Sinds versie 2022 geen goede software coder meer beschikbaar.

donthuis schreef op 09.10.2021 om 12:18 uur

Sinds versie 2007+ al Video de luxe + gebruiker (+versies 2007, 15, 17, 2016 en 2021). Tot en met 2016+ was er altijd een goede software coder aan boord, de laatste was van Mainconcept. Renderen in 2022 duurt echter eindeloos lang omdat de (Intel?) coder gewoon tekortschiet. Aangezien mijn Radeon HD 6850 videokaart geen Open CL ondersteunt moet ik het mijn 8 core FX 8350 en 8Gb RAM doen. Dat was jarenlang geen probleem overigens , beeldkwaliteit met CPU coding was en bleef altijd prima. Aangezien videokaarten op dit moment uiterst prijzig zijn koop ik op dit moment geen nieuwe hardware bij, met Windows 11 in aankomst is dat gezien moederbord zonder TPM en secure boot (alleen UEFI is aan boord) toch al niet verstandig. Windows 10 met de huidige hardware blijft dus ook gehandhaafd. Voor mijn alleroudste VDL+ versie heb ik via dual boot zelfs XP nog draaiend gehouden

Gelukkig laten de 2022+ projecten zich in 2016+ gewoon importeren en dan kan ik BLuRay images via deze omweg realiseren. Ook al vreemd was dat ik als eigenaar van de 2021+ versie een gratis update naar 2022+ kreeg op hetzelfde licentienummer. Ik had overigens gewoon een 2021 update gestart en al mijn filereferenties naar 2021 locaties op mijn PC heb ik dus onder het 2022 programma maar opnieuw ingesteld

Mijn vraag is simpel: komt er nog een betere coder ooit in 2022 of is het programma alleen met een dure videokaart met tientallen shaders of soortgelijke GPU ondersteuning op NVDIA of AMD basis te draaien? Zo ja, dan had dat wel vooraf genoemd moeten worden toen 2021 uitkwam (en nu met 2022 opnieuw zeker). Totnutoe vond ik 2022 nogal buggy en stabilisatiefuncties zijn gewoon minder gebruikersvriendelijk dan in all vorige versies en leiden soms zelfs tot het verlies van het monitorbeeld en de noodzaak voor een harde restart.
PS Processorbelasting bij CPU encoding is ook veel te laag: 25-30%, vroeger stonden all 8 cores op 80%!

Reacties

mi-bo schreef op 09.10.2021 om 14:20 uur

@donthuis

Beste Don.

Uw oproep gelezen.

Er zijn wat verbeteringen nodig in MVDL2022, maar op mijn oude 17 laptop heb ik geen problemen met het programma(deze oude i7 laptop gebruik ik speciaal om te kunnen kijken tot wanneer het mooie MAGIX product niet meer werkt)

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

donthuis schreef op 09.10.2021 om 16:22 uur

@donthuis

Beste Don.

Uw oproep gelezen.

Er zijn wat verbeteringen nodig in MVDL2022, maar op mijn oude 17 laptop heb ik geen problemen met het programma(deze oude i7 laptop gebruik ik speciaal om te kunnen kijken tot wanneer het mooie MAGIX product niet meer werkt)

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Volgens mij zitten er in I7 Intel machines grafische coprocessoren naast de gewone processoren die wellicht hier een extra codeer functie kunnen vervullen, op mijn AMD machine zitten die zeker niet. Er wordt ook geen codeersoftware meer in het exportscherm van mijn VDL2022 weergegeven, zoals jaren lang het geval was en in mijn 2016 exportmenu zichtbaar is (naast Mainconcept heeft MAGIX ook wel eens andere coders gevoerd)

De veel lagere processorbelasting die ik ervaar klopt ook niet met hoe een software coder zou moeten werken

Bol schreef op 09.10.2021 om 18:49 uur

Hallo @donthuis,

Voor zover ik het op dit moment kan beoordelen is uw AMD FX 8350 processor reeds ca. 9 jaar oud en uw Radeon HD 6850 reeds ca.11 jaar.

