Reacties

mi-bo schreef op 18.12.2021 om 10:11 uur

@eolus

Beste Eolus,

Welkom op MAGIX Multimedia Forum

Zover mijn kennis gaat is dit niet mogelijk in MVDL 2022.

Blijf gezond, fijne feestdagen in vooruit zicht en veel montage plezier in 2022 met MVDL 2022

M.vr.gr

Michael

 

eolus schreef op 25.01.2022 om 15:51 uur

Beste Michael,

Dank voor je reactie.

Dat is wel erg teleurstellend. Ik erger me al heel lang aan de vaak slechte leesbaarheid van ondertitels op videofilms. Ook bij vrijwel alle ondertiteling op de TV. Een dun grijs randje om witte lettertjes wordt door een lichte achtergrond al heel gauw overstraald.

Ondertiteling moet zoveel mogelijk beperkt blijven tot info die niet zichtbaar is maar wel nodig om het verhaal goed te begrijpen. Daarom moet goed toegepaste ondertiteling toch vooral goed leesbaar zijn. Ook voor slechtzienden, zolang we ook hen het plezier van filmkijken gunnen, Goede leesbaarheid staat of valt met contrast.

Misschien iets om toe te voegen aan volgende versies van MVDL, Niet alleen neemt het aantal ouderen snel toe, ze gaan ook langer door met hun activiteiten (zoals film kijken en video bewerken). En last but not least, deze nieuwe mogelijkheid bij het ondertitelen kan voor iedere video bewerker en film kijker van nut en plezier zijn,, Maar wellicht onderkent de concurrent dit eerder.

Vriendelijke groet,

Eric de Boer

mi-bo schreef op 25.01.2022 om 16:25 uur

@eolus

Beste Eric,

Dank voor Uw uitgebreide feedback.

Misschien is dit een optie

http://www.mi-bo.magix.net/album/alle-albums/!/oa/7506856/

een zwarte of licht grijze balk achter de tekst te zetten

Sc6

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Bushflyer schreef op 25.01.2022 om 20:44 uur

@eolus

Automatisch gebeurt dit niet in VDL. En geloof me, ook niet bij de concurrent. Maar je kunt het wel zelf doen. Gewoon in de titel editor een beetje "rommelen" met rand en schaduw toevoegen, tekstkleur, schaduw horizontaal en vertikaal, randkleur en breedte enzo.
Heb ik ook gedaan. Ik heb zo een goed zichtbare ondertitel gemaakt en die opgeslagen als sjabloon. Die gebruik ik dikwijls en werk ik ietsje bij als dat nodig is.

Gr., Jaap

eolus schreef op 25.01.2022 om 23:59 uur

Hi Bushflyer.

Met de hand aanpassen heb ik tot nu toe vaak gedaan, maar dat is erg tijdrovend. Een sjabloon maken is natuurlijk veel handiger. Dat ga ik uitzoeken en toepassen. Bedankt!

Groet, Aeolus

Kees-Haremaker schreef op 27.01.2022 om 09:45 uur

Hallo Aeolus, je kan met dit plaatje van alles instellen, zoals kleuren van de tekst en ook de schaduw kleur en randkleur enz.

Succes
Mvg Kees