Beeldformaat camera versus beeldformaat film

WimGo schreef op 14.12.2017 om 20:29 uur

Bij Magix Videode Lux premium zie je bij instellingen > film > filminstellingen een hele rij van mogelijk filmformaten. Mijn Panasonic camera neemt op met een beeldformaat van (1080/50p): 1080x1920/50p dit is het maximum formaat. Dit staat ook in de lijst. Maar als ik met 1080x1920/50i AVHCD op neem dan staat dat formaat niet in de lijst met instellingen. Wat moet ik nu instellen of kan ik alleen maar met p progressief opnemen maar dat neemt veel meer ruimte in beslag op mijn geheugenkaart.

Bij het branden geeft hij wel de mogelijkheid om te kiezen tussen progressief of interlaced. Bij interlaced kan ik dan ook nog kiezen tussen het bovenste en onderste veld.

Wat is de juiste manier van instellen?

Reacties

RiViS schreef op 14.12.2017 om 22:49 uur

Hallo Wim,

Bij 50p worden 50 complete frames per seconde opgenomen, bij 50i worden 50 halve frames per sec opgenomen, d.w.z. het ene frame heeft de oneven genummerde lijnen, het volgende de even lijnen, en zo voort. Bij het weergeven worden die even en oneven frames dan in elkaar geschoven, geïnterlinieerd noemt men dat oftewel interlaced in het Engels. Zo krijg je dan 25 complete beelden per sec te zien, wat meestal voldoende is voor bewegende beelden, alleen flikkert dat een beetje. Om het flikker-effect te verminderen gebruikt men dan die 50 halve frames. Het voordeel t.o.v. 50p is een veel kleiner bestand. Bij de film instellingen in VdL heet dit systeem 25i (dus niet 50i).

Als je de 2 systemen goed met elkaar vergelijkt is het moeilijk om grote verschillen te zien, het beste zie je dat bij pan-bewegingen van de camera, 50p is dan duidelijk rustiger. Ik heb ooit een vergelijkende proef gedaan waarbij ik een testbeeld opnam, deels met horizontale en verticale pan-bewegingen. Sindsdien neem ik alles op met 50p.

Je zou zelf eens de proef op de som kunnen nemen met een kort filmpje, opgenomen (en gemonteerd) in beide systemen. Bij veel "normale" filmpjes in de praktijk zul je niet zo gauw verschil zien. 50p is dus voor de liefhebber van de beste kwaliteit. En die opslagruimte: je geheugenkaartje tijdig leeg maken (naar je PC) of evt een kaartje er bij kopen.

groet,

Rijk

WimGo schreef op 15.12.2017 om 20:23 uur

Beste Rijk,

Dank voor je uitgebreide en deskundige reactie op mijn vraag.

Ik ga in ieder geval een test doen met deze 2 systemen. Ik heb de vraag ook gesteld omdat ik het beeldformaat 1920x1080/50i niet in de lijst met video instellingen kon vinden. Dat vind ik vreemd.

De laatste tijd heb ik problemen met mijn beeld, het beeld is wat onrustig en trilt wat. Als ik iets opneem met een lijnenpatroon in het beeld krijg ik een overdreven vorm van moiré ook visgraatreactie genoemd. Ik weet dat dit veroorzaakt wordt door de lijnen van het beeld, bij zowel progressief als interlaced, en de lijnen in het onderwerp maar het is erger geworden. Ook bij titels krijg ik wat onrust bij de tekst. Dit had ik voorheen helemaal niet. Dus ik dacht dat het misschien aan het beeldformaat ligt.

Als je wilt zal ik je op de hoogte houden van de resultaten.

Groet,

Wim

RiViS schreef op 16.12.2017 om 12:17 uur

Hallo Wim,

Ik ben zeker geïnteresseerd in je bevindingen, plaats ze hier, dan kan iedereen ze lezen.

