Slechte kwaliteit film bij export van video-8/ hi-8 opnames

SanMagix schreef op 21.05.2021 om 17:17 uur

Beste Rob,

Ik heb nog een vraag over Films Exporteren. Ik heb diverse video-8/hi-8 opnames die ik bewerkt heb met Video De Luxe versie 2015 en waarin ik o.a. foto's en kaartjes heb toegevoegd. Ik heb de films geëxporteerd via het pijltje in menubals rechtsboven met kwaliteitsniveau "DVD-kwaliteit" en formaat "MPEG-4". Het resultaat is maar een zeer matige videokwaliteit en wat opvalt is dat de foto's en kaartjes "bibberen" (niet stabiel).

Ik heb dit vergeleken met mijn hoge resolutie opnames (PAL HDTV 1080i 16:9; 1920x1080, 25 fps) ook met foto's en kaartjes die ik geëxporteerd heb met Preset "HDTV 1920x1080 H264 25 fps" in .mp4 formaat. Hier zijn de foto's en kaartjes haarscherp/stabiel.

Mijn vraag: hoe kan ik mijn video-8/hi-8 opnames het beste exporteren zonder dramatisch kwaliteitsverlies? Bij Films Exporteren/Presets kan ik alleen maar kiezen uit "Flashplayer 720x576 H264 25 fps", "PC 640x480 H264 25 fps" of "Standard".

Alvast bedankt.

Groeten,

Sander

Reacties

SanMagix schreef op 23.05.2021 om 12:35 uur

Wie kan mij helpen?

Bise schreef op 24.05.2021 om 16:19 uur

Beste Sander,

DVD kwaliteit is mpeg2 dus renderen naar mpeg2, naar mpeg4 kost veel meer rekentijd!

Dus wellicht dat het misschien beter gaat? Gewoon proberen lijkt mij.

Mvg.

Cees

 

SanMagix schreef op 24.05.2021 om 21:00 uur

Beste Cees,

Bedankt voor je reactie. Mijn video-8/hi-8 opnames heb ik via een Sony digital-8 camera gedigitaliseerd en als .avi bestand in Magix ingeladen (filminstelling Pal 4:3 (720x576; 25 fps); audiosample-rate 48000) en vervolgens bewerkt. Ik wil nu de film exporteren met zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies. Volgens iemand anders is de beste oplossing:

Bestand > Film exporteren > mpeg-4 met exportinstellingen: resolutie 720:576, frame 25, beeld verhouding 4:3 en formaat beschrijving: Mpeg4Intelexport. VideoH264;720x576p;25 frames/s;VBR 6000kbit/s;  software encoding, Audio: AAC;Stereo;48000Hz:160kbit/s.

Ben je het daar mee eens?

Groeten,

Sander

Bise schreef op 25.05.2021 om 08:45 uur

Beste Sander, daar ben ik het niet mee eens. Uw bron materiaal is DVD kwaliteit dus naar mp4 wordt de rendertijd veel langer zonder dat er kwaliteitsverbetering optreed, probeer maar eens. Trouwens wie heeft of is die ander? Succes, Cees

SanMagix schreef op 25.05.2021 om 09:56 uur

Beste Cees,

Ik heb allerlei tests gedaan met exporteren maar export als .mpeg2 bestand levert slechtere kwaliteit op in vergelijking met .mpeg4 (zeer fijne horizontale strepen bij .mpeg2). De .mpeg2 bestanden zijn bovendien groter en nemen juist meer rendertijd.

Alvast bedankt en groeten,

Sander

Bise schreef op 25.05.2021 om 12:45 uur

Beste Sander,

Jammer dat het bij u anders is, bij mij werkt het als een speer. ik zie geen verschil in kwaliteit maar wel kortere rendertijd. Toch veel succes met wellicht andere manieren?

Nvg. Cees

SanMagix schreef op 25.05.2021 om 12:57 uur

Beste Cees,

Wat zijn dan bij Bestand > Film exporteren > Video als MPEG video (=mpeg-2) de exportinstellingen die u gebruikt? En is uw originele film als .avi bestand in Magix ingeladen (zoals bij mij)?

