Reacties

Bol schreef op 16.11.2024 om 22:04 uur

@websmoker

Hallo Karel,

Kan je deze wel in een dvd-speler of een ander programma afspelen? Het kan zijn dat de dvd is beschadigd door schimmels. Zie eens deze link: https://wiki.videolan.org/Media_resource_locator/

Met groeten,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

websmoker schreef op 17.11.2024 om 00:01 uur

Hi Rob,

Geen enkele speler doet het...heb van alles geprobeerd. Zal morgen ff die link lezen

gr

Karel

Bol schreef op 17.11.2024 om 10:44 uur

@websmoker

Hallo Karel,

.....VLC speelt geen DVD af, geeft foutcode MRL en is gemaakt met VDL in 2012...

Gemakshalve ben ik ervanuit gegaan, dat u de DVD in 2012 hebt gebrand. Nu kan het zijn uw DVD is aangetast door Disc-rot. Uw DVD schijf kan onleesbaar zijn geworden door fysieke en/of chemische aantasting.

De meest voorkomende oorzaken zijn:

• Vervuiling van het oppervlak door krassen, vingerafdrukken, etc...
  • oxidatie van de reflecterende laag,
  • fysieke slijtage van de disc
  • reacties met verontreinigende stoffen
  • schade door ultraviolet licht
  • het loslaten van de lijm waarmee de lagen van de disc aan elkaar zijn geplakt.

Mijn advies brand uw MVP filmprojecten altijd eerst als een ISO bestand, zodat als een DVD niet meer leesbaar/beschadigd is geraakt, alsnog opnieuw kan branden.

Zie: DVD branden zonder verspilling van DVD's en Disc rot - Wikipedia (Engels)

Met vriendelijke groeten,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 17.11.2024, 12:41, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

websmoker schreef op 17.11.2024 om 14:16 uur

Dank je. Erg jammer, want kan er nu niets meer mee. Dat van die ISO zal ik onthouden. Heb veel verschillende Magix versies liggen....maar ook inladen in Magix deed het helaas niet ( vanaf 2008)

Bol schreef op 17.11.2024 om 18:15 uur

@websmoker

Hallo Karel,

Ik vind het is spijtig, dat u uw DVD niet meer kan afspelen omdat deze beschadigd is. Vraagje, kunt u deze nog wel met Windowsverkenner openen? Laat het mij weten.

Met vriendelijke groeten,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 17.11.2024, 18:45, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

websmoker schreef op 17.11.2024 om 18:56 uur

Het is niet te openen in de verkenner. Blijft steeds hangen.....en probeert op te starten, maar dat werkt helaas ook niet. Heb op 2 labtops geprobeerd en 1 desktop met windows 10. Na inladen en lezen vraagt windows steeds om de schijf te plaatsen.

Bol schreef op 19.11.2024 om 13:57 uur

@websmoker

Hallo Karel,

Houdt de shifttoets in gedrukt wanneer u de dvd ik de disklade legt. Nu wordt uw dvd niet automatisch opgestart. Als het goed is, kunt de dvd open via de Windowsverkenner.

Als het bovenstaande is gelukt, kopieer dan deze bestanden naar een map op uw harde schijf. Start VDL 2025 op. Als het goed is, kunt de VOB bestanden op de tijdlijn plaatsen en weer bewerken / branden tot een een nieuwe dvd.

Succes,

Rob (forum moderator)

PC -1-

PC -2-

websmoker schreef op 19.11.2024 om 14:07 uur

Ik ga het vanavond proberen

dank je

websmoker schreef op 20.11.2024 om 14:15 uur

Helaas helaas.....de DVD is vrees ik niet goed meer. Windows blijft staan te laden en je hoort het draaien....en dan weer opnieuw het starten. Erg jammer. Maar zowiezo bedankt voor de suggesties en hulp.

Bol schreef op 20.11.2024 om 15:16 uur

@websmoker

Hallo Karel,

Heb je de shifttoets, voordat u de dvdlade sluit, ingedrukt gehouden en dan open met de Windowsverkenner

Groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 20.11.2024, 15:18, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

websmoker schreef op 20.11.2024 om 15:22 uur

jazeker....constant vastgehouden.

Bol schreef op 20.11.2024 om 15:32 uur

@websmoker

Hallo Karel,

Ik vroeg dit het nog eens, omdat gisteren een ander forumlid wel de dvd via de Windowsverkenner kon inlezen behalve bestand, want die bleef op 54% hangen.

Hij vraag mij nu, of ik een idee heb om dit een beschadigd bestandje te herstellen. Helaas, is het antwoord hier op: Nee

Maar hij zou de VOB bestanden wel op de tijdlijn zetten en dan opnieuw een DVD samen te stellen.

Met vriendelijk groet,

Rob (forum moderator)

PC -1-

PC -2-

websmoker schreef op 20.11.2024 om 15:43 uur

Ja, ik begrijp het. Heb van alles geprobeerd....Dank voor de hulp

Bol schreef op 20.11.2024 om 15:53 uur

@websmoker

Hallo Karel,

Jammer, dan moet u uw DVD als definitief verloren beschouwen.

Groet, Rob

PC -1-

PC -2-