Wat betreft je onrustige beelden: het eerste waar ik aan denk is interlace: experimenteer (ook weer met kleine stukjes film) met de instellingen "onderste veld eerst" of "bovenste veld eerst". Hiermee wordt het zelfde bedoeld als wat ik schreef over even en oneven lijnen. Naar mijn bescheiden mening is dat een benaming die wat dichter bij de werkelijkheid ligt: je schrijft immers 2 rasters na en over elkaar om een compleet beeld te krijgen, het ene raster met de even lijnen en het andere met de oneven lijnen. Als je dat in de verkeerde volgorde doet krijg je een onrustiger beeld.

Wat ik niet helemaal snap is dat je ook een onrustig beeld krijgt bij progressief: heb je het dan over 50 p?, want daar zou ik dat niet verwachten.

Nog een suggestie: Ik heb 2 videospelers op mijn PC: VLC media player en de Windows media player. Die kun je tegelijk laten afspelen en met enige moeite lukt het je om de 2 experimentele filmpjes (min of meer) tegelijk te laten lopen. Dan kun je wat beter vergelijken. Met andere spelers gaat dat ws ook, zie maar. Als je 2 monitoren hebt, gebruik die dan daarvoor, maar met één monitor gaat het ook, maak de beelden wat kleiner en/of verschuif ze t.o.v. elkaar. Als je probleem alleen optreedt bij weergave op TV, wordt het een ander verhaal...

groet,

Rijk

WimGo schreef op 16.12.2017 om 13:44 uur

Hallo Rijk,

Ik ga het ea uitproberen en je hoort van mij.

Groet,

Wim

Kees-Haremaker schreef op 16.12.2017 om 14:17 uur

Hallo Wim, ik maak regelmatig films voor onze lokale omroep (720p ) en dat gaat perfect met de bestanden die we maken. Hier de mogelijke bestandsformaten natuurlijk alleen PAL en 25 of 50fps dat heeft te maken met de netfrequentie dus 24 of 29 of 30 is niet gewenst dat is in NTSC omdat dat in b.v. Amerika en Canada de netfrequentie 60 hz is

Ik maak ook wel eens DVD's met oude videobeelden en dan zet ik het formaat op zoals hier te zien:

Oude opnamen zijn meestal op 4x3 dus dat kan je dan zo laten en dan een achtergrond daarachter dan is het beeld op TV vertoning de juiste verhouding en de achtergrond vult het beeld op naar 16x9

Voor de omroep gebruik ik 1280x720p 25fps en op 4000 kB/s dit geeft ook een perfect beeld maar een hogere waarde kunnen we daar niet toepassen, maar deze waarde bepaald wel de grootte van het uiteindelijke *.mp4 bestand

Mvg Kees

WimGo schreef op 16.12.2017 om 14:54 uur

Beste Kees,

Dank voor je reactie.

Bij mijn camera, een Panasonic HDC-SD900 kan ik alleen maar opnemen in de volgende beeldformaten: 1080/50p of 1920x1080i. Bij dit laatste beeldformaat dan ook nog in verschillende Mbps, van 28 tot 5, en een VBR. Ik weet niet hoe ik dan op kan nemen in 720p.

Ik hoor het graag.

Groet,

Wim

Kees-Haremaker schreef op 16.12.2017 om 15:11 uur

Hoi Wim,
in Magix kan je met de toets E te gebruiken het formaat instellen zie plaatje b.v de tweede in het rode kader

als je je opgenomen bestand importeert in Magix dan kan je het naar de arranger slepen en dan vraagt het programma Moet je de film aanpassen als jou bestand hoger is dan kies je wel aanpassen anders als je in dit plaatje voor niet aanpassen dan blijft de film zoals die in de arranger zit zie volgende plaatje onderste rode kader. Dit gebruik ik overigens bij het maken van een DVD als ik voor de omroep werk dan gebruik ik een lagere stand dus 720p dus 1280x720

Mvg Kees

WimGo schreef op 16.12.2017 om 15:35 uur

Bij het stellen van de oorspronkelijke vraag ging het er mij om om te weten te komen of de problemen die ik heb met een onrustig beeld, sterke moiré en onrust bij de titels kwam door de verschillen in het beeldformaat bij het opnemen van de film en het exporteren.