Gr. Sander

 

Bise schreef op 25.05.2021 om 14:33 uur

Beste Sander, mijn import via de zwarte grabber is een AVI-bestand en dit zijn m,n export instellingen:

videostream: DVD MPEG2

Resolutie: 1929x1080 25 frames quality 10 frame rate 25.00 beeldverhouding auto( 4x3)

bitrate: variabel gemiddeld 28.00 maximum 48.00

Een video van 1uur 24 minuten renderd hij bij mij in +/- 1 uur

Mvg Cees

Kees-Haremaker schreef op 03.06.2021 om 11:32 uur

Hallo Sander jou info 1929x1080 is geen 4x3 maar 16x9.
Mijn voorstel is om in VDL boven spoor 1 een nieuw spoor 1 te maken en daar een achtergrond van 16x9 en die een kleur te geven die bij jou project past en dan m.b.v toetsaanslag (CTRL+ALT+G) dan krijg je een window waar je instellingen kan maken en dan mp4 in te stellen en dan wel prograssief P.


een spoor erboven te zetten doe je zo zie plaatje



Hier zie je ook dat het formaat met een p wordt aangegeven, dit betekent dat elk frame in één keer wordt geschreven i.p.v. per regel waarbij de letter I wordt gebruikt. dit laatste was vroeger i.v.m. de oude beeldbuizen, maar de beeldbuizen zijn meestal allemaal verdwenen want er zijn alleen maar platte beeldchermen en die kunnen per frame lezen
In dit voorbeeld zie je de verhouding 16x9 met 1280x720 dit is voor ons noodzakelijk bij de omroep i.v.m. de instellingen van onze kabelkrant (TV kanaal) deze instelling geeft ook een perfect resultaat als je dit via export op b.v. een stickje en afspeelt op je TV. is mijn ervaring

Mvg Kees

SanMagix schreef op 03.06.2021 om 14:57 uur

Beste Kees, bedankt voor je reaktie. Als ik het goed begrijp moet ik als het ware een nieuw project aanmaken met verhouding 16x9 /resolutie 1280x720 en dan mijn gedigitaliseerde film opnieuw inlezen (op nieuw spoor 1). Dit wil ik liever niet want ik heb de film al bewerkt in Magix (kostte me uren tijd). Ik zoek dus een oplossing om mijn bestaande als .avi ingelezen film met project setting verhouding 4x3/resolutie 720x576 en in Magix bewerkt, zonder kwaliteitsverlies te exporteren.

Mvg, Sander

Kees-Haremaker schreef op 04.06.2021 om 00:07 uur

Hallo Sander, dat hoeft dus niet je kan gewoon doen zoals je gewent bent.
Maar ik betoog dat je bij de reeds gemaakte montage een door het plusje te bedienen een nieuwe spoor 1 creëert terwijl de andere sporen met de inhoud zoals je hebt gemaakt één spoor opschuiven naar beneden, dus blijft de montage zoals die is maar je kan voor het 4x3 gedeelte een achtergrond toepassen van 16x9 zodat de zwarte randen links en rechts je een kleur kan geven en ook naar believen afzwakken en het 4x3 gedeelte in de juiste verhouding blijft.
Als je het niet vertrouwt kan je dit eens uit proberen bij een oefening van een nieuw te maken project.
Ik zelf gebruik dit regelmatig bij 4x3 films die ik voor sommige kennissen digitaliseer.
Mvg Kees
 

SanMagix schreef op 04.06.2021 om 13:15 uur

Ha Kees, nu is me het duidelijk wat u bedoelt. Echter, VDL 2015 heeft geen "plusje" om boven spoor 1 een nieuw spoor te maken. Kan dit in VDL 2015 op een andere manier? Mvg, Sander

 

Bol schreef op 04.06.2021 om 13:44 uur

@SanMagix

Hallo Sander,

Het "Plusje" dat @Kees-Haremaker (Kees) laat zien in zijn afbeelding, is / was inderdaad nog niet aanwezig in VDL 2015. Wat u moet doen is de muismodes op alle sporen te zetten. (Sneltoets 7) en dan met de linkermuisknop ingedrukt, spoor 1 en verder naar beneden te slepen.

Groet, Rob

PS. Ik ga zo nog wat met uw verkregen bestandjes experimenteren. Ik laat het u weten wat voor resultaat dit oplevert in VDL 2015 plus / premium.

Laatst gewijzigd door Bol op 04.06.2021, 13:45, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-