Sinds versie 2007+ al Video de luxe + gebruiker (+versies 2007, 15, 17, 2016 en 2021). Tot en met 2016+ was er altijd een goede software coder aan boord, de laatste was van Mainconcept. Renderen in 2022 duurt echter eindeloos lang omdat de (Intel?) coder gewoon tekortschiet. Aangezien mijn Radeon HD 6850 videokaart geen Open CL ondersteunt moet ik het mijn 8 core FX 8350 en 8Gb RAM doen. Dat was jarenlang geen probleem overigens , beeldkwaliteit met CPU coding was en bleef altijd prima. Aangezien videokaarten op dit moment uiterst prijzig zijn koop ik op dit moment geen nieuwe hardware bij, met Windows 11 in aankomst is dat gezien moederbord zonder TPM en secure boot (alleen UEFI is aan boord) toch al niet verstandig. Windows 10 met de huidige hardware blijft dus ook gehandhaafd. Voor mijn alleroudste VDL+ versie heb ik via dual boot zelfs XP nog draaiend gehouden
Gelukkig laten de 2022+ projecten zich in 2016+ gewoon importeren en dan kan ik BLuRay images via deze omweg realiseren. Ook al vreemd was dat ik als eigenaar van de 2021+ versie een gratis update naar 2022+ kreeg op hetzelfde licentienummer. Ik had overigens gewoon een 2021 update gestart en al mijn filereferenties naar 2021 locaties op mijn PC heb ik dus onder het 2022 programma maar opnieuw ingesteld
Mijn vraag is simpel: komt er nog een betere coder ooit in 2022 of is het programma alleen met een dure videokaart met tientallen shaders of soortgelijke GPU ondersteuning op NVDIA of AMD basis te draaien? Zo ja, dan had dat wel vooraf genoemd moeten worden toen 2021 uitkwam (en nu met 2022 opnieuw zeker). Totnutoe vond ik 2022 nogal buggy en stabilisatiefuncties zijn gewoon minder gebruikersvriendelijk dan in all vorige versies en leiden soms zelfs tot het verlies van het monitorbeeld en de noodzaak voor een harde restart.
PS Processorbelasting bij CPU encoding is ook veel te laag: 25-30%, vroeger stonden all 8 cores op 80%!