aaneen gesloten audio wijzigen

Liwy schreef op 21.06.2017 om 18:10 uur

versie 16.0.4.98 / Win 10/ i5/8G Ram ( moet dit bij iedere vraag herhaald worden?)

Ik heb heel wat vragen maar dit is de eerste:

-Kan je met behulp van de volumecurve een groot aantal volumes van opeenvolgende clips wijzigen naar een lager niveau en de volgende dan terug naar een ander niveau brengen, en zo verder met de merkpunten op de volumecurve het niveau van meerdere clips bewerken? of moet dit clip per clip gebeuren?

Zo ja hoe doe je dat?

Reacties

mi-bo schreef op 21.06.2017 om 22:09 uur

Hallo Willy, zorg dat beeld en geluid op 2 tijdlijnen staat , door Ctrl+ H, dan is het ook nog mogelijk om Shift + E voor Golf vorm aanmaken, activeer dan alle clips en kan in een keer geluid naar - of + gesleept worden

gr

Michael

Liwy schreef op 22.06.2017 om 10:28 uur

Bedankt Michael, maar dat lukt bij mij niet. Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd, hier mijn handeling:

- ik selecteer al de clips.

- voer Ctrl+H uit (geef twee sporen)

- voer shift + E uit ( er gebeurt niks, maar geen probleem met" volume curve" krijg ik toch de groene volume lijn)

- ik selecteer op het audio spoor al de clips en neem via een volume pijl de groene lijn ( er wordt een marker geplaatst) en wil het volume regelen van al de clips. Enkel de clip waarin ik sta wordt gewijzigd.

Ik heb wel gevonden dat, wanneer je in het midden van een clip de witte pijl beweegt, het volume van al de geselecteerde clips wijzigt, maar dan kan je met de markers op de groene niks meer regelen. Eens het volume uit heeft de groene lijn geen effect meer.

Een concreet vb. - ik wil bijna al het origineel geluid volledig weg, maar van enkele clips wil ik toch het volume op bepaalde plaatsen geregeld laten doorkomen.

mi-bo schreef op 22.06.2017 om 10:42 uur

Hallo Willy,

bedankt voor Uw antwoord,

Klik op de M ( Mixer ), al het geluid is geactiveerd, zet een Headphone op.

Als het geluid afspeel ziet U in de Mixer op welk spoor er geluid is, dan op Auto klikken, en U kan met geluid regelen wat U wilt.

Ook is het mogelijk als er voice-over of muziek bij staat om dit op de zelfde manier te bewerken

succes met het Uw montage

gr

Michael

Voormalige gebruiker schreef op 23.06.2017 om 11:57 uur
  1. Druk op "Y" - u komt in het menu programma instellingen
  2. klik op het tabblad "Video/audio en haal het vinkje weg bij video/audio op één spoor. Als je nu een clip naar de tijdlijn sleept, komt het beeld op spoor 1 en geluid op spoor 2 te staan.
  3. U kunt wel de volumecurve opeenvolgende clips activeren (groene lijn), maar u moet dan nog steeds de clips afzonderlijk het geluidsniveau bewerken.
  4. Met Shift+E wordt er een golfweergave aangemaakt en met Ctrl+Shift+V wordt er de volumecurve weergegeven.

Druk eens op F1 en klik op het tabblad "Index" en de zoekopdracht "Volume"

U kunt ook e.a. lezen in het handboek.pdf.

Ga naar: hulp / handboek.pdf en lees het hoofstuk audiobewerking, vanaf blz. 175 eens door.

lucky_me schreef op 23.06.2017 om 12:46 uur

hallo

ik selecteer gewoon het ganse geluidspoor en na een rechtsklik kies ik "normaliseren"  alle segmenten worden nu automatisch op een zo hoog mogelijk maar foutloos geluidsniveau gebracht .

Liwy schreef op 23.06.2017 om 14:02 uur

Bedankt allemaal voor uw reactie, ik zie dat het wel via meerdere bewerkingen mogelijk is om het origineel geluidspoor te bewerken. Met de mixer had ik ook al geprobeerd , maar de niveau regeling kan men maar uitvoeren terwijl de film loopt.

