en misschien weet u nog raad met die blokjes?

Yvonne