Renderen van gestabiliseerde video duurt frappant veel langer?

a-marchal schreef op 12.02.2021 om 17:39 uur

Heb 5 min. 4K video gemonteerde niet gestabiliseerde video gerenderd en dat nam 6 min.
Dezelfde video beelden maar dan gestabiliseerd met Prodad V5 (V2 maakte geen verschil) duurde 26 minuten....

Beide op I7 Intel 630 video onboardchip via hardwareversnelling en hulp van MSI Nvidia GTX 1640 4GB GDDR6
Is dat stabiliseren dan zó ingrijpend?....

groet Aart Marchal

Reacties

Bol schreef op 12.02.2021 om 18:23 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Zojuist een test gedaan met een 4k opgenomen video van 5 min en gestabiliseerd in zowel Mercalli V5 als Mercalli V2.

Duur in:

• Mercalli V5 = 3 min en 06 sec.
  • Mercalli V2 = 3 min en 25 sec.

Conclusie: V5 en V2 zijn navenant gelijk.

Mijn PC configuratie is:

• Intel i9-9900K CPU@ 360GHz
  • Intel UHD Graphics 630
  • NVIDIA GeForce GTX 1660 ti 6GB GDDR6
  • Beide videokaarten geactiveerd.
  • Samsung SSD 970 EVE Plus500GB

Het stabiliseren vergt wel veel rekenwerk!!

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 12.02.2021, 18:24, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 13.02.2021 om 07:54 uur

Hallo Rob,
Dank voor je hulp. Het geeft me wel wat inzicht.
Het inzicht dat er wellicht op mijn PC toch iets niet helemaal in de haak is?
Ik doel dan op de 26 minuten rekenwerk met 5 min gestabiliseerde 4 K video met ook beide videokaarten actief.

Zoals ik dit lees op Tweakers over mijn i7 blijf ik het toch raar vinden dat ik 26 min nodig heb:
"Dit alles zorgt volgens Intel voor een prestatiewinst van 25 procent wat betreft fps bij Gears of War 4, als een systeem met Core i7-8700K-processor vergeleken wordt met een met Intel Core i7-7700K-processor. Daarnaast claimt Intel dat de processors voor een 32 procent snellere verwerking van 4k-panoramavideo's zorgen.

Dus ja, mmmm ....
Groet Aart

Bol schreef op 13.02.2021 om 10:02 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Ik vind het zeker zeer vreemd, dat bij u Mercalli V2 sneller is dan Mercalli V5. Op zijn minst zouden beide ongeveer dezelfde tijd van stabilisering moet aangeven. In uw geval ca. 6 min. Straks zou ik nog eens een test doen op mij andere PC met een I7 6700K processor en kijken wat hier voor tijden daar worden behaald.

Persoonlijk, zet ik kanttekeningen bij de claims van Intel, dat hun processors voor 32% sneller zouden zijn. Je moet dan wel weten onder welke condities / omstandigheden Intel de testen doen. Er zijn in een PC verschillende bottlenecks, die de 32% kunnen beïnvloeden.

Zelf ben ik geen gamefanaat. Over de prestatiewinst van 25% wat betreft de fps bij Gears of War 4, dat kan ik niet testen. Hebt u uw PC weleens getest met UserBenchmark

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 13.02.2021 om 13:34 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Zoals belooft, heb ik een test gedaan op mijn andere PC met hetzelfde stukje 4k video van 5 min en gestabiliseerd in zowel Mercalli V5 als Mercalli V2.

Duur in:

• Mercalli V5 = 7 min en 30 sec.
  • Mercalli V2 = 8 min en 04 sec.

Nu is mijn conclusie weer: V5 en V2 zijn navenant gelijk.

