Back up welk formaat??

Proedel schreef op 17.01.2013 om 16:09 uur

Ik werk met VDL en wil van mijn films een back up maken op een externe harde schijf. Nu vraag ik mij af wat het beste formaat is voor zo'n back up. Het is belangrijk dat ik de back up in lengte van jaren kan gebruiken als het nodig is. Wat is het beste formaat hiervoor, MPEG2, MPEG4,....etc???

Dank,

Reacties

magixagent schreef op 17.01.2013 om 16:13 uur

Beste, is het als mpeg2 geïmporteerd dient u ook als mpeg2 weg te schrijven. is het mpeg4 dan als mpeg4
succes met het mooie MAGIX product

Proedel schreef op 17.01.2013 om 16:36 uur

Dank voor het antwoord. Inderdaad VDL is een prachtig product, ik werkte met VDL 2006 . Nu onlangs VDL 2013 aangeschaft en ben ik op een nieuw PC systeem aan het installeren. De films die ik wil back uppen zijn als DV formaat ingevoerd en staan nu als film op de harde schijf van mijn oude PC Dit neemt enorm veel ruimte in beslag, daarom wil ik het in een comprimeerd video formaat gaan back uppen en deze op een externe schijf gaan bewaren.

Vandaar mijn vraag wat is nu het beste formaat hiervoor?

RiViS schreef op 17.01.2013 om 18:48 uur

Ik neem aan dat het om films in dv-avi formaat gaat. Zijn het afgemonteerde films en wil je er niets meer aan veranderen? Dan kun je overwegen om voor mpeg2 te kiezen.

Als het om bronmateriaal gaat, dan moet je je afvragen of je dit nog ooit voor montage wilt gebruiken, zo ja, dan zou ik toch het originele formaat (dv-avi) handhaven. Dat kost ca 4,5 GB per minuut ofwel ca 13 GB per tape van 1 uur. Op een externe HD kun je dan ca 77 uur kwijt. Neem eventueel een HD van 2 TB, momenteel heel betaalbaar.

groet,

Rijk