Reisroute

Videomeisje schreef op 28.04.2023 om 15:03 uur

Beste lezers,

Ik ben bezig op mijn eigen ingevoerde kaart een reisroute te maken. Ik wil dat de lijn zich langzaam langs een paar locaties rolt. Dat lukt allemaal prima. Nu heb ik bij een paar locaties een plaatsnaam gezet. Lastig is dat het mij niet lukt om dat plaatsnaam bordje in de positie te zetten waar ik het graag wil hebben. Kan ik eigenlijk wel schuiven met een plaatsnaambordje is mijn eerste vraag. Als dat kan dan hoef ik mijn tweede vraag niet meer te stellen, n.l. hoe ik voorkom dat plaatsnaambordjes over elkaar heen staan.

Met vriendelijke groet,

Ilse Harteveld (video de luxe 2020)

Reacties

Bol schreef op 29.04.2023 om 15:49 uur

@Videomeisje

Hallo Ilse,

....Lastig is dat het mij niet lukt om dat plaatsnaam bordje in de positie te zetten waar ik het graag wil hebben. Kan ik eigenlijk wel schuiven met een plaatsnaambordje is mijn eerste vraag....

U kunt het plaatsnaambordje met de muis verplaatsen. Zie filmpje.

Succes,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

johndebrock schreef op 29.04.2023 om 16:40 uur

Hallo Videomeisje, Een aanvulling op filmpje van Rob ,ik heb hetzelfde probleem gehad,en veel moeten zoeken

om het te vinden,als je bedoeling is zoals op bijgaande foto,doe dan als volgt:

Na open reisroute en je route op kaart ,ga naar Path Avatar,klik op complete route,kies All als auto o.d. weg wil hebben zet je schuif op 0 %, klik op Location proporties zet schuif ook op 0%.

Je kunt de grote van de letters en border er omheen wijzigen in Path Avatar ,Location,klik op Set Fonts

Veel succes,John de Brock

Videomeisje schreef op 01.05.2023 om 12:52 uur

Hallo Rob en John,

Dank voor het sturen van jullie oplossingen. Mijn probleem is half opgelost. Stel dat ik op een kleine kaart een route gemaakt heb van Amsterdam naar Rotterrdam en dan naar Den Haag en dan naar Scheveningen. De locaties Den Haag en Scheveningen komen met hun locatiebordje over elkaar heen te staan. Ik zou die bordjes graag zo willen verschuiven dat ik zowel Den Haag als Scheveningen in beeld krijg. De oplossing van Rob kan ik denk ik niet gebruiken want de positie van de locatie ligt immers vast. Ik kan de locatie Scheveningen niet naar het noorden of oosten verhuizen. De oplossing van John werkt wel, maar ik begrijp dat ik alleen kan voorkomen dat de locatiebordjes over elkaar heen komen door de lettergrootte aan te passen. Helaas blijven de bordjes dan nog steeds op een vaste plek staan. Dat betekent dat ik de woorden Den Haag en Scheveningen wel zodanig in beeld kan brengen, maar het woord Den Haag overlapt de locatiepunt van de locatie Scheveningen. Dat vind ik jammer. Begrijp ik nu dat de locatienaambordjes niet te verschuiven zijn?

Met vriendelijke groet,

Ilse

 

 

FriSe schreef op 01.05.2023 om 15:22 uur

Hallo Videomeisje,

De bordjes zijn wel degelijk te verschuiven in elke gewenst richting. Ga naar de Avatar die je wilt verschuiven en klik onder in de punt van de Avatar. Je ziet daar een blauw rond cirkeltje. Pak dat vast en versleep het naar de door jou gewenste locatie. Zowel de Avatar als de locatienaam verschuiven mee. De grootte van die locatienaam kun je instellen door bij de bewuste Avatar bij Lettertype te kiezen voor Grootte. Maak deze zo klein als wenselijk is. In het voorbeeld heb ik b.v. den Haag op de originele grootte (18) en Scheveningen met lettergrootte 6. De twee plaatsnamen staan hier niet over of door elkaar.

 

Succes.

Frits

Bol schreef op 01.05.2023 om 19:22 uur

@Videomeisje

Hallo Ilse,

Naar aanleiding van een goede omschrijving van @FriSe (Frits) heb ik voor u een filmpje gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 01.05.2023, 19:23, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Videomeisje schreef op 02.05.2023 om 15:37 uur

Hallo Frits en Rob,

Heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ben heel blij met jullie reacties.

Het is mij inderdaad gelukt om via jullie voorbeelden de plaatsnaambordjes te verschuiven en door het veranderen van de tekstgrootte de plaatsnamen niet door elkaar heen te zetten. Mij is inmiddels duidelijk wat mijn probleem veroorzaakt.

Ik werk op een (via een fotoprogramma) zelfgemaakte landkaart zonder details, met uitsluitend wat punten die dan een bezochte stad aangeven. Daarlangs moet mijn route lopen. Omdat de kaart klein is kan ik eigenlijk niet gaan schuiven want dan ben ik onmiddellijk van de route af of ligt de plaats in zee. Jullie gebruikten een gewone grote kaart en dan heb je de ruimte om wat te schuiven.

Toch heb ik de oplossing wel in Magix gevonden. Ik maak de reisroute met alleen een lopende lijn, dus geen avatar en geen plaatsiconen in het reisroute programma. Daarna zet ik de route op de tijdlijn in het gewone videoprogramma en voeg dan plaatsnamen toe via tekst. Dan kan ik zelf bepalen hoe groot, op welke plek, scheef of recht en ik kan in of outfaden.

Bedankt voor jullie bijdrage!

Ilse

Bol schreef op 02.05.2023 om 18:49 uur

@Videomeisje

Hallo Ilse,

Graag gedaan. Natuurlijk kunt u in VDL2020 via tekst de plaatsnamen naar wens toevoegen. Maar misschien dat deze topic nog iets toevoegt. Zie: Travelmap eigen kaart probleem

Succes met samenstellen van uw reisroute.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 02.05.2023, 20:17, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Videomeisje schreef op 04.05.2023 om 10:47 uur

Dank je wel Rob.

Jouw bovenstaande topic verwijst naar een iets ander probleem, maar ik onthoud het. Misschien nog handig voor in de toekomst.

Met groet van Ilse

Bol schreef op 04.05.2023 om 11:23 uur

@Videomeisje

Hallo Ilse,

Bedankt👍 voor uw terugkoppeling.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-