avi codec aanpassen?

kostenzer schreef op 01.10.2017 om 12:18 uur

Ik zet mijn home video's als AVI files weg. Jammer dat deze codecs gebruikt die niet zo algemeen zijn. Heel wat mediaplayers geprobeerd en niets doet het.

Ik kreeg van iemand op de vraag of hij een stukje van mijn homevideo's, een stukje van pakweg 20 seconden te vinden onder https://mega.nz/#!cDYhXLZa!UmCv_r0aDCUiiGcadhJ4Ns8TVgPL3HxkhI8-xVLHgEI , kon afspelen dit antwoord:

Deze dv codec is blijkbaar afkomstig van sony. Het zou kunnen dat een Sony mediaplayer hem wel afspeelt. Een Sony SMP N100 of N200. Je zou ook een Raspberry PI 2/3 met een Kodi installatie kunnen proberen.

Ik heb Video pro x versie 6. Heeft het zin om voor dit over te stappen op de nieuwste versie?

Of kan ik op de een of andere manier een andere codec installeren/gebruiken? Uiteindelijk wil ik de filmpjes bewerken, maar eerst even digitaliseren.

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 01.10.2017 om 14:12 uur

Hallo Kos,

Ik heb het filmpje gedownload en zonder problemen kunnen afspelen op de de tijdlijn van VDL 2016, VDL 2018 en Video Pro X (8). Video Pro X6 heb ik niet op deze pc staan, maar je kan / mag ervan uitgaan dat het hierin ook geen problemen zal opleveren. zie afbeelding.

Groet,

Rob.

PS. ik speel jouw filmpje af in alle mediaplayers. Ook in Windows mediaplayer

Voormalige gebruiker schreef op 01.10.2017 om 15:00 uur

Hallo Kos,

Op mijn ander PC heb ik geen Pro X6 staan, maar wel Pro X7. Ook hier geen enkel probleem. zie afbeelding

Groet,

Rob

kostenzer schreef op 01.10.2017 om 18:10 uur

Ik zal je zeggen, dit is het probleem ook niet.

Als ik die AVI op een usb schijf zet en hem op tv of mediplayer aansluit, hoor je alleen geluid. Dus die lusten de codec niet. Andere media players geprobeerd, zelfde verhaaltje. Dus wil ik het in een ander AVI formaat / codec wegschrijven. Kan dat (en zo ja hoe?) en lust magix het dan nog?

lucky_me schreef op 02.10.2017 om 04:47 uur

Hallo

Ik heb ook een tv en een mediaplayer die er op aangesloten is. Mijn tv herkent geen avi dus heeft het ook geen zin om avi bestanden af te spelen met mijn mediaplayer. Mijn video bestanden exporteer ik in mp4 en dat werkt zonder problemen. Het zal bij u waarschijnlijk iets vergelijkbaars zijn.

best eens kijken in de handleidingen welke formaten door beide toestellen ondersteund worden en dat formaat gebruiken bij export.

succes

Luc

Voormalige gebruiker schreef op 02.10.2017 om 15:11 uur

Hallo Kos,

Ik ben in mijn antwoord van uitgegaan, dat uw de AVI bestanden niet kon inlezen in Video deluxe of Pro X6 en niet kon afspelen in welke mediaplayer die je op je PC geïnstalleerd heeft staan. Ik kon uit uw vraagstelling niet direct opmaken, dat het hier zou gaan over externe afspeel mogelijkheden, zoals Mediaplayer, via TV etc...

Ik kan uw AVI bestand ook niet op een externe apparatuur afspelen. Ik ben het helemaal eens met wat hierboven beschreven staat. Alleen zou ik het dan mpeg-2 exporteren. Maar de keuze is aan u.

Op de vraag of het zin heeft om over te stappen naar de nieuwste versie, is mijn antwoord: "probeer eerst eens de 30 dagen trailversie en oordeel zelf."

Persoonlijk zou ik eerst een proef doen met Video Pro X6.

Succes met het digitaliseren,

Rob

kostenzer schreef op 02.10.2017 om 17:29 uur

@Voormalige gebruiker: Tja, misverstand. Ligt meestal aan twee kanten. Ik beschreef het klaarblijkelijk niet goed, daardoor begreep je het niet zoals ik bedoelde.

@lucky_me: AVI is niet AVI. Het is een container die veel codecs kan bevatten. Mijn apparatuur speelt verschillende AVI wel af en andere weer niet.

Ik heb begrepen dat AVI, door magix gebruikt een formaat is dat goed te bewerken is. Daarom wil ik die bestanden behouden. Wellicht ga ik onderzoeken naar welk formaat ik het beste met zo min mogelijk verlies kan converteren. Een extra HD voor de geconverteerde bestanden is dan geen probleem. Als je je data maar hebt en houdt.

De codec die magix gebruikt:

De intel IYUV codec. Vraag me niet welke dat is, maar kan ik die bij het exporteren veranderen? Op https://forums.majorgeeks.com/threads/which-video-codec-for-avi.217497/ wordt de Indeo video 5.10 aangehaald als een goede oplossing.

Wat is jullie mening?

Voormalige gebruiker schreef op 03.10.2017 om 14:33 uur

Hallo Kos,

U heeft gelijk als u schrijft, dat AVI een container is met vele codecs. Dit bestandsformat stamt uit 1992 / 1996 is uitgebracht om films onder Windows Microsoft af te spelen. zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Audio_Video_Interleave . Volgens de specificatie van mijn Samsung UE37D5000 TV zou ik AVI bestanden moet kunnen afspelen. Ik heb verschillende AVI bestanden gemaakt met VDL (2018) en ook met verschillende converteer programma's, echter geen van deze AVI bestanden spelen af op mijn TV, maar ook niet op Humax 5200C, mediaplayer Mede8er MED800X3D en LG Blu-Rayspeler.