Als u beweert, dat u jarenlang geen problemen hebt ervaren om hierop de door uw genoemde VDL programma's te draaien, dan zal ik uw schrijven niet in twijfel trekken, maar ik heb hierover wel zo mijn bedenkingen. Voor de specificaties van VDL 2022 zie de technische gegevens. (Dit zijn nog maar de minimale systeemeisen)

Sinds VDL 2017 is dit een 365 dagen versie en als u deze upgrade naar een hogere versie, dan krijgt u geen nieuwe P3-serienummer, tenzij u het als nieuw aankoop.

Magix stelt vanaf VDL 2022 het verouderde MainConcept uit 2011 niet meer beschikbaar. Nu wordt deze op een heel andere manier geregeld. Hoe dat in elkaar zit, stuur dan een mailtje naar Magix Support, want wij als gewone forumleden kunnen u daar helaas niet de juisten antwoorden opgeven.

Het klopt, dat in VDL 2022 en Video Pro X13 nog te veel bugs zitten. Dit is bekend bij Magix Duitsland. Zij proberen dit allemaal zo spoedig mogelijk op te lossen.

Dat u regelmatig een Crash (harde restart) krijgt, is volgens mij te wijten aan uw PC configuratie, die is niet toereikend voor VDL 2022.

Samengevat, u wilt met uw PC configuratie in een Rolls Roy rijden, maar feitelijk rijdt u in een Lelijk Eendje. Maar goed, het is aan u als ICT'er hoe hiermee om te gaan.

Met vriendelijk groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 09.10.2021, 18:57, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

donthuis schreef op 10.10.2021 om 12:38 uur

Hallo @donthuis,

Voor zover ik het op dit moment kan beoordelen is uw AMD FX 8350 processor reeds ca. 9 jaar oud en uw Radeon HD 6850 reeds ca.11 jaar.

Als u beweert, dat u jarenlang geen problemen hebt ervaren om hierop de door uw genoemde VDL programma's te draaien, dan zal ik uw schrijven niet in twijfel trekken, maar ik heb hierover wel zo mijn bedenkingen. Voor de specificaties van VDL 2022 zie de technische gegevens. (Dit zijn nog maar de minimale systeemeisen)

Sinds VDL 2017 is dit een 365 dagen versie en als u deze upgrade naar een hogere versie, dan krijgt u geen nieuwe P3-serienummer, tenzij u het als nieuw aankoop.

Magix stelt vanaf VDL 2022 het verouderde MainConcept uit 2011 niet meer beschikbaar. Nu wordt deze op een heel andere manier geregeld. Hoe dat in elkaar zit, stuur dan een mailtje naar Magix Support, want wij als gewone forumleden kunnen u daar helaas niet de juisten antwoorden opgeven.

Het klopt, dat in VDL 2022 en Video Pro X13 nog te veel bugs zitten. Dit is bekend bij Magix Duitsland. Zij proberen dit allemaal zo spoedig mogelijk op te lossen.

Dat u regelmatig een Crash (harde restart) krijgt, is volgens mij te wijten aan uw PC configuratie, die is niet toereikend voor VDL 2022.

Samengevat, u wilt met uw PC configuratie in een Rolls Roy rijden, maar feitelijk rijdt u in een Lelijk Eendje. Maar goed, het is aan u als ICT'er hoe hiermee om te gaan.

Met vriendelijk groet,

Rob

Vreemde reactie, want mijn systeem voldoet op de GPU rendering na aan alle eisen en gaat daar zelfs ruim overheen, sinds ik een paar jaar geleden ook op SSD onder Win7 en nu dus Win10 ben overgestapt. En GPU rendering wordt in het exportmenu afgezet als de videokaart wel bv Direct X12 ondersteunt, maar geen Open CL

Inmiddels is na elke afsluiting van 2022 een Win10 herstart nodig om programmarestanten weg te werken, iets dat ook Duitse gebruikers is opgevallen. Voor mij valt voorlopig het doek voor deze versie. Het is niet voor het eerst dat een slechte versie betere opvolgt, zo werd ook VDL15 nooit op orde gebracht terwijl 17+ perfect bleek. Nog eerder was dat het geval met een prima 2007+ na matige 2004-2006 versies (2007+ vergt XP)

