missen favoriete optie codec MPEG 4 mainConcept / standaard MVL 2022

RoelKroonen schreef op 31.12.2022 om 17:04 uur

Goedemiddag, nog niet zo lang geleden had ik een probleem met de MPEG4 codec. Na advies updaten van mijn drivers t.b.v de video kaart was het opgelost. Nu wederom een probleem...

Ik ben op het forum aan het zoeken gegaan omdat mijn film export naar MPEG4 van circa 74 minuten circa 16 uur in beslag zou nemen. Ik kwam wat adviezen tegen m.b.t. aanvinken optie CPU berekenen. Deze optie ontbreekt bij mij

Ook zag ik de optie hardware versnellen niet inschakelen

Ook met de programma instellingen (Y) > apparaat opties > import / verwerking / export viel mij op dat ik kan kiezen tussen CPU en mijn NVIDEA GeForce ...... Welke / wat wordt geadviseerd ? Ik las regelmatig CPU (?)

2 .Bij programma instellingen import /export ontbreekt de favoriete codec keuze MPEG 4 voor mainConcept of standaard.

Hoewel de MPEG4 export wel 'lukt' na 16 uur is er vast iets niet helemaal in orde. Ik heb onlangs de codec HEVC (nieuwe MPEG4 format) aangeschaft en geactiveerd. Ik heb reeds de keuze voor programma instellingen terugzetten ook gebruikt. Daarna voor online actualiseren gekozen. Bij dit laatste wordt ik meteen voor 35 euro aan MVL 2023 gekoppeld. Het is een heel verhaal geworden en hoopt dat het duidelijk is voor de techneuten.

Wie kan mij hierover informeren ?

Hartelijk dank alvast.

Roel

 

Reacties

Bol schreef op 05.01.2023 om 23:56 uur

@RoelKroonen

Hallo Roel,

Mijn excuus voor de late reactie.

Het Mpeg-4 MainConcept is niet meer aanwezig in VDL 2022 en kan daarom ook niet meer geactiveerd zoals het nog wel mogelijk was in VDL 2021 en de eerdere versies.

Hebt u uw Nvidia Videokaartdrivers al geüpdatet naar V474.14 release datum 20-12-2022? Ga hier voor naar: https://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk

Start VDL 2022 op en druk op "Y" en klik op tabblad Apparaatopties en zet bij de hardwareversnelling. Import | Verwerking | Export op de Nvidia videokaart. Mocht u geen beeld hebben, dan moet u Import | Verwerking | Export op CPU zetten. Zie: Geen beeld, wel geluid in Video Deluxe 2022 en hoger / Video Pro X

De snelheid van exporteren hangt af van uw PC configuratie. Volgens mij is dit nog u PC specificatie:

  • Processor: Intel core i5
  • RAM geheugen : 8 GB
  • Grafische videokaart : GeForce GT635.

Voor zover ik het kan beoordelen, hebt uw PC configuratie onvoldoende RAM geheugen, nu moet er te veel geswapt worden naar uw harde schijf en de i5 processor moet ook minimaal een Intel i7 zijn om snel en soepel te kunnen werken. Test u PC een met: Userbenchmark

Met vriendelijk groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

RoelKroonen schreef op 06.01.2023 om 22:45 uur

Beste Rob,

Dank voor je antwoord. Omdat ik in het verleden een soort gelijke situatie had m.b.t. het MPEG4 verhaal (jouw oplossing bleek een update) ben ik gaan zoeken. Het MPEG4 verhaal (codeds etc) heb ik gelezen. Wat de configuratie betreft is het vreemd dat hiervoor 'alles' gewoon werkte. een MPEG4 film van 1 uur was circa 155 minuten later klaar. Nu duurt het mega lang. Ook de update van mijn video kaart was uitgevoerd. Na circa 16 uur renderen van een film van 74 minuten is wel alles 'gewoon' qua beeld en geluid, Wat zou er in eens kunnen zijn ? En hoewel het MPEG4 verhaal niet (meer) mee speelt, zie ik bij de import/export (Y) alleen de keuze voor favoriete code MPEG2 standaard of MainConcept....klopt dat ?

