Welke filminstellingen kiezen, resolutie aanpassen of niet?

Sabine-Debel schreef op 24.06.2023 om 17:59 uur

Hallo,


Ik heb een nieuwe camcorder gekocht (Sony FDR-AX43A 4K videocamera) en wanneer ik mijn beelden in Magix Video Deluxe 2023 Plus wil brengen krijg ik bij de eerste inbreng volgende melding:

  • De actieve film heeft een resolutie van 1920x1080 (16:9),25fps
  • Het bestand "...." heeft een resolutie van 3840x2160 (16:9),25fps
  • Wanneer u de film- en videomonitorinstellingen op het te importeren bestand wilt aanpassen, klik dan op 'Aanpassen'

Ik importeer ook gsm-beelden en foto's in mijn film. Die geven dan een andere resolutie.

Met mijn vorige camera paste ik alle bronnen telkens aan naar 1920x1080 (16:9), 25fps.

Doe ik dat best opnieuw, klik ik dus op aanpassen of verlies ik dan kwaliteit, want ik film nu met 4K?

En is 25 frames per seconde goed als basisinstelling?

Groetjes en alvast bedankt om mij raad te geven.

Sabine Debel

 

Reacties

Bol schreef op 25.06.2023 om 13:41 uur

@Sabine-Debel

Hallo Sabine,

Wat is wijsheid? Zelf ben ik ook al een tijdje van plan om mijn Sony HDR-CX730E uit 2012 te vervangen voor een Sony FDR-AX43A of FDR-AX53A en zal dan ook tegen uw vraagstelling aanlopen.

Als u uw gemaakte films gaat afspelen op een 4K TV of als 4K bestand gaat uploaden naar YouTube, dan is de resolutie 3840x2160 25fps de beste keuze. De filmfragmenten van 1920x1080 25fps zouden van mindere kwaliteit kunnen zijn, maar deze worden tijdens het exporteren wel als 4K gerendeerd. U moet er wel opletten, dat u klikt op niet aanpassen, als u de vraag krijgt: aanpassen - niet aanpassen. Als u op aanpassen klikt, dan wordt uw MVP project bestand geëxporteerd op de lagere resolutie. U kunt dit later tijdens het exporteren zelf weer aanpassen in het exportmenu.

Filminstelling

Export instelling

U kunt e.a. zelf het beste beoordelen door een MVP projectstand aan te maken. Gebruik hiervoor filmfragmenten met verschillende resoluties en exporteert deze dan als 3840x2160 25fps. Speelt uw gemaakte film af en kijk of u grote verschillen ziet.

Opmerking mijnerzijds. Bij het samenstellen van een film zou ik filmmateriaal gebruiken van gelijke resoluties, die met dezelfde camera is opgenomen. Er kunnen, als de camera's niet op elkaar zijn gekalibreerd, tegen grote kleurverschillen aanlopen.

Succes met het uitproberen, laat het mij weten wat u van uw resultaten vindt.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 25.06.2023, 13:53, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Sabine-Debel schreef op 25.06.2023 om 17:43 uur

Alvast bedankt voor uw antwoord. Ik heb nog niet zoveel gefilmd met de nieuwe camera, maar op het eerste moment ben ik best wel tevreden. De FDR-AX53A heeft een extra kijker zodat je niet via het display moet kijken om te filmen. Kan handig zijn bij fel licht, maar ik heb dit niet gekozen.

Ik probeer het eens uit wat je zegt. De meeste van mijn films duren lang en zijn niet voor YouTube, maar voor eigen familie. Ik zet ze op een extern geheugen en sluit dit dan aan op mijn TV om te bekijken. Ik hoop dat dit ook kan met deze resolutie?

Groetjes Sabine

Sabine-Debel schreef op 16.07.2023 om 15:08 uur

Dag Rob,

Ik heb net eens de verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd met een klein stukje film.

  1. aanpassen 1920x1080 25fps,
  2. niet aanpassen 3840x2160 25fps
  3. en dan de ook eens bij het begin van een nieuw project film onmiddellijk de HDTV veranderen in UHD 3840x2160 25fps. Daar heb ik geëxporteerd via jouw export instelling boven. De grootte is wel 3 keer meer kB bij de laatste mogelijkheid, maar ik zie niet onmiddellijk veel verschil.

Ik vraag mij wel af of dit komt doordat bij het gewoon exporteren (pijltje omhoog rechts bovenaan) ik telkens kies 'als videobestand uitvoeren' (dat doe ik altijd omdat ik lange films van een uur maak en deze niet op internet of op een mobiel apparaat plaats). De hoogste beeldkwaliteit daar is 'HD-kwaliteit 2' en daarbij staat opnieuw (1920 x 1080). Formaat MPEG-4.

Daar kan ik niet hoger gaan. Zou dat de reden zijn dat er niet veel kwaliteitsverschil is? Moet ik dan telkens exporteren via Bestand, film exporteren, video als MPEG-4,de resolutie daar aanpassen naar 3840x2160, daar op OK drukken? En niet meer via het pijltje rechts bovenaan?

Hoe dan ook, er is geen opmerkelijk verschil.

Wat zou jij dan kiezen in de toekomst om toch films met de beste kwaliteit te hebben met vooral camerabeelden, enkele gsm-beelden en enkele foto's ertussen? Mogelijkheid 1 2 of 3?

Alvast bedankt voor de vorige tips.

Groetjes Sabine

Sabine-Debel schreef op 17.07.2023 om 16:19 uur

Dag Rob,

Nog iets, mogelijkheid 3 kan ik niet meer afspelen op tv, enkel of de computer. maar als ik je antwoord hierboven herlees, begrijp ik dat je de instellingen nadien opnieuw kan veranderen naar 1920 x 1080. Klopt dit? En kan je dit nadien ook veranderen naar 3740 x 2160?

Groetjes Sabine

Kees-Haremaker schreef op 21.07.2023 om 17:14 uur

Hallo Sabine,jou eerste vraag betreffende de instellingen, als je MVD op een basis instelling hebt en je gaat tijdens inladen de opdracht geven wel aanpassen dan gaat MVD de basis veranderen naar jou camera instellingen.
Door zoals Rob aangaf bij het importeren Geen aanpaasing dan blijft MVD op z'n originele instelling staan, waardoor tijdens de import jou gefilmde beelden worden gezet in de MVD instellingen.
Zo doe ik het ook altijd.

Mvg Kees