proDAD 6

M-Bos schreef op 04.09.2022 om 18:50 uur

Ik heb een upgrade uitgevoerd van Video de Luxe Premium 2018 naar 2023.
ProDAD 2 was, als een effect, een onderdeel van Video de Luxe 2018.
Video de Luxe 2023 wordt geleverd met proDAD 6, maar dat lijkt alleen als stand-alone programma te werken.
Hoe is proDAD 6 te gebruiken in of met Video de Luxe 2023?

Reacties

Bol schreef op 04.09.2022 om 19:05 uur

@M-Bos

Beste M,

Welkom op het forum voor en door Magix gebruikers. 
Op dit forum helpen forumleden elkander, maar het staat wel geheel los van Magix Support.

Het klopt, dat proDaD mercalli V6 als standalone programma is meegeleverd met VDL 2023. Hiervoor is (nog) geen plug-in beschikbaar. Misschien komt dat nog?

Vanaf VDL 2020 is proDaD Mercalli X vervangen voor VEGAS Video Stabilization.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 04.09.2022 om 19:34 uur

@M-Bos

Welkom M als MAGIX gebruiker op het MAGIX gebruikers forum,

Persoonlijk ben ik wel blij mee gezien versie 4 ook nog op mijn Pc staat, in MVDL 2023 Prem

en dat Mercalli versie 6 als standalone staat na bewerking

kan de gemaakte clip bekeken worden en in de map terug te vinden dan tussen de beelden voegen

gr

Michael

Wijziging aangebracht i.v.m meer info

Bol schreef op 04.09.2022 om 20:17 uur

@M-Bos

Beste M.

Volgens mij bedoelde u proDaD Mercalli V2 die vanaf VDL 2017 standaard als plug-in werd meegeleverd. ProDaD Mercalli V4 werd standaard meegeleverd met VDL 2016 en deze is nog steeds in VDL 2022 / 2023 actief te maken. Zelf heb ik via proDaD Mercalli v4 eind 2020 tegen betaling geüpgraded naar proDaD Mercalli Pro v5.

Wanneer u VDL 2016 nog bezit, installeer deze dan en installeer dan via Hulp / Extra inhoud installeren.... proDaD Mercalli 4. Deze is dan ook te activeren in VDL 2022 / 2023?

Om Mercalli v4 te kunnen ontgrendelen moet u wel in het bezit zijn van de activatiecodes, die u in de aankoopmail van VDL 2016 kan terugvinden.

Succes,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 04.09.2022, 20:23, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

M-Bos schreef op 06.09.2022 om 12:34 uur

Ik maakte inderdaad gebruik van de proDaD Mercalli V2 plug-in en beschik niet over proDaD Mercalli 4.
Ik zal nu voortaan de video's eerst stabiliseren in de stand-alone van proDaD Mercalli V6 SAL en daarna importeren in VDL 2023 voor verdere bewerkingen.

mi-bo schreef op 06.09.2022 om 12:47 uur

@M-Bos

Dank voor Uw feedback, het was mij duidelijk dat U ProDaD Mercalli V2 plug-in had

MAGIX vdl 2023 Prem heeft ook zijn eigen stabilisator

Die kunt U ook gebruiken

Veel montage plezier met MVDL 2023 Prem

Gr

Michael

Bol schreef op 06.09.2022 om 13:01 uur

@M-Bos

Hallo M,

U kunt het op beide manieren doen. U zou uw filmfragmenten gelijk binnen VDL 2023 met de plugin - VEGAS Video Stabilization kunnen stabaliseren of standalone stabiliseren met Mercalli V6. U kunt zelf het beste bepalen welke voor u de mooiste gestabiliseerde filmfragment maakt.

Als u met Mercalli V6 stabiliseert, dan hebt u meer mogelijkheden, dan met VEGAS Video Stabilization.

Ik wens u succes met uw keuze.

Groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 06.09.2022, 13:15, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 06.09.2022 om 13:46 uur

@M-Bos

Hallo M,

Hier een standalone afbeelding van Mercalli v6.

Hier een afbeelding van VEGAS Video Stabilization.

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

AAMvanGool schreef op 06.09.2022 om 15:03 uur

Beste,

Ik heb inmiddels proDaD Mercalli V6, maar bij video importeren, krijg ik geen geluid mee en dus ook niet bij aangepaste bestanden exporteren.

In de rest van mijn PC of andere applicaties heb ik gewoon geluid.

 

Wat doe ik fout?

En wie kan mij aan een oplossing helpen a.u.b.

Gr,

Adri

 

M-Bos schreef op 06.09.2022 om 15:32 uur

Ik kreeg bij V6 ruis bij de uitvoer.
Ik heb dit aangekaart bij proDAD en ontving ik het volgende bericht:

Hello,

 

Thanks for your request.

 

Have you this problem with different videos?

 

Do you use this last setup for Mercalli V6 SAL:

https://www.prodad.de/support/mercalli/mercalli-60-sal64bit.exe

 

We have changede some audio issues.

 

with kind regards

 

Uwe Wenz

Customer Support Manager

Dit werkte voor mij!
Misschien lost deze versie van V6 jouw probleem ook op.

AAMvanGool schreef op 06.09.2022 om 15:40 uur

Dank je wel, ga ik proberen

 

Bol schreef op 06.09.2022 om 15:48 uur

@AAMvanGool

Hallo Adri,

...Ik heb inmiddels proDaD Mercalli V6, maar bij video importeren, krijg ik geen geluid mee en dus ook niet bij aangepaste bestanden exporteren......

Wanneer ik exporteer als Mp4 CPU AVC +AAC (H264) dan heb ik ook geen geluid als ik dit filmfragment op de tijdlijn van VDL 2023 zet. Maar als ik het als Mp4 CPU AVC +AC3 (h264) exporteer wel!!

