audio VDL Premium 2015

plagge schreef op 10.04.2015 om 19:24 uur

Ik maak regelmatig opnamen met een ZOOM recorder. Als ik op het display van de ZOOM kijk is het geluid prima binnen de waarden. Als ik de opnamen later in VDL Premium 2015 op de tijdlijn zet, is het nauwelijks te horen. Ook bij Windows mediaplayer is het maar erg matig. Bij AUDICITY komt het opgenomen geluid pas echt tot zijn recht en hoef ik niets te corrigeren. Heeft iemand dit probleem al eens eerder aan de hand gehad en (per toeval?) de oplossing gevonden? Het blijft namelijk lastig om de juiste geluidsterkte in de film in te stellen. 

Wie heeft de oplossing? 

Reacties

lucky_me schreef op 10.04.2015 om 20:51 uur

Dag Pagge

*wat gebeurt er wanneer je het geluid importeert in vdl en daarna met de rechtermuisknop normaliseren kiest? dan wordt (theoretisch altans) het geluid net zo luid gepaatst dat er nog geen vervorming optreed.

*met welke "zoom" werk je. zelf heb ik nu de zoom R24 maar ik heb er nog weinig ervaring mee. Ik plan inderdaad ook geluidsopnames op deze manier te doen om geluiden uit verschillende micro's op verschillende sporen te kunnen plaatsen. later op de maand film ik een schoolfeest en denk ik dit te testen.

groet

Luc

plagge schreef op 11.04.2015 om 08:49 uur

Beste Luc, 

Als ik het geluid normaliseer wordt het wel iets harder maar niet echt noemenswaardig. Ook de oplossing van MAGIX support biedt niet echt een oplossing. Zij zeggen dat je de geluidsfile moet exporteren naar een WAVE file. Dat levert iets verbetering op zeker wat betreft de grafische wave op de tijdlijn. Overigens erkennen zij ook dat de wave op de tijdlijn niet goed is en zouden de technische afdeling er naar laten kijken.  Voorlopig is daar vandaan nog geen oplossing gekomen. 

Ook het afspelen in Windows mediaplayer gaat niet goed. Ook daar een (te) zacht geluid. Alleen zoals gezegd in AUDICITY is het wel in een keer goed. Dus blijft de vraag waarom daar wel en bij de rest niet en hoe zou ik dat mogelijk kunnen instellen?  Ik heb overigens een ZOOM H4n en daar is niets mis mee. 

groet, Geertjan 

european schreef op 11.04.2015 om 09:59 uur

Is het nog een optie om het geluid met deze gratis (MP3Gain) software wat harder te zetten.

Het moet dan wel een MP3 zijn, maar dat is om te zetten.

Mvg,

Henk

plagge schreef op 11.04.2015 om 12:12 uur

Ik vraag mij ondertussen af of het probleem misschien bij Windows zit. Is daar misschien iets in positieve zin te wijzigen b.v. bij de geluidskaart?

groet, Geertjan 

lucky_me schreef op 11.04.2015 om 12:34 uur

Dag Geertjan

Ik keek even op de website van zoom en zag dat ze aangeven dat bij laptops werkend met AMD chips geuidsproblemen kunnen opduiken. Werkt je met dergelijke laptop?

mvg

Luc

plagge schreef op 11.04.2015 om 15:37 uur

Hallo Luc, 

Ik werk niet met een laptop maar wel met een AMD processor op een ASUS moederbord type M4A89GTD PRO/USB3. De geluidskaart is in het moederbord geintregeerd.  

Zou daar dan het probleem kunnen zitten?

Groet, Geertjan

lucky_me schreef op 11.04.2015 om 17:14 uur

Hallo Luc, 

Ik werk niet met een laptop maar wel met een AMD processor op een ASUS moederbord type M4A89GTD PRO/USB3. De geluidskaart is in het moederbord geintregeerd.  

Zou daar dan het probleem kunnen zitten?

Groet, Geertjan

Ik heb er eerlijk gezegd ook geen idee van. Ik heb een intel pc. Je mag me altijd een fragment sturen, zo kan ik het testen. ik stuur je mijn mail adres

groet

Luc

plagge schreef op 05.06.2015 om 16:58 uur

Hallo Luc en Henk, 

Het heeft een hele tijd geduurd maar ik heb misschien een soort oplossing. Als ik de file die met de ZOOM gemaakt is op de tijdlijn zet (VDL premium 2015) maak ik de tijdlijn zo hoog mogelijk door links van de tijdlijn het dubble pijltje aan te klikken. Daarmee maximaliseer je de tijdlijn en dan is het WAVE patroon redelijk tot goed te zien. Voor mij is het dan in ieder geval prima te gebruiken. 

Groet, 

Geertjan