Ik ga een aantal testen doen en dan hoor je het van me.

Groet,

Wim

Kees-Haremaker schreef op 16.12.2017 om 15:37 uur

Hoi Wim Ja bij het exporteren komt het er opaan dat je daar de juiste instellingen doet in de codec die je gebruikt ik hoop dan dat je de codec Mainconcept gebruikt in MAGIX toets Y dan dus de meest rechtse tabblad

Succes en een goed weekend Mvg Kees

Bol schreef op 16.12.2017 om 22:16 uur

Bij het stellen van de oorspronkelijke vraag ging het er mij om om te weten te komen of de problemen die ik heb met een onrustig beeld, sterke moiré en onrust bij de titels kwam door de verschillen in het beeldformaat bij het opnemen van de film en het exporteren.

Ik ga een aantal testen doen en dan hoor je het van me.

Groet,

Wim

Hallo Wim,

Even los van het beeldformaat.

U schrijft, dat de laatste tijd de beelden onrustig en sterke moiré laat zien. De oorzaak hiervan kan ook aan de instellingsfouten van uw PC liggen of een vervuilde PC.

Zelf heb ik een gelijksoortig probleem gehad. Ik heb toen mijn PC in de veilige modus opgestart, daarna heb ik mijn PC opgeschoond met CCleaner en Glary Utilities 5.(beide freeware). Nadat ik Windows weer normaal opgestart had, was bij mij dit euvel verholpen. Of dit ook bij u zo is, kan ik niet op voorhand zeggen. Maar het is het proberen waard. Niet geschoten is altijd mis.

Groet,

Bol

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

WimGo schreef op 17.12.2017 om 11:25 uur

Hallo Bol,

Bedankt voor de bijdrage. Ik ga eerst testfilms maken en als dat niet lukt ga ik jou suggestie uitvoeren. Ik zal het resultaat hier melden.

Groet,

Wim

Bol schreef op 17.12.2017 om 11:46 uur

Hallo Wim,

Ik verneem wel van u.

Succes met het zoeken naar de juiste oplossing.

Groet,

Bol

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mschagen schreef op 18.12.2017 om 19:04 uur

Wat algemene aanwijzingen: Het beste formaat om op te nemen is 1920x1080 50p (dus progressief) Dit omdat alle schermen die vandaag de dag gebruikt worden om films op te bekijken (lcd tv of computerscherm) ook progressief zijn. De meeste tv's hebben ondertussen een resolutie van 1920x1080. Het weergeven van interlaced (50i) materiaal op deze schermen vergt extra rekenkracht en kan tot beeld artefacten leiden. interlaced is een 'oud' formaat die gaandeweg uitgefaseerd zal worden. 720p is ook een oud overgangsformaat die niet meer nodig is als je in 1920x1080 kunt opnemen.

Bij het kiezen van de filminstellingen is het doorgaans het beste om hetzelfde formaat te kiezen als het bronmateriaal. Als zowel progressief als interlaced bronmateriaal wordt gebruikt, kies dan interlaced voor het filmformaat. avchd 50i komt in vdl overeen met een 25fps formaat.

Moiré en trillende fijne details kunnen verschillende oorzaken hebben. Het weergeven van interlaced materiaal op een progressief scherm kan dit effect geven. Ook het gebruik van foto's of titels met fijne details in een interlaced film kan dit doen, zelfs in een progressieve film. Beoordeel de film altijd op het scherm en de resolutie waarop je de film uiteindelijk wilt bekijken, dus niet op de preview monitor. Bij het exporteren is eventueel nog de optie mogelijk om het anti-flikker filter aan te vinken.

WimGo schreef op 18.12.2017 om 20:42 uur

Dank voor de reactie.