Ook

Groet,

Roel

Bol schreef op 06.01.2023 om 23:51 uur

@RoelKroonen

Hallo Roel,

.....En hoewel het MPEG4 verhaal niet (meer) mee speelt, zie ik bij de import/export (Y) alleen de keuze voor favoriete code MPEG2 standaard of MainConcept....klopt dat ?....

Dat u MPEG-2-Codec (MainConcept) ziet kan wel kloppen, want deze is nog steeds gratis te activeren, downloaden en installeren. Deze wordt gebruikt bij de opnamebron HDV-camera. Zelf Ik kan deze ook activeren, downloaden en installeren. Alleen ik heb deze niet nodig, vandaar ik deze ook niet heb geactiveerd. Zie afbeeldingen.

....Wat de configuratie betreft is het vreemd dat hiervoor 'alles' gewoon werkte....

Dat alles hiervoor gewoon / soepel werkte komt waarschijnlijk doordat u toen nog met VDL2022 werkte. U hebt VDL2022 geüpgraded naar VDL2023. VDL2023 vergt meer van uw computer configuratie.

U schrijft ook dat u de HEVC codec hebt aangeschaft en geactiveerd. Als u uw MVP project gaat exporteren Video als HEVC, dan zal dit waarschijnlijk ook langer duren omdat uw filmproject gecomprimeerd wordt; dus meer rekenwerk.

Hebt u al eens Video Deluxe grondig verwijderd en deze er weer opnieuw geïnstalleerd? Zie: Video deluxe opnieuw installeren en Waar kan ik mijn serienummer en het installatieprogramma vinden?

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 06.01.2023, 23:52, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

RoelKroonen schreef op 07.01.2023 om 17:51 uur

Beste Rob,

De upgrade naar VDL 2023 heb ik niet uitgevoerd. Het is het (hardnekkige) reclame-blok dat de suggestie wekt dat de software bijgewerkt kon worden. Dit blijkt dan een upgrade te zijn naar 2023 in plaats van de nieuwe functies....Dit kost dan wel 35 euro.

Gek genoeg kocht ik VDL 2021 destijds en kreeg de gratis upgrade naar 2022, waar ik nu een jaar probleemloos mee heb gedraaid.

Met het gezin schieten we het hele jaar door foto's, Telefoonfilmpjes (apple en android) en mijn film (MTS 1920 x1080). ook de YOUTUBE (MEP4) van de kids zitter erbij. Aan het eind van het jaar voegen we alles samen. Voor dIe apple filmpjes moest ik De HEVC codec hebben om ze in mijn project te plaatsen.

Kortom het is een potpourri dat ik tot een MPEG4 film wil overhouden. Ik snap dat het een groot project is maar snap niet waarom het dan ineens zoveel langer moet duren.

Ook de poging om eerst alles het materiaal naar MPEG4 om te zetten en dan samen te voegen zodat ik alleen maar MPEG4 in mijn project heb en dan de uitvoer / export naar 1 film MEPG4 duurt meer dan 16 uur.

Omdat er eigenlijk geen veranderingen zijn geweest denk ik dat ik alles inderdaad maar opnieuw instaleer (na grondig verwijderen).

Groet,

Roel

Bol schreef op 07.01.2023 om 18:11 uur

@RoelKroonen

Hallo Roel,

U hebt op dit VDL 2022 premium versie 21.0.1.104 er opstaan. U kunt deze volgens het schermpje updaten naar versie 21.0.2.138. Dit is wat er met deze update is opgelost?

Update 21.0.2.138

  • Opgelost: Effectverwerking en export van AVCIntra-materiaal op GPU-apparaten werkten niet.
  • Opgelost: MPEG2-opname van analoge video had fouten in de beeldoverdracht met bepaalde opnameapparaten
  • Opgelost: opslaglocatie voor Magix-inhoud kon worden gewijzigd
  • Opgelost: Weergave fout in multicam modus hersteld
  • Opgelost: Na het overschakelen van tijdlijnmodus naar storyboard, zijn elementen onmiddellijk zichtbaar
  • Opgelost: In storyboard modus kunnen elementen weer verplaatst worden
  • Opgelost: Fout bij het maken van 3D Blu-Ray
  • Opgelost: Cash het begin en tijdens het maken van Blu-Ray discs met NVIDIA en AMD GPU's.
  • Opgelost: Crash bij het importeren van een geanimeerde GIF.
  • Verbeterd: Ondersteuning voor oudere grafische kaarten en prestatieoptimalisatie in Storyboard-modus

