4K bestanden bewerken

brochetto schreef op 15.10.2015 om 18:59 uur

Hallo,

MVDL 16.

Als ik een 4K bestand importeer en op mijn tijdlijn plaats, kan ik dat zonder problemen in een vloeiende beweging bewerken en afspelen. Als ik daar dan een tekst of een effect bijvoeg gebeurd het afspelen plots niet meer in een vloeiende beweging. Mijn PC is 2 weken oud en speciaal samengesteld om 4K te bewerken. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt voor het antwoord,

Leon

Reacties

RiViS schreef op 15.10.2015 om 22:09 uur

Hallo Leon,

Ik heb geen ervaring met 4K, maar jouw ondervindingen verrassen me niet echt. We hebben dit al eens eerder meegemaakt, bijvoorbeeld met de overgang van SD naar HD. Er moeten dan ineens 4x zo veel pixels worden verwerkt en dat vraagt nogal wat van het systeem. Het gevolg was ook toen: hakkelende weergave, vooral bij toevoeging van effecten etc.

Ik vrees dat we ook nu weer een paar generaties processors etc verder moeten zijn voordat ook met 4K soepel kan worden omgegaan, ook na de montage van titels overgangen en effecten.

Gelukkig zijn er in VdL mogelijkheden om het afspelen wat te versoepelen, ik denk dat je die al wel kent en anders lees je hier nog wat tips: http://www.magix.info/nl/vdl-2016-multicam.knowledge.1145700.html

Ik ben wel benieuwd naar je systeem. Komt het in de buurt van wat op bv Hardware.info voor 4K wordt aanbevolen? http://nl.hardware.info/pcadvies/997/4k-videobewerkings-pc---augustus-2015

Misschien wil je dat  hier even uit de doeken doen, ik zie uit naar je bijdrage.

groet,

Rijk

brochetto schreef op 26.10.2015 om 09:06 uur

Dag Rijk,

Bedankt voor de info. Ik heb uw raad opgevolgd en het heeft gedeeltelijk geholpen. Mijn 4K film bewerken gaat zonder problemen, maar als er effecten worden aan toegevoegd, krijgt hij het moeilijk. Als ik een MVP bestand afspeel samen met effecten blijft het schokkerig.

Toch bedankt, groeten, Leon

Voormalige gebruiker schreef op 26.10.2015 om 10:09 uur

Hallo Leon,

Je zou het ook kunnen proberen om bij het opstarten een vinkje te zetten bij "automatisch proxy-bestanden maken".

Automatisch Proxy-bestanden maken (Plus/Premium-versie): met de functie Proxy/preview-rendering kunt u complexe passages van uw project vooraf renderen voor een vloeiende videopreview. U start deze functie via het contextmenu in de markerlijst. Meer hierover is te vinden in de paragraaf 'Proxy-montage' (op pagina 213).

Succes,

Rob

STORM schreef op 13.01.2016 om 18:15 uur

Maak  proxybestanden aan. Dit zijn exact de zelfde bestanden als in je film, alleen met een lage resolutie. Daardoor kan je computer veel beter de data verwerken. Bij het branden worden de echte bestanden aangesproken. (Zie proxybestanden0
Je kan proxybestanden in je voorinstellingen al aangeven. Taakbalk>Bestand>Instellingen>film>filminstellingen> automatisch proxybestanden aanmaken aanvinken. (Magix16)

Laatst gewijzigd door STORM op 13.01.2016, 18:15, in totaal 1 keer gewijzigd.

Hallo,

Ron Hofman, zo heet ik en ben al sinds 2006 met Magix video de luxe aan de gang. Ik mag wel zeggen dat ik er de nodige ervaring mee heb. Ik ben tevens meer dan 25 jaar lid geweest van videoclub De IJsselstreek en nu sinds drie jaar lid van filmgroep Capelle in Capelle aan den IJssel. Het leukste om te doen vind ik speelfilms maken, maar ook reportages en ook bedrijfsfilms vind ik erg leuk om te maken.