Actual bitrate in HEVC-Export not conform settings during export.

GerritOut schreef op 22.08.2018 om 13:34 uur

I use Video Pro X-10. Because I am not satisfied with the default settings of the bitrate, I change them while exporting in HEVC. The effect is not what I expect: In spite of setting the average bitrate to a value of 60000 (kbit/sec), still the export itself styas limeted to aroun 30000 kbit. I am checkin the actural bitrate via 'properties'in Windows-Explorer, as well via the statistics-option in VLC-player, which shows the actual bitrates.

What am I doing wrong?

Reacties

mi-bo schreef op 22.08.2018 om 14:15 uur

@GerritOut

Hallo Gerrit.

Welkom voor de eerste keer op MAGIX.INFO/NL.

Dit is de Nederlandse afdeling.

U kunt beter Uw oproep in het Nederlands plaatsen of naar MAGIX.INFO/UK. in het Engels

MVG

Michael

GerritOut schreef op 22.08.2018 om 14:31 uur

bedankt voor de tip, ik heb UK en de USA aan de talen-instellingen in mijn profiel toegevoegd.

mvg GO

Bol schreef op 22.08.2018 om 15:32 uur

Hallo Gerrit,

Ik ben zo vrij geweest uw vraag in het Nederlands te vertalen, zodat ook andere forumleden hierop kunnen reageren en antwoorden

Ik gebruik Video Pro X-10. Omdat ik niet tevreden ben met de standaardinstellingen van de bitrate, verander ik ze tijdens het exporteren in HEVC.Het effect is niet wat ik verwacht: ondanks het instellen van de gemiddelde bitrate tot een waarde van 60000 (kbit / sec), blijft de export zelf beperkt tot 30000 kbit. Ik controleer de actuele bitrate via 'properties'in Windows-Explorer, ook via de statistieken-optie in VLC-player, die de werkelijke bitrates laat zien.

Wat doe ik verkeerd?

Groet,

Rob

PS. Welke export resolutie gebruikt u?

Laatst gewijzigd door Bol op 22.08.2018, 15:47, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

GerritOut schreef op 22.08.2018 om 17:35 uur

Sorry, vergeten mijn settings toe te voegen, bij deze.

Bol schreef op 22.08.2018 om 18:38 uur

Hallo Gerrit,

Ik heb het vermoeden, dat het aan de framerate 25. Hierbij wordt de bitrate gehalveerd. Zet deze is op 50, met dezelfde geavanceerde instellingen.

Test 3. framerate 25

Test 4. framerate 50

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 22.08.2018, 18:39, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

GerritOut schreef op 22.08.2018 om 19:18 uur

Beste Rob, bedankt voor je snelle reactie, wordt zeer gewaardeerd.

Maar je reactie maak je het verschijnsel voor mij nog ongrijpbaarder:

Mijn bronmateriaal heeft een framerate van 25fps, een bitrate van 60000 en is als MPEG-4-Export (AVCHD) gecodeerd. Ik wil deze film met HEVC coderen om te testen hoeveel ruimte ik hier mee win, mijn schijf loopt vol.

Dan is het toch onzin om bij exporteren 50fps op te geven? Wat je test in ieder geval 'bewijst' dat de bitrate in de export verdubbelt als je de framerate verdubbelt. Dat verschijnsel op zich lijkt me logisch.

Als ik het goed zie heb je bij jouw test 3 hetzelfde verschijnsel als ik had: een bitrate van rond de 38000 terwijl je 60000 had opgegeven? Voor alle duidelijkheid: mijn film bedraagt bijna 45 minuten, het is niet zo dat er toevallig sprake is van een fragment met weinig beeldwisselingen: over de hele film is de bitrate ongeveer de helft van de opgegeven 60mbit

Of maak ik een gedachtefout?

Bol schreef op 22.08.2018 om 23:20 uur

Hallo Gerrit,

Ik heb getracht antwoord te gegeven op de vraag: "Ondanks het instellen van de gemiddelde bitrate tot een waarde van 60000 (kbit / sec), blijft de export zelf beperkt tot 30000 kbit.". Niets meer en niets minder. Normaal gesproken zou je verwachten, dat bij een instelling van een gemiddelde bitrate (kbits/s) van 60000 bij HEVC Export 1920x1080 25f/s dat dit ook een bitrate van 60000 (kbit / s) zou opleveren i.p.v. een bitrate van 30000 (kbit / s).

Waar u eigenlijk een antwoord wilt hebben is: "Mijn bronmateriaal heeft een framerate van 25fps, een bitrate van 60000 en is als MPEG-4-Export (AVCHD) gecodeerd. Ik wil deze film met HEVC coderen om te testen hoeveel ruimte ik hier mee win, mijn schijf loopt vol."

Ik weet uit ervaring, dat een hoge Bitrate-instelling een groter bestand (MB) oplevert en dat het exporteren ook langer duurt.

HEVC = H.265 zie https://www.computeridee.nl/nieuws/h265-opvolger-h264-videostandaard/

Ik heb een projectje gemaakt van 44 sec. en deze geëxporteerd als H.264 en HEVC (H.265)

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 22.08.2018, 23:40, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

GerritOut schreef op 23.08.2018 om 08:41 uur

Bedankt voor je reactie, klopt helemaal, dat is inderdaad mijn vraag, met als toevoeging '....met gelijkblijvende kwaliteit'. En daar komt de bitrate om de hoek kijken. Het programma doet niet wat ik opgeef, namelijk een export genereren met een VBR die ik heb gespecificeerd. Jouw eerdere test3, als ik je goed begrijp in ieder geval, gaf hetzelfde effect.

--> wellicht dat anderen nog een tip hebben, ik wacht nog even af.

Bol schreef op 23.08.2018 om 11:41 uur

Hallo Gerrit,

Een vraagje van mijn kant. Waarom wilt u met een bitrate van 60000 exporteren. Wanneer ik een Blu-Ray disk brand op Mpeg-2 dan wordt de bitrate ingesteld op 29536 en bij H.264 wordt de bitrate ingesteld op18384.

Zelf heb ik mij nooit echt druk gemaakt om de bitrate, maar wel de grootte van mijn bestanden. Dat is ook de rede, dat ik voor mijn opgenomen videoclips 1920 x 1080 50p altijd H.264 gebruikt en het Mainconcept.

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-

GerritOut schreef op 25.08.2018 om 12:03 uur

De bitrate is een belangrijke factor in de kwaliteit van je video. Staat ook los van de resolutie. Er is veel info op het internet hierover te vinden. De defaults die Magix gebruikt bij de verschillende exportinstellingen zijn wellicht voor de meesten goed genoeg, maar ik wil geen bitsnelheid verliezen tov mijn bronmateriaal, vandaar de 60mbit (die misschien best wel aan de hoge kant is).

Bol schreef op 25.08.2018 om 15:52 uur

Hallo Gerrit,

Het hangt ervan af hoe je "Kwaliteit" definieert. Volgens mij kan / mag je resolutie en bitrate niet los van elkaar zien.

Wilt je een duidelijker beeld of een vloeiendere weergave?

1. Hoe hoger de resolutie, hoe duidelijker / scherper het beeldmateriaal is
  2. Hoe hoger de bitrate, hoe soepeler / vloeiender / schokvrijer het beeldmateriaal zal worden weergegeven

Als de buffering wordt / is uitgeschakeld, dan is de bitrate belangrijk, maar om een zo helder mogelijk beeld te verkrijgen is de resolutie weer belangrijk. Dus je zult altijd een compromie moet sluiten tussen resolutie en bitrate.

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-