Mijn probleem is: als ik opneem met 1920x1080/50i ik dit beeldformaat niet in de lijst met beeldformaten bij VDL tegen kom. Wel als ik 1080/50p opneem.

Wat moet ik dan instellen als beeldformaat.

U geeft aan: Als zowel progressief als interlaced bronmateriaal wordt gebruikt, kies dan interlaced voor het filmformaat. avchd 50i komt in vdl overeen met een 25fps formaat.

Betekent dit dan dat ik Pal HDTV 1080i 16:9 (1920x1080 25fps) moet invoeren als beeldformaat bij een gecombineerde opname.

Kees-Haremaker schreef op 18.12.2017 om 23:16 uur

Hallo ik werk voor mensen die mij vragen een oude video band dat oorspronkelijk altijd 3x4 beeldformaat heeft behoudens enkele uitzonderingen en altijd 25fps heeft i.v.m. de netfrequentie en dus PAL, die exporteer ik altijd naar de beeldverhouding PAL16x9 1920x1080 25fps met een anderskleurige achtergrond voor de linker en rechter zijkant.
En films die ik monteer voor onze lokale omroep waar de uitzendcomputer alleen PAL 1280x720p 25fps en maximaal 4000 Mbp/s vast wil zien, exporteer ik dus op deze specificaties, dit geld ook voor het signaal wat uit onze videomengtafel komt wordt d.m.v. een omvormer die tussen de SDI aansluiting zit naar de uitzendstraat in de machinekamer in deze spec's gezet en aangeboden aan de videos schakelaar.

Mvg Kees

mschagen schreef op 19.12.2017 om 22:52 uur

Betekent dit dan dat ik Pal HDTV 1080i 16:9 (1920x1080 25fps) moet invoeren als beeldformaat bij een gecombineerde opname.

Correct.

Als toevoeging, Moiré ontstaat typisch als de weergave resolutie niet overeenkomt met de opname resolutie. Soms treedt het op in het preview venster. Dan kan het helpen om een iets andere groote te kiezen of een andere GPU te kiezen voor het preview beeld (als je meerdere GPU's in je pc hebt zitten). Belangrijker is uiteraard of de moiré later op de tv te zien is.

Trillende lijnen bij fijne details treden typisch op als de film interlaced is.

WimGo schreef op 29.12.2017 om 14:11 uur

Ik heb testfilmpjes gemaakt van het zelfde beeld zowel interlaced met 50 fps als progressief met 50 fps opgenomen. Mijn camera Panasonic HDSC SD 900 kan alleen maar opnemen met 50 fps en in interlaced of progressief.

Het interlaced filmpje heb ik gebrand met de instelling PAL HDTV 1080i (1920 x 1080 25fps) en ik heb bij beeldinstellingen bij interlaced het bovenste veld eerst ingesteld. Het progressief filmpje heb ik gebrand met Pal FullHD 50p 16:9 (1920x1080;50fps) en ik heb bij beeldinstellingen progressief ingesteld. Het eindresultaat was bij beide een MPEG 2 film.

Er is weinig tot geen verschil tussen de 2 filmpjes. Ook nadat ik mijn computer heb opgeschoond was er weinig verschil.

Ik heb het “progressief” filmpje ook op een Blu-ray disk gebrand met bij formaat opslaginstelling medium H.264. Hier was het resultaat een stuk beter, minder onrust en minder moire.

Dit zou betekenen dat ik alles op Blu-Ray zou moeten doen en als ik voor iemand een film moet branden die geen Blu-rayspeler heeft weer een, mindere, MPEG 2.

Als iemand een andere oplossing of reactie heeft hoor ik dat graag.

Bol schreef op 29.12.2017 om 15:09 uur

Hallo Wim,

Heeft u het al eens geprobeerd, om via het pijltje rechtsboven, te exporteren? Zelf doe ik dit regelmatig met goede resultaten.

Groet,

Bol

PC -1-

PC -2-

WimGo schreef op 29.12.2017 om 15:55 uur

Hallo Bol,

Ik ga het uitproberen.

Wim