Mono opnames zacht en vreemde waveform

DaanD schreef op 24.12.2019 om 01:05 uur

Windows 10, Magix music maker 2020, focusrite scarlett audio interface.

Wanneer ik geluid opneem in mono is het geluid vrij zacht en zijn de waveforms ook klein. Ook wordt het geluid soort van afgekapt alsof er een strenge limiter opzit. De waveforms zijn ook klein en worden boven en onder afgevlakt.

Wanneer ik sterio opneem is het geluid wel hard en zien de waveforms er "normaler" uit. Echter heb ik dan alleen links geluid. Ik wil dus mono opnemen. Op de foto hierboven zie je links in beeld boven een mono opname en onder een sterio opname. Rechts in beeld de opname instellingen

Heeft iemand aub een tip om dit te verhelpen?

Reacties

mi-bo schreef op 24.12.2019 om 10:45 uur

@DaanD

Beste Daan,

Welkom op MAGIX Multimedia Forum,

Even een test gedaan en het zelfde resultaat als U.

Vermoedelijk is dit normaal als het mono is.

Fijne feestdagen en een bruisend 2020.

Met vriendelijke groet,

Michael

 

Bol schreef op 24.12.2019 om 23:15 uur

Hallo Daan,

Ik ben niet in het bezit van de focusrite scarlett audio interface. Dat de waveform kleiner is dan u had verwacht, daar heb ik geen goede verklaring. Mogelijk is dit zo door Magix bedacht. Om het geluid harder te laten klinken, daar zijn twee manieren voor om dit te doen.

Ga met de muis op de opname staan en klik op de rechtermuisknop. Ga naar Volume / normaliseren (Shift+N)

Of ga naar het menu Audio-opname en zet een vinkje bij "Normaliseren na de opname"

U schrijft: "Wanneer ik stereo opneem is het geluid wel hard en zien de waveforms er "normaler" uit. Echter heb ik dan alleen links geluid." Kan het zijn dat het rechterkanaal niet goed is aangesloten via de focusrite scarlett audio interface?

Succes en fijne feestdagen en een voorspoedig 2020

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 24.12.2019 om 23:38 uur

Hallo Daan,

Hier een aanvulling op mijn eerder gegeven antwoord. Ik heb toch een manier gevonden om de waveforms groter te maken. Dit doe ik zo:

  1. klik op Niveauregeling
  2. klik op tabblad opnemen
  3. in mijn geval activeer ik "Stereo-Mix"
  4. klik op "eigenschappen"
  5. klik nu op het tabblad "Niveaus"
  6. nu zet ik de stereo-mix op 100
  7. nu wordt de waveform uitslag groter. Zie afbeelding

Succes,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

DaanD schreef op 26.12.2019 om 13:30 uur

Heren,

Dank jullie wel voor de hulp! Ik heb de instructies opgevolgd maar het mocht bij mij helaas niet baten... Wellicht ligt het aan de audio interface. Is "sterio mix" de naam van uw audio interface? Of interne geluidskaart? Wellicht kan ik ook zo een nemen ipv mijn focusrite scarlett.

Ik vind het wel erg vreemd en vervelend. Het opnemen is niet prettig op deze manier. Je hebt door de kleine waveforms weinig zicht en controle op wat het juiste opname niveau is en wanneer hij overstuurd bij het inspelen. Voor mij is het echt een basisvereiste van een dergelijk programma dat de opname functie goed werkt.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

 

Bol schreef op 26.12.2019 om 15:39 uur

Hallo Daan,

zie: https://www.google.com/search?q=stereo+mix+realtek+high+definition+audio&ie=&oe=

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 26.12.2019, 15:41, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-