subliminale perceptie montage programma

Willemtiktak schreef op 24.11.2009 om 17:54 uur

Beste Forumlezers

Ik wil een onderzoek doen i.v.m. subliminale perceptie. Daarvoor moet ik in een filmpje foto's invoegen die maar 2 tot 5 millieseconde te zien zijn. Met Imovie en Above Flash kom ik niet verder dan 25 millieseconde en dat is te traag. Heeft iemand een idee welk programma ik moet gebruiken om foto's in een filmpje te verwerken, waarbij de foto's ongeveer 5 milliseconde te zien zijn? Je zou me heel erg helpen mocht je het weten.

Groet

Willem

Reacties

RiViS schreef op 25.11.2009 om 10:58 uur
Beste Willem,
Als je het over video-film hebt, dan heb je te maken met onze (PAL) standaard van 25 beelden per sec. Ieder beeld zou dan max 40 msec kunnen duren.
Bij TV wordt dan ook nog interlacing gebruikt: elk beeld wordt in 2 delen gesplitst (even en oneven beeldlijnen) zodat je 50 (halve) beelden/sec krijgt, hetgeen het flikkereffect aanzienlijk verminderd.
Het beeld is opgebouwd uit ca 600 lijnen, die één voor één geschreven worden, zodat de feitelijke aansturing per beeldpunt maar zeer kort is. Een lijn duurt ca 55 microsec. Hoe lang het beeld "te zien" is, wordt dan bepaald door de nalichttijd van het beeldscherm. Bij de oude beeldbuizen was dat enkele millisec, dus aardig in de buurt van jouw vraag. Bij LCD is het (denk ik) wat langer en bij plasma vrij kort, maar daar weet ik weinig van.
Je zou de volgende proef kunnen doen: Maak een film met een plaatje wat 1 frame duurt (met b.v. Magix Video deLuxe is dat geen probleem) en meet met een goede lichtcel en b.v. een oscilloscoop de duur van de lichtopbrengst bij de verschillende systemen.

groet,
Rijk