Volgens mij hebt u het antwoord al gegeven. "De gedigitaliseerde AVI bestanden op een externe harde schijf op te slaan en dan een gewenste exportformat kiezen vanuit Video Pro X6, die een goed beeld levert zonder al te veel verlies.

Ik wens je heel veel succes met uw keuze,

Rob

3x gewijzigd i.v.m. met toevoeging afbeelding en foutcorrectie

lucky_me schreef op 04.10.2017 om 02:41 uur

Hallo Kos

Hier kan ik alleen nog aan toevoegen dat je de gebruikte codec bij avi export in Magix wel kan aanpassen. In het venster "avi export" is een knop "advanced". Daar heb je de keus uit een viertal codec'

succes

Luc

ruud-nordam schreef op 04.10.2017 om 18:10 uur

Hallo Allemaal,

Ik ben vrij nieuw hier, dus ik weet niet of ik hier mag "mee-liften" of dat ik een nieuwe kwestie moet aanmaken. Mocht dit zo zijn dan hoor ik dat graag. Maar volgens mij, is het ongeveer hetzelfde probleem (CoDec).

Als ik een stukje video capture, met mijn GemBird USB stick (MPEG-4 op 352X288) dan is dat in Magix VDL 2018 niet in te lezen (wordt niet ge-importeerd).

Hier een overzicht wat voor file het is (het is een .AVI):

Wie kan mij vertellen, wat ik moet doen om het in Magix in te lezen. Alvast dank, Ruud.

Voormalige gebruiker schreef op 04.10.2017 om 23:26 uur

Hallo Ruud,

Omdat dit een vraagstelling van een ander forumlid is, kan je het beste voor elke nieuwe vraag een Topic aan onder uw eigen account.

Ik wil toch proberen om uw vraag te beantwoorden. Om te beginnen, vind ik het een vreemde combinatie Mpeg-4 op 352x288. Als u wilt , mag u mij een stukje van deze film mailen via Wetransfer https://wetransfer.com/ naar dehelplijn@kpnmail.nl zodat ik e.a. kan bekijken en uittesten

Groet,

Rob

ruud-nordam schreef op 06.10.2017 om 10:37 uur

Hoi Rob,

Ik kan nog toevoegen, dat ik bij MPEG-4 geen keuze heb. Bij MPEG-2 kan ik wel 2 resoluties kiezen (720X576 en 352X288). Bij MPEG-4 wordt het automatisch 352X288 en dit is "grijs". Maar zoals jij al eerder schreef, de hogere resolutie geeft geen beter resultaat (bij MPEG-2 dan). 

Voormalige gebruiker schreef op 06.10.2017 om 11:25 uur

Hallo Ruud,

Ik heb je bestand via WeTransfer gedownload. Ik zie, dat het geen Mpeg-4 bestand is maar een AVI bestand. (MP4_Oct05_173723_0.avi)

Dit bestand kan ik ook niet afspelen Video Deluxe Premium (2018). Volgens mij komt dit, omdat dit bestand een codec gebruikt die VDL niet in zich heeft.

Ik heb deze wel kunnen converteren naar (MP4_Oct05_173723_0.ts en op de tijdlijn van VDL kunnen plaatsen.

Groet,

Rob

Voormalige gebruiker schreef op 06.10.2017 om 11:51 uur

Hallo Ruud,

Ik heb jouw bestand ook kunnen converteren in het freeware programma "Aiseesoft Free Video Converter." Te downloaden bij http://www.aiseesoft.com/free-video-converter/

Succes,

Rob

ruud-nordam schreef op 06.10.2017 om 13:20 uur

Beste Rob,

Ik snap niet dat het geen MPEG-4 is. Ik kies deze mogelijkheid wel in de HonesTech software van GemBird.

Ze maken het ons wel moeilijk hoor, met al die instellingen en formaten ;-(

Maar, ik ga aan de gang met het door jou voorgestelde programma. Bedankt voor die tip!

Groet, Ruud.

Voormalige gebruiker schreef op 06.10.2017 om 14:44 uur

Hallo Ruud,

Ik kan uit het bovenstaande alleen zien dat de video instelling Mpeg-4 is, maar is dit ook de exporteer instellingen? Ik heb het vermoeden dat bij jou "bestandsnaamextensies" niet staat aangevinkt. Wanneer je deze aan vinkt dan zie de extensies in de verkenner van Windows.

Succes en laat mij weten of het gelukt is,

Rob

ruud-nordam schreef op 06.10.2017 om 16:06 uur

Hoi Rob,

Ik heb bestandsextensies altijd op "aan".

En als ik MPEG-4 kies, dan maakt het programma een AVI file aan. Dat zie ik ook als extensie in verkenner. Ik had aangenomen dat dit een MPEG-4 file zou zijn, maar dat is dus niet zo?

Als ik trouwens MPEG-2 kies, dan wordt wel een .mpg file aangemaakt, die WEL in Magix is in te lezen.

Voormalige gebruiker schreef op 06.10.2017 om 16:17 uur

Dan zou ik voor mpeg-2 gaan, tenzij de kwaliteit slechter is dan de AVI.

ruud-nordam schreef op 08.10.2017 om 11:50 uur

Ja Rob, de kwaliteit wordt dan toch minder, de film wordt "schokkerig". Buiten dat wordt de file ook vele malen groter.

Groet weer, Ruud.