Mediapool

marten-hager schreef op 28.01.2023 om 16:58 uur

Ik heb sinds vandaag voor het eerst een aantal proefvideo's gemaakt met de iPhone 13 in HD kwaliteit maar met 60 fps. Tot mijn verbazing staan de thumbnails allemaal omgekeerd in het scherm bij het importeren. Ook na het overbrengen naar de mediapool staan deze allemaal omgedraaid. In de verkenner, WIN11, staan de fragmenten wel allemaal netjes. Nu weet ik dat ik alles kan selecteren en vervolgens in 1 keer 180 graden kan draaien, maar om de fragmenten te blijven bekijken is dit wel lastig. Is hier iets verkeerd gegaan. PS Ik weet zeker dat ik niet omgekeerd heb gefilmd. IK heb de testvideo's namelijk gemaakt met een gimbal (DJI Osmo), dan zou de camera telkens voor de "arm" van de roterende delen gaan en dat is niet gebeurd. Van deze gimbal is een app op de iPhone geïnstalleerd, welke de video maakt in mp4. Ook bij mijn oude iPhone (7) heb ik wat fragmentjes met 30 fps gefilmd, ook hierbij speelt hetzelfde.

Met vriendelijke groeten Marten Hager

Reacties

Bol schreef op 28.01.2023 om 18:22 uur

@marten-hager

Hallo Marten,

Onder welke VDL versie doet zich uw probleem voor. U schrijf ook, dat de thumbnails reeds bij het importeren omgekeerd op het scherm staat. Vraag hoe importeert u uw filmfragmenten vanaf uw camera naar uw harde schijf?

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 28.01.2023, 18:27, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

marten-hager schreef op 29.01.2023 om 12:06 uur

Ik heb VDL plus 2020. Ik importeer rechtstreeks vanaf harde schijf, is nog nooit anders geweest. Ik heb een screenshot bijgevoegd. Zowel in de mediapool als projectvenster staan de fragmenten op de kop.

Bol schreef op 29.01.2023 om 12:54 uur

@marten-hager

Hallo Marten,

De manier zoals u de filmfragmenten op inleest in VDL 2020 plus, doe ik ook al jaren. Waarom het nu bij u verkeerd gaat, daar heb ik geen antwoord op. Zelf werkt ik nog steeds onder Window10 omdat Windows11 naar mijn inziens nog steeds niet foutloos werkt. Wat u zou kunnen doen, is om uw probleem rechtstreeks voor te leggen aan Magix Support. Stuur een mailtje naar: infoservice@magix.net.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 30.01.2023 om 10:49 uur

Hallo Marten, als ik de vraag van u lees dan denk ik dat u uw Iphone ook andersom kan houden dan komt het denk ik goed, b.v. uw filmbediening aan de rechterkant i.p.v. links.
Ook zie ik dat u in het projectvenster in de storyboard mode staat als u het in de tijdlijn mode zet ziet u de gehele film.
Een Iphone is een Amerikaans product daar is de netfrequentie 60 Hz, daardoor zijn de filmpjes uit een Iphone 60fps of 30fps, maar in Europa is de netfrequentie 50 Hz zodat onze TV's b.v. gebaseerd zijn op 50 fps of 25 fps, maar duurdere TV's kunnen 100 Hz aan dit is altijd een veelfout van 25 fps.
Wellicht kunnen moderne digitale TV's alle fps waarden aan
Mvg Kees

marten-hager schreef op 30.01.2023 om 14:15 uur

Hallo Kees bedankt voor jou reactie. Ik snap de logische oplossing echter ik kan deze niet draaien omdat ik film met een gimbal. Het is altijd goed gegaan nooit problemen gehad. Enige verandering is nu dat ik film met een iPhone 13 en de app gebruik die connect met de gimbal DJI Osmo mobile 6. Deze filmt in mp4 terwijl de iPhone app filmt in mov.

Bol schreef op 30.01.2023 om 16:47 uur

@marten-hager

Hallo Marten,

Om MOV bestanden op de tijdlijn van VDL2020 te kunnen zetten moet u wel QuickTime installeren. Zelf heb ik hiervoor Quicktime lite 4.1 voor Windows geïnstalleerd. Zie: Download QuickTime Lite 4.1.0.0.0 for Windows.

Maar al u de MOV bestanden als HEVC zijn opgenomen, dan moet u daarvoor de HEVC Codec ad. € 4,99 aanschaffen.

Dit staat er in de handleiding pagina 16 en 17.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

marten-hager schreef op 30.01.2023 om 16:59 uur

Dit heb ik ooit allemaal gedaan nooit eerder probleem gehad. Ik mail morgen paar mov bestanden naar u toe

Bol schreef op 30.01.2023 om 17:22 uur

@marten-hager,

Hallo Marten,

Ik zie uw MOV bestanden wel tegemoet. Zodra ik deze heb ontvangen, zal ik VDL2020 speciaal voor u op mijn computer installeren.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

marten-hager schreef op 31.01.2023 om 15:02 uur

Rob ik stuur u zo meteen even een paar MOV bestanden, zowel gemaakt in 2022 en in 2023. Wel opgemerkt dat ik sinds half december een nieuwe iPhone 13 heb, daarvoor had ik een IPhone Xr. Ik stuur de bestanden weer even via filemail. eb zojuist weer even een test project aangemaakt, daarin MOV bestanden van mijn oude telefoon geplaatst (geen probleem, zie screenshot 2022) en daarna de MOV gemaakt met de nieuwe iPhone waar dus geen beeld is te zien. Ik stuur ook nog even een aparte email met daarin een andere vraag. Uw screenshot over de bestandseigenschappen van mediainfo waar vind ik dat?