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

AAMvanGool schreef op 06.09.2022 om 15:53 uur

Dank voor de tip, ga ik zeker proberen, maar heb je wel geluid bij geïmporteerde bestanden?

Want dat heb ik ook niet

 

mi-bo schreef op 06.09.2022 om 16:04 uur

@M-Bos

Beste M,

heeft U er al overna gedacht, om beeld en geluid te ontkoppelen, dan het beeld materiaal bewerken in ProDaD Mercalli V6 , dan het bewerkte stuk weer op de tijdlijn te zetten

Sc6

Michael

Bol schreef op 06.09.2022 om 16:05 uur

 

@AAMvanGool @M-Bos

Hallo Adri en M,

Ja zeker, als ik het gestabiliseerde / geëxporteerde filmbestand via Mercalli v6 op de tijdlijn van VDL 2023 zet heb ik ook geluid.

Groet, Rob

Ps. U moet nooit het geluid ontkoppelen, daar u anders helemaal in de problemen komt.

 

Laatst gewijzigd door Bol op 06.09.2022, 16:11, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 06.09.2022 om 17:11 uur

@AAMvanGool, @M-Bos,

hallo M en Adri,

Ik vraagje aan jullie, zijn de filmbestanden opgenomen als MTS bestanden, want daar heb ik het problemen.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

 

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

M-Bos schreef op 06.09.2022 om 17:20 uur

Zelf had ik een probleem met een MOV bestand met uitvoer naar MP4

Bol schreef op 06.09.2022 om 18:04 uur

@M-Bos

Hallo M,

Ik ga het ook eens uitproberen met MOV bestanden. Om e.a. goed 1:1 te kunnen uittesten, dan zou ik een van uw MOV bestand moeten hebben.

Met vriendelijk groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

AAMvanGool schreef op 06.09.2022 om 18:04 uur

Het zijn inderdaad MTS bestanden.
mis dit op te lossen ?

Bol schreef op 06.09.2022 om 18:17 uur

@AAMvanGool

Hallo Adri,

Dit heb ik als volgt gelost.

Na het stabiliseren in Mercalli v6, exporteer ik mijn MTS bestand als Mp4 CPU AVC +AC3 (h264)

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 06.09.2022, 18:18, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 06.09.2022 om 18:27 uur

@M-Bos

Hallo M,

Ik heb geen enkele problemen met het exporteren van mijn MOV bestanden. Het geluid speelt zeer goed af op de tijdlijn van VDL 2023.

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 06.09.2022 om 23:49 uur

@M-Bos, @AAMvanGool

Hallo M en Adri,

Ik ben nog wat aan het experimenteren geweest. In de Mercalli V5 standalone versie heb ik geen enkel probleem ondervonden om MTS of MOV bestanden na het stabiliseren en exporteren als een Mp4 bestand met geluid op de tijdlijn van VDL 2023 af te spelen. U kunt nu twee dingen doen.

  1. Jullie zouden dit probleem kunnen voor leggen aan Magix Support. Stuur een mailtje naar: infoservice@magix.net en leg daar jullie probleem voor.
  2. Jullie kunnen natuurlijk dit probleem ook voorleggen aan proDaD Support: https://www.prodad.com/Contacting-proDAD-29758,l-us.html

Laat het forum weten wat zij als antwoorden geven

Ik wens jullie succes,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 07.09.2022 om 00:13 uur

@M-Bos, @AAMvanGool

Heren,

Zojuist heb ik ook maar een mailtje verzonden naar proDaD support en daar dit probleem voorgelegd. Zodra ik van proDaD een antwoord terug krijgt, dan laat ik het jullie weten.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 07.09.2022 om 12:30 uur

@M-Bos, @AAMvanGool

Hallo M. Bos, Adri,

Vandaag kreeg ik dit antwoord van proDaD Support Duitsland.

Vertaling:

Hallo,
Bedankt voor uw verzoek.
Ik sprak met onze engineering.
AAC en AC-3 zijn audiocodes met heel verschillende kenmerken. Zonder al te diep in te gaan op de technische verschillen, stel ik voor om in eerste instantie die codec te kiezen die in het origineel is opgenomen. AAC is de meest gebruikte codec en garandeert ook weergave op vrijwel alle apparaten.
We vermoeden dat je audio multi-stream bevat, daarom kan het probleem zich voordoen, omdat we momenteel geen multi-stream audio ondersteunen.

Mijn MTS bestanden zijn opgenomen met 5.1 surround audio. (6 kanalen). Uit het mailtje van proDaD maak ik op dat mijn 5.1 MTS (nog) niet wordt ondersteund door de AAC codec maar wel door de AC3 codec.

Ik heb een MTS bestand opgezocht, die is opgenomen als MTS 2.0 stereo (2 kanalen) en deze wordt nu wel ondersteund door AAC en AC-3 codec.

Mijn MOV bestanden zijn allemaal opgenomen als MOV 2.0 stereo (2 kanalen). Kan het zijn dat de MOV bestanden zijn opgenomen als 5.1. surround (6 kanalen). Als dat zo is, dan ligt daar ook het probleem, dat er geen audio op de tijdlijn van VDL 2023 hoorbaar is.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 07.09.2022, 12:31, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

M-Bos schreef op 08.09.2022 om 13:24 uur

Ik ben geen deskundige op audio-gebied.
Het betrof bij mij een .MOV-file van mij Fujifilm-camera, waarvan in proDad Mercalli V6 werd aangegeven:
Audio form the original file: 2c 32bit, codec pcm_s24LE, temp 48.000 Hz.

Ik ondervind op dit moment in ieder geval geen problemen meer 😃