Beelden in storyboard/scene-overzicht

degrens schreef op 27.02.2012 om 15:18 uur

Ik gebruik Video deluxe 17 Plus HD en heb analoge opnamen gemonteerd

Bij het afspelen van de film vertoont storyboard op een gegeven ogenblik niet het werkelijke beeld doch het  beeld van de voorafgaande opname en het scene-overzicht vertoont helemaal geen beeld. Het beeld in storyboard vermeldt wel het juiste opname nummer en de juiste tijd van de opname. Het beeld in de programma monitor is wel correct. Na "stop" en "start" wordt het beeld ververst en vertoont dan wel weer de juiste beelden tot dat eerder vermelde situatie weer ontstaat. Wat kan de reden zijn ? Met vriendelijke groet, Gerard 

Reacties

Cinecor schreef op 27.02.2012 om 16:40 uur

Je schrijft dat je analoog materiaal (VHS of S-VHS?) hebt gemonteerd. Dat kan natuurlijk nooit zonder dat het materiaal eerst is gedigitaliseerd. Ik denk dat daar de schoen wringt. Waarmee heb je gedigitaliseerd? Er zijn veel "goedkope" apparaatjes in de handel, maar die vertonen dikwijls gebreken als het er op aankomt. Ook software op dit gebied laat het dikwijls afweten in perfectie. De beste converter is altijd nog die van Grass Valley. Met Googlen gemakkelijk te vinden.

FransS schreef op 28.02.2012 om 16:17 uur

Als het van een mini DV is dan is het al gedigitaliseerd.

Maar je schrijft geinporteerd heb je dit dan niet gecapturt via een fire-wire kabel van camera de computer via een programma van ? (Magix V d Lux ?)

En is er aan het begin van je film nog een zwart stukje ?

En je hebt het over storyboard maar als je dit op de tijdlijn bekijkt en afspeeld ziet het er dan anders uit ?

ik zelf werk met de tijdlijn deze is overzichtelijker dan het storyboard.

Grt. Frans S

RiViS schreef op 05.03.2012 om 12:28 uur

Hallo Gerard,

Ik heb (toen ik nog met mini DV werkte) wel eens verschijnselen gehad die overeen zouden kunnen komen met wat jij beschrijft. Ik heb alleen nooit in de Storyboard modus gewerkt, omdat je op de Tijdlijn nu eenmaal veel meer kunt (zien, doen). Ik adviseer je om eens over te schakelen naar Tijdlijn, daar zie je de takes achter elkaar staan en als je nu die tijdlijn wat uitvergroot (met de zoomfunctie rechts onder) en je speelt de overgang van de ene naar de volgende take langzaam af (bv door de pijltjestoets_rechts ingedrukt te houden) dan zie je dat de werkelijke overgang niet overeen komt met de aangegeven vertikale streep (knip) op de tijdlijn. Bij mij was het zo dat naar het einde van de film toe het verschil (de fout) groter werd.

Als dit bij jou ook zo is, dan kun je het als volgt corrigeren: Begin een nieuw project met niets op de tijdlijn. Sleep nu de originele film vanuit de mediapool naar de tijdlijn. Er zijn dus nog geen takes gemaakt, het is één geheel. Rechtsklik op de film en kies: scenedetectie. Volg daarna de instructies voor scenes zoeken, knippen en evt opslag.

Als het goed is wordt er nu wel op de jiuiste plaatsen geknipt. Wel kan het zijn dat er nog wat knips "vergeten" zijn, afhankelijk van de ingestelde gevoeligheid voor het knippen, dus dat moet je even checken.

groet,

Rijk

RiViS schreef op 07.03.2012 om 11:16 uur
 Kunnen al deze handelingen ook in de tijdlijn worden gedaan ?

Hallo Gerard,

Jazeker, dat kan. Je zult bovendien merken dat de tijdlijn veel meer directe informatie geeft, je ziet bv meteen wat de lengte van het stukje film is, waar je precies knipt, etc. Als je er aan gewend bent, wil je waarschijnlijk niet meer anders. Voor de bewerkingen kun je o.a. gebruik maken van de diverse iconen op de  gereedschapbalk onder de monitor, of van sneltoetsen (zoals T voor knippen). Ook: via rechtsklikken op een object opent een scherm met diverse mogelijkheden. Uitproberen welke methode je het beste bevalt.

groet,

Rijk