Op andere misverstanden over hoe software werkt of zou moeten werken ga ik niet in. Mocht de laptop met I7 te langzaam worden, weet dan dat sinds 2 jaar AMD Ryzen sneller is dan de Intel varianten en aanmerkelijk minder vermogen nodig heeft, iets dat in een laptop veel belangrijker is dan in een klassiek gekoelde opzet. Intel loop generaties in chiptechniek achter (de beroemde downscaling in Nm) hetgeen de CEO de kop gekost heeft

Zie ook deze reactie van me op de Duitstalige community waar ik jarenlang erg actief op was:

"Etwas ähnliches kommt bei mir vor: nachdem ich VDL 2022 abgeschlossen habe kommt bei jedem Neustart eine Warnung auf es gibt noch Restante des Programms dich Ich nicht abgeschlossen habe. Aber dass ist Quatsch: man schliesst dass Programm nur im ganzen ab, die Unterteile sind nie unter die Kontrolle des Gebrauchers. Jedes mahl eine Windows 10 Neustart behebt diese Problem, aber seit mein VDL2016+ Programm einweindfrei läuft hab ich beschlossen mich nicht langer über diesem 2022 Version zu kümmern. Es ist seit lange her, aber ich erinnere mich die Probleme des VDL15+ Versions noch: nie aufgehoben, aber die Nachfolger VDL17+ war ausgezeignet und jahrenlang mein Favorit biss ich die Schritt nach 2016+ endlich genommen habe. Die 2022 Schritt habe ich genommen weil ich eine bessere 4K Unterstutzung erwartete, aber im Ende ist ein stabielere Version viel wichtiger im Alltag umd weil ich auf Smartphone video umgestiegen habe, hat mir die perfeckte Stabiliserung des FHD Materials im meinem Samsung S21 sehr gefallen und bleibe ich mit 2016+ voll dabei"

 

Bol schreef op 10.10.2021 om 15:08 uur

Hallo @donthuis,

Persoonlijk blijf ik nog steeds achter mijn gegeven antwoord staan. Mijn advies aan u is, neem contact op met Magix Support: infoservice@magix.net. Zij kunnen van uw PC een systeemcheck doen. Op dit forum helpen Magix gebruikers elkander en staat geheel los van Magix Support.

Succes, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 10.10.2021, 15:08, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

donthuis schreef op 11.10.2021 om 12:27 uur

Vanochtend alle mogelijke benchmarks op de PC gedraaid die je maar kan verzinnen en hoewel natuurlijk lager gescoord binnen de groep PC bezitters dan tijdens mijn laatste benchmark in 2016, niets afwijkends gevonden

Vergeten dat ik ook nog VDL2013+ & VDL2014+ had gebruikt en ook die 2014+ werkte nog steeds feilloos. Het niet correct afsluiten van VDL2022 blijft, we zullen zien welke patches van MAGIX dit nog gaan oplossen

Voorlopig laat ik het erbij, hoewel je met enige moeite VDL2022 wel aan de praat kan krijgen, zijn alle reactietijden bij de bediening niet om naar huis te schrijven en op dit momen variëren de goede NVDIA/Geforce videokaarten met de juiste CUDA voorzieningen voor GPU-rendering zo tussen de €300 en €1200. AMD Radeon kaarten met Open CL zijn al bijna helemaal niet te krijgen en lopen zelfs to boven de €2000 dóór!! Een MAGIX programma van maar €60 als aanleiding zien om vele honderden Euro's aan je PC te verspijkeren lijkt me onverstandig.

PS Mijn jongste zoon heeft net een nieuwe LENOVO laptop gekocht voor zo'n €1200 en daar zit zowel een snelle AMD Ryzen 7 processor als een ingebouwde Geforce RTX 3060 erin. Die laatste kan je als losse kaart niet meer onder de €900 bij Informatique vinden. Daarmee wordt GPU rendering overigens wel een ander verhaal..