"Automatisch beeldvullend uitvullen" ongedaan maken, c.q. het herstellen van de ware fotoverhouding."

pwouters schreef op 17.07.2012 om 16:01 uur

Mijn foto's hebben de verhouding van 16:9. Bij het aanmaken van een slideshow in "Foto's op CD & DVD 10" is gekozen voor het 16: 9 beeldscherm. Tevens is toen "automatisch beeldvullend uitvullen"aangevinkt.
Wanneer nu een 'staande' foto uit de mediapool aan de show wordt toegevoegd, verschijnt in Magix de optie "Aanpassen " of "Niet Aanpassen". In beide gevallen blijkt die staande foto evenwel over de breedte  van het scherm - formaatvullend dus - te worden uitgesmeerd.
In bij die opties vermelde tekst, wordt gezegd dat ook handmatig het juiste formaat te herstellen is en wel door in "Effecten" de middelen van "Uitsnede & Zoom" toe te passen. Wel nu, mij lukt dit niet!!!

De beste reconstructie van het originele beeld levert een beeld op dat wat te breed en te kort is, alsof de foto dus over zijn geheel wat is ingedrukt. Dat is het geval bij onder "Uitsnede" een 'Breedte' en een 'Hoogte" van ieder 100 %, 'Proporties behouden' en met 'Beeldvullend' aangevinkt. Onder "Positie/Grootte" staat 'Positie' op 198 links, resp. 0 boven, 'Grootte' op 324 voor 'Breedte' en 576 voor 'Hoogte', 'Proporties behouden' en 'Zoom' op 100.

Kortom, ik denk alles geprobeerd te hebben, maar zonder succes! Wie kan mij helpen? Bij voorbaat mijn dank!

Reacties

Polders schreef op 17.07.2012 om 18:05 uur

Er zijn nogal wat mogelijkheden. De variant die het makkelijkst te beschrijven is, is:

Verwijder de betrefffende foto uit de Tijdlijn en plaats daarna deze foto opnieuw vanuit de Media Pool op de vrijgekomen plaats op de Tijdlijn. 

Er zal opnieuw gevraagd worden naar 'automatisch aanpassen'. Kies dan voor 'nee'.

Veel succes

Andere mogelijkheid is, om de betreffende foto aan te klikken. Ga daarna naar Effecten, zie 'effecten' in het hoofdstuk 'Effecten' in de meegeleverde PDF handleiding.
Kies Foto bewerken Shift + Y3
Kies Vaste beeldproporties Ctrl + Alt + 4
Verwijder ingestelde beeldformaat en vervang door gewenst formaat

Standaardinstellingen instellen: Zie blz 24. Hier legt u de beeldverhouding van het project vast. Bovendien bepaalt u hier hoe MAGIX Foto's op CD & DVD 9 moet omgaan met foto's die niet het formaat van het project bezitten.

Bijvoorbeeld 'Automatisch beeldvullend uitvullen': Foto's die niet de beeldverhouding van het project bezitten, worden automatisch dan aangepast.

Hiervoor wordt de zoomfactor zo ingesteld dat links en rechts zowel als boven en onder geen zwarte balken meer te zien zijn.

veel succes

pwouters schreef op 18.07.2012 om 11:55 uur

Eerst mijn dank voor Uw snelle reactie! Maar helaas, (in ieder geval bij mij) werkt Uw oplossing niet. In alle drie de modi krijg ik na de verwijdering uit de tijdlijn en bij opnieuw uit de mediapool ophalen van de foto, keurig een 'staande' weergave van de originele foto. Maar op het moment dat die in de monitor getoond worden, is de afbeelding weer 'uitgesmeerd'.
U geeft aan dat er nog meer mogelijkheden zijn om deze fout te corrigeren. Zou U nog een poging willen doen die te beschrijven? Bij voorbaat mijn dank!

pwouters schreef op 21.07.2012 om 22:17 uur

Dit was de juiste 'remedie'. Nogmaals bedankt voor de moeite die U genomen heeft om mij te helpen!

Met vr.groet., PWouters