Mijn PC configuratie is als volgt:

• Intel i7-6700 CPU@ 340GHz
  • Intel HD Graphics 530
  • NVIDIA GeForce GTX 970 4GB GDDR5
  • Samsung SSD 850 EVO 500GB

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 13.02.2021, 13:35, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 13.02.2021 om 17:45 uur

Hallo Rob,
Dank weer voor de info.
Heb ondertussen de XMP in het bios aangezet waardoor mijn corsair geheugen van 2150 op 3200 Mhz is gaan draaien en ook de processor wat opgeschroefd wordt.
Heb de 5 min 4K video ingelezen vanaf een snelle NVMe M2 onboard SSD en weg laten renderen naar mijn Samsung EVO Plus 970 NVMe.
Het heeft weinig mogen baten kwam nu op 21 min. ipv 26 min.

Zie bijgaande screendumps.
Schiet nog niet écht op dus.....
Groet Aart

Bol schreef op 15.02.2021 om 16:00 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Bedankt 👍 voor het toe mailen van uw MP4 3840x2160 25f/s filmbestand (5min en 50sec), zodat ik 1:1 kan testen. Mijn eerdere testen zijn gedaan met een MP4 3840x2160 50f/s. (5min)

Hier zijn mijn testresultaten van uw MP4 3840x2160 25f/s filmbestand (5min en 50sec) en gestabiliseerd in zowel Mercalli V5 als Mercalli V2.

Videomodus op: NVIDIA GeForce GTX 1660Ti

Duur in:

• Mercalli V5 = 1min en 51sec.
    • Mercalli V2 = 1min en 47 sec.

Videomodus op: Intel(r) UHD Graphics 630

Duur in:

• Mercalli V5 = 3min en 06sec.
    • Mercalli V2 = 3min en 02sec.

Mijn PC configuratie is:

• Intel i9-9900K CPU@ 360GHz
    • Intel UHD Graphics 630
    • NVIDIA GeForce GTX 1660 ti 6GB GDDR6
    • Samsung SSD 970 EVE Plus500GB

Dit zijn mijn instelling (Prodad V5 en V2)

Helaas, heb ik geen verklaring waarom het bij Mercalli V5 de duur van stabiliseren 26min is.

Groet, Rob

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 15.02.2021 om 17:16 uur

Dank Rob,
    Misschien even een misverstandje uit de weg ruimen, het stabiliseren met Prodad V5 duurt geen 26 min.
    Het renderen van deze met prodad (V2 of 5 maakt niet uit) gestabiliseerde 5 min 4K video duurt totaal 26 min.....

gr. Aart

Bol schreef op 15.02.2021 om 18:19 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

....Heb 5 min. 4K video gemonteerde niet gestabiliseerde video gerenderd en dat nam 6 min.
    Dezelfde video beelden maar dan gestabiliseerd met Prodad V5 (V2 maakte geen verschil) duurde 26 minuten....

Dan heb ik uw vraag verkeerd geïnterpreteerd c.q. gelezen, maar wat bedoelt u dan met Video gerendeerd (6 min)?

Als ik u het nu wel goed heb begrepen, dan duurt het stabiliseren bij u Mercalli V5 (26min) en in Mercalli V2 ook (26min).

Helaas heb ik hiervoor geen verklaring kunnen vinden. Zeker, als de test van een Intel i6700 met een 4K filmpje ca. 8min aangeeft voor zowel Mercalli V5 als Mercalli V2

Groet, Rob

Ps. Ik rendeer mij projecten nooit.

Diverse keren gewijzigd i.v.m. correctie en aanvulling

Laatst gewijzigd door Bol op 15.02.2021, 19:05, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 16.02.2021 om 08:22 uur

Hallo Rob,
    Dank voor je antwoord.
    Normaal gesproken stabiliseer ik ook nooit ál mijn gemonteerde videoscenes.
    Alleen degenen die wat bewogen zijn.
    Maar omdat ik nu graag m'n nieuw aangeschafte videokaart wilde testen heb ik het héle totaal 5 min. durende filmpje na montage eerst gestabiliseerd en daarna gerenderd naar een MPEG4 formaat.
    Dit zet ik dan meestal op een USB stick om het resultaat te kunnen bekijken op mijn (4K) Oled TV.
    Best groot was dus mijn verbazing dat het renderen na stabiliseren naar MPEG4 van deze 5 min gestabiliseerde video maar liefst 26 min. in beslag nam. (terwijl niet gestabiliseerde rendering naar MPEG4 slechts 5 min in beslag neemt)

Hoop dat het zo duidelijk is.
    Mijn verbazing blijft dus....
    Groet Aart

Bol schreef op 16.02.2021 om 23:46 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Er is een kleine spraakverwarring opgetreden. U hebt het over renderen en ik dacht dat u u het had over preview-rendering, maar nu lees ik, dat u exporteren bedoelt.

