beelden draaien 90graden

Sabine-Debel schreef op 11.11.2021 om 19:29 uur

Hallo,

Mijn beelden (niet allemaal) draaien plots 90 graden. Het zijn geen gsm-beelden en ik had ze eerst goed. Geen idee hoe dit komt, wel vervelend. Ik zou ze kunnen draaien met effecten, rotatie, maar dan kan ik bvb. geen vegas video stabilization meer toepassen. Als ik ze opnieuw importeer, heb ik hetzelfde probleem.

Ik werk met de versie 2021. Ik zou graag mijn huidige film afwerken met deze versie omdat ik nogal wat 'kinderziektes' lees bij de 2022.

Weet er iemand hoe dit komt ?

Vriendelijke groeten,
Sabine

 

Reacties

Bol schreef op 11.11.2021 om 23:21 uur

@Sabine-Debel

Hallo Sabine,

De beelden die plotseling 90 graden zijn gedraaid, zijn dit toevalling filmfragementen, die verticaal zijn opgenomen? Als dat zo is, dan is dit een bug in VDL 2021, die is helaas nooit door een update/ patch is opgelost. Zie deze topic: Beeld roteert in previewscherm.

....Ik zou ze kunnen draaien met effecten, rotatie, maar dan kan ik bvb. geen vegas video stabilization meer toepassen......

U kunt altijd, wanneer een filmfragment reeds is gestabiliseerd, opnieuw stabiliseren!!

Met vriendelijke groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Sabine-Debel schreef op 13.11.2021 om 14:38 uur

Dag Rob,

Dank u wel voor uw antwoord. Ik heb mij hier al rot gezocht wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik lees ook net hetzelfde bij de anderen die dit probleem hebben.

Als ik via de rechtermuisknop klik op een beeld en kijk bij objecteigenschappen, video, zie ik dat de beeldverhouding en resolutie gewijzigd zijn. 1080 x 1920 resolutie en 9:16 beeldverhouding bij de gedraaide beelden en omgekeerd bij de goede beelden.

Ik heb 9:16 gewijzigd in 16:9, maar bij objecteigenschappen kan ik niet de 1080 x 1920 omdraaien. Ik heb weer volledig filmbeeld qua afmetingen, maar wat erin staat is nu uitgerokken, nog slechter dus...

man, man man, miserie, miserie, miserie,...

Groetjes Sabine

Bol schreef op 13.11.2021 om 23:31 uur

@Sabine-Debel

Hallo Sabine,

Wat u als workaround zou kunnen doen is het volgende, de gedraaide clips apart op de tijdlijn te zetten en deze dan weer als een mp4 bestand te exporteren. Nu wordt de clips als 16:9 geëxporteerd. (deze methode heb ikzelf diverse keren gebruikt)

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Sabine-Debel schreef op 14.11.2021 om 16:15 uur

Dank u wel Rob voor uw antwoord. Ik ben nu begonnen met een ander deel van mijn film. Ik heb daarvoor een nieuw project opgestart. Hopelijk hier geen draaiende beelden. Anders zal ik eens proberen wat u zei, maar dit gedraaid stuk is nog niet volledig af, vandaar dat ik het nog niet wil exporteren.

Toch super merci voor uw hulp.

Nog 1 vraagje: zal ik problemen hebben als ik voorlopig nog met 2021 werk? Ik durf nu niet over te schakelen naar 2022 omdat ik bezig ben met een project.

Groetjes Sabine

Bol schreef op 14.11.2021 om 17:49 uur

@Sabine-Debel

Hallo Sabine,

....Ik heb daarvoor een nieuw project opgestart. Hopelijk hier geen draaiende beelden....

Ik kan u geen garantie geven, als u het nieuwe project opent en op de tijdlijn zet van VDL 2021 deze niet gaan draaien. Maar als dat wel zo is, dan kunt altijd mijn voorgestelde workaround uitvoeren.

Zolang u nog bezig bent met uw lopende projecten, die u samengesteld hebt met VDL 2021, is mijn advies om niet te upgraden naar VDL 2022. Voor zover ik het hiervandaan kan beoordelen is VDL 2021 en VDL 2022 niet geheel compatibel met elkaar en er zitten nog te veel kleine en grote bugs in.

Met vriendelijke groet, Rob

Diverse keren gewijzigd i.v.m correcties

Laatst gewijzigd door Bol op 14.11.2021, 19:38, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-