Ondertussen heb ik ook zitten zoeken en verder gebouwd op het eerste antwoord van Michael en tot het volgende misschien wel vlotter en vlugger resultaat gekomen.

Stel er staan 50 clips, waarvan clip 18 tot 20 toch gestuurd (via volumecurve) mogen geluid doorgeven alsook clip45, al de rest moet naar "stil".

- alles selecteren / Audio spoor afzonderen en naar "stil" brengen via de witte pijl.

- het geluidsspoor van de clips 18 tot 20 en 45 selecteren en hiervan het niveau terug naar 0dB brengen

- Bij deze clips de volumecurve activeren en men kan met het plaatsen van de pijltjes het niveau laten variëren. De volumecurve regelen gaat wel clip per clip.

Ik heb nog een andere vraag over een ander onderwerp. Stel ik deze in dit item of maak ik beter een nieuwe vraagstelling?

Voormalige gebruiker schreef op 23.06.2017 om 14:13 uur

Hallo Willy,

Je kan het beste voor iedere vraag een nieuwe topic aanmaken.

Er zijn meerdere mogelijkheden om het geluid te bewerken. Het is maar wat voor eindresultaat je wilt behalen. Daarom heb ik aangegeven om het handboek.pdf erbij te nemen. Je vraagstelling gaat over volumecurve. Daar heb ik antwoord op proberen te opgegeven.

Succes,

Rob

PS. Met normaliseren bereik je niet het gewenste resultaat dat jij wilt behalen.

Normaliseren (maximaal geluidsniveau)

De functie "Normaliseren" brengt het volume van een
audio-object op het maximale niveau, zonder daarbij het materiaal te oversturen.
Hiervoor wordt naar de hoogste signaalpiek in het audiomateriaal gezocht en het
geluidsniveau van het object zodanig verhoogd dat deze plek overeenkomt met
exact 0 dB (volledige uitsturing).

Sneltoets: Alt+ N

Voormalige gebruiker schreef op 23.06.2017 om 15:07 uur

Bedankt allemaal voor uw reactie, ik zie dat het wel via meerdere bewerkingen mogelijk is om het origineel geluidspoor te bewerken. Met de mixer had ik ook al geprobeerd , maar de niveau regeling kan men maar uitvoeren terwijl de film loopt.

Ondertussen heb ik ook zitten zoeken en verder gebouwd op het eerste antwoord van Michael en tot het volgende misschien wel vlotter en vlugger resultaat gekomen.

Stel er staan 50 clips, waarvan clip 18 tot 20 toch gestuurd (via volumecurve) mogen geluid doorgeven alsook clip45, al de rest moet naar "stil".

- alles selecteren / Audio spoor afzonderen en naar "stil" brengen via de witte pijl.

- het geluidsspoor van de clips 18 tot 20 en 45 selecteren en hiervan het niveau terug naar 0dB brengen

- Bij deze clips de volumecurve activeren en men kan met het plaatsen van de pijltjes het niveau laten variëren. De volumecurve regelen gaat wel clip per clip.

Ik heb nog een andere vraag over een ander onderwerp. Stel ik deze in dit item of maak ik beter een nieuwe vraagstelling?

Dit is een correcte werkwijze.

Voormalige gebruiker schreef op 23.06.2017 om 17:30 uur

Hallo Willy,

Hier nog een van de mogelijkheden.

1. Selecteer alle clips op de tijdlijn (snel toetsen Ctrl+A)
  2. Zet de volumecurve aan. (snel toetsen Ctlr+Shift+V
  3. Klik met de rechtermuisknop nu op het geluidspoor en zet nu al het geluid uit door:
  4. Je ziet nu op iedere clip het woord "Mute" staan
  5. Selecteer nu de clips, waar je het geluid van wilt bewerken met de volumecurve.
  6. Klik met de rechtermuisknop op het geluidspoor van één geselecteerde clip en zet het geluid weer aan door:
  7. Op de geselecteerde clips zie je geen "Mute" meer staan
  8. Nu kan je de clips afzonderlijk bewerken met de volumecurve.

succes,

Rob

Liwy schreef op 23.06.2017 om 17:45 uur

Dit zal wel de snelste en meest gemakkelijke manier zijn denk ik.

Bedankt.