Videomodus op: NVIDIA GeForce GTX 1660Ti

Geëxporteerd als een MP4 (3840x2160 25f/s)

Duur:

• 12 min en 02 sec - gestabiliseerd
    • 05 min en 32 sec - niet gestabiliseerd

Videomodus op: Intel(r) UHD Graphics 630

Geëxporteerd als een MP4 (3840x2160 25f/s)

Duur:

• 15 min en 18 sec - gestabiliseerd
    • 03 min en 46 sec - niet gestabiliseerd

Ik weet uit ervaring, dat als bij Videoeffecten op GPU berekenen geen vinkje staat er sneller wordt geëxporteerd.

Videoeffecten op GPU berekenen met vinkje

De exportduur zou uitkomen op ca. 28 min.

Videoeffecten op GPU berekenen zonder vinkje

De exportduur zou dan uitkomen op ca. 15 min.

De conclusie: het exporteren van een gestabiliseerde MVP-projectbestand duurt bij het exporteren in beide gevallen langer dan bij een niet gestabiliseerde MVP-projectbestand korter.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 17.02.2021, 00:09, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

a-marchal schreef op 18.02.2021 om 14:45 uur

Hallo Rob,

Dank voor je uitvoerige info. Hier heb ik wat aan.

Misverstand opgelost dus. Ik noem exporteren steevast renderen eigenlijk.....
    Had last van crashes gisteren.
    Allerlei DLL foutmeldingen zoals o.a. "Fout in module Qt5WebEngineCoreMx64Qt57.dll"
    Géén idee en kon het niet thuisbrengen, gelukkig bracht een reset naar fabrieksinstellingen uitkomst.

Mijn testjes zagen er nu als volgt uit:
    5 Min 4K materiaal:
    -niet gestabiliseerd, geexporteerd via videokaart Geforce GTX1650: 6 min 10s

-niet gestabiliseerd, geexporteerd via onboard Intel GPU 630 even snel: 6 min. 10s

-wel gestabiliseerd, via GPU630 met vinkje "videoeffecten" op GPU berekenen" uit 13 min. 20s
    -wel gestabiliseerd, via GPU630 met vinkje "videoeffecten" op GPU berekenen" aan 20 min. 40s

-wel gestabiliseerd , via geforce GTX1650 vinkje uit 10 min. 45s

-wel gestabiliseerd , via geforce GTX1650 vinkje uit (met overclocking op kaart) 11 min 20s
    -wel gestabiliseerd , via geforce GTX1650 vinkje aan 18 min 25s

Duidelijk nu dus dat het vinkje aanzetten veel tijdverlies veroorzaakt.
    Mooie klus voor de techn. dienst van Magix ?

Voor mij dus duidelijk geworden:
    De Intel GPU 630 is iets langsamer dan de GTX 1650
    Het vinkje "videoeffecten" op GPU berekenen moet nooit meer aan.
    Overclocking op kaart werkt waarschijnlijk alleen voor games en niet voor exporteren video.
    Nogmaals dank voor je hulp,
    Groet Aart

Bol schreef op 19.02.2021 om 19:11 uur

@a-marchal

Hallo Aart,

Bedankt 👍 voor uw terugkoppeling. Inderdaad kunt u beter het vinkje weghalen bij: "videoeffecten" op GPU berekenen". De exportsnelheid wordt hierdoor ca. 33% sneller.

Fijn weekend. Rob

PS. als u Video deluxe geüpdatet hebt naar de versie 20.0.1.79 en u krijgt te maken met foutmeldingen, klik dan op deze link: Problemen

Verschillende keren gewijzigd i.v.m. correcties en aanvullingen

Laatst gewijzigd door Bol op 19.02.2021, 19:24, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-