Mijn advies update VDL2022 eerst eens naar de laatste versie. (Dit is geen VDL 2023)

Probeer het nu nog eens.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 07.01.2023, 18:39, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

RoelKroonen schreef op 08.01.2023 om 13:23 uur

Beste Rob,

Ik had reeds een poging gedaan toen ik de pop-up voor de update kreeg. Ik wordt dan netjes doorgezet en zie uiteindelijk de onderstaande afbeelding,

 

Groet,

Roel

Bol schreef op 08.01.2023 om 13:35 uur

@RoelKroonen

Hallo Roel,

Als ik het goed begrijpt, hebt u VDL2023 aangeschaft of hebt u nu nog steeds VDL2022 versie 21.0.1.104 op uw computer staan? Klopt dat? Laat het mij weten.

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 08.01.2023 om 14:20 uur

@RoelKroonen

Hallo Roel,

Om het versienummer te kunnen zien. Start VDL2022 op en druk op Alt+Shift+F1.

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

RoelKroonen schreef op 08.01.2023 om 14:21 uur

Hoi Rob,

Ik heb de VDL 2022 versie. Bij het opstarten verschijnt de pop-up die suggereert dat er een udate klaar staat. Uiteindelijk is het dus een upgrade naar 2023 die ik NIET heb aangeschaft.

Groet,

Roel

RoelKroonen schreef op 08.01.2023 om 14:29 uur

Ik heb de versie 21.01.104 (van 2022)

Roel

Bol schreef op 08.01.2023 om 14:34 uur

@RoelKroonen

Hallo Roel,

Als u de laatste VDL2022 versie 21.0.2.138 geïnstalleerd hebt, dan kunt u de pop-up uitzetten door een Tilde voor ~ (~Service_rel_u_x64_vc16.exe). Klik op Doorgaan.

Als het goed is, dan blijft bij het opstarten van VDL2022 de pop-up weg die suggereert dat er een update klaar staat. U kunt dit rustig toepassen omdat er geen updates meer worden uitgebracht voor VDL2022.

Met vriendelijke groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 08.01.2023 om 15:05 uur

@RoelKroonen

Hallo Roel,

Halverwege 2021 hebt Magix Duitsland de updateservice stopgezet. Dit zou de rede kunnen zijn, dat u VDL2022 niet meer kan updaten. U wordt nu direct doorgestuurd om VDL2022 tegen betaling te upgraden naar VDL2023. Wat u zou kunnen proberen is om een mailtje te sturen naar: infoservice@magix.net en daar uw probleem voor te leggen, dat u VDL2022 na een herinstallatie niet meer kan updaten naar laatste VDL2022 versie 21.0.2.138. Misschien, dat Magix Duitsland u uit coulance u een updatelink mailt, zodat u alsnog kunt updaten naar versie 21.0.2.138. Mijn motto is: "niet geschoten is altijd mis".

Met vriendelijke groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 08.01.2023, 15:08, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

RoelKroonen schreef op 08.01.2023 om 17:17 uur

Hoi Rob,

Ik ga dat nog even proberen en hoop dat het dan allemaal een beetje 'beter' loopt. Dank voor je hulp en advies. Ik laat nog wel weten of het is gelukt.

Groet,

Roel

RoelKroonen schreef op 24.01.2023 om 17:01 uur

Helaas nog steeds geen reactie op mijn vraag / verzoek van 8 Jan. 2023... Weet ook niet of er überhaupt op gereageerd wordt. .

Bol schreef op 24.01.2023 om 19:28 uur

@RoelKroonen

Hallo Roel,

U hebt van Magix Support een mailtje teruggekregen met een ticketnummer. Hebt u al eens gevraagd middels een reply van dit mailtje, waarom u nog geen antwoord hebt gekregen. Als u dat nog niet gedaan, dan adviseer ik om dit als nog te doen.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

RoelKroonen schreef op 25.01.2023 om 16:59 uur

Goedemiddag Rob,

Ik heb een week na de 1e melding gevraag of er al iets bekend was....Dit was middels een reply (met het ticketnummer). Nu nogmaals eens gevraagd.

Groet,

Roel