beeldschermopname 'volledig scherm' niet te stoppen

jgmemonds schreef op 27.06.2017 om 17:03 uur

Ik gebruik VdL 2016 premium, versie 15.0.0.107 udp3. onder Windows 10 op een Asus core i7 laptop ( K75V).

Na enig experimenteren werkt de functie 'beeldschermopname' bij mij goed, ook met geluid.

Een probleem treedt echter op bij de keuze voor 'volledig scherm' (regel 3 in het scherm 'beeldschermopname' , dat na klikken op het rode knopje en kiezen voor beeldschermopname verschijnt). Ga je vanuit deze situatie verder -wederom een rood knopje drukken-dan sluit het scherm met VdL..Zichtbaar is dan het achterliggende scherm met dat wat je wil gaan opnemen, met daaroverheen nog een klein schermpje voor wat keuzemogelijkheden ( cursor al dan niet opnemen etc.) Eén van die keuzen is dit laatste schermpje niet mee op te nemen, (waarom immers zou je daarmee je opname willen verprutsen!) Na deze keuze dus de opname gestart- wederom een rood knopje klikken- tot zover OK. Maar dan wil je de opname stoppen:

het scherm met de start- en ook de stopknop is uit beeld en nergens meer te bereiken. Nou, geen nood, denk je dan, je zag immers dat ipv klikken op de opname- en ook de stopknop ook de toets R gebruikt kan worden. In alle fasen van het project werkt dit goed, HELAAS echter (bij mij althans) in dit laatste stadium NIET.

Je kunt klikken en toetsen wat je wil, de opname blijft maar doorgaan, zelfs voor Wndows taakbeheer is VdL onzichtbaar en niet te sluiten. Het enige is een harde restart van de laptop: maar dan ben je de opname natuurlijk kwijt.

Ik heb mij tot dusver wel gered door het laatste kleine schermpje tot op een laatste klein hoekje na uit het beeld te slepen, en dan vóór de opnamestop weer terug, zodat ik met de muis kan klikken. In de definitieve film zal de geboeide toeschouwer hier niets van zien, deze 'rafelranden' zijn immers weggeknipt. Maar de serieuze maker zal zich blijven ergeren aan dat storende witte hoekje!

Wie herkent dit probleem, wie weet een oplossing?

Vriendelijk dank, JGM

Reacties

Nog 0 reacties - Schrijf de eerste reactie