Reacties

lucky_me schreef op 10.11.2011 om 04:38 uur

Er zijn een aantal mogelijkheden. Persoonlijk kies ik ervoor om in de time line de zoom op beeld voor beeld in te stellen wanneer ik wil knippen. scherper kan toch niet meer?

mvg

Luc

Cinecor schreef op 10.11.2011 om 09:18 uur

In ons PAL systeem praten meestal over 25 frames per seconde. Het "knippen" kan dus op 1/25 seconde per frame nauwkeurig. De gemakkelijkste manier is om volledig in te zoomen op de tijdlijn. Met de pijltjestoetsen kan er per frame genavigeerd worden. Die kan je natuurlijk ook bij een niet-ingezoomde tijdlijn gebruiken.

Op een tiende van een seconde zal je dus nooit gelukt zijn, want een frame kan je niet knippen. Dat geldt uiteraard niet voor de audio.

ritsdmagix schreef op 11.11.2011 om 21:53 uur

Cinecor

Dank. Ik ben aan de slag gegaan maar het lukt me niet. Wat bedoel je met "pijltjes-toetsen"?  Zit dat ergens in een nog te openen "toolbox"of zo? In het scherm nergens te vinden.

Als ik de "jog" probeer schiet je weer naar het begin van het filmdeel (scene).

Ik kom nog het dichts bij het gewenste resultaat met de Shuttle. Als je de afspeelsnelheid verlaagt kun je redelijk gokken op de plek waar je wilt snijden. Maar ideaal is het niet. (Magix Video de Luxe 2006 was hierin een stuk eenvoudiger)

Of zie ik iets helemaal over het hoofd?????
 

 

Cinecor schreef op 12.11.2011 om 11:14 uur

De term pijltjestoetsen" slaat op de vier toetsen van het keyboard.  Het snijden (kinippen) in een film kunt u ht beste doen in de arranger en NIET via het reviewscherm (monitor). Zet de araanger in de tijdlijnmodus. De arrangermarker beweegt u naar de plek waar u wilt knippen. Die plek bepaalt u door naar de monitor te kijken. U kunt ook de araanger inzoemen waardoor tot op één frame nauwkeurig de plek kan worden bepaald.

Het knippen gaat het gemakkelijkst door declip die u wilt knippen te selecteren en de marker op de gewenste plek van het knippen te zetten (dat zie je dus in de monitor). Druk dan op de T van het toetsenbord en selecteer het deel van de clip dat u wilt verwijderen met de toets del.

Al dit soort zaken zijn goed te vinden in het bij de software meegeleverde boek en nog beter in het pdf bestand. Het bedienen van software vereist een zekere vorm van studie, de software doet namelijk uit zichzelf niets en moet opdrachten krijgen van de editor. Veel oefenen is dus een vereiste om het beetje onder de knie te krijgen. Ook een Magix cursus is aan te bevelen.

ritsdmagix schreef op 30.12.2011 om 21:00 uur

Cinecor,

Het is me eindelijk gelukt. Vind het wel jammer dat ze dit zo gedaan hebben. Het gaat gewoon minder lekker dan in vorige versies van VdL. Erg jammer.

Thanks!

Ps. het lukte me overigens pas na volledig nieuwe installatie van het pakket. Er was denk ik toch iets niet goed geinstalleerd. De pijltjestoetsen werkten niet op de manier die het nu wel doet (beeldje voor beeldje).