inlezen van dvd

molenaar schreef op 10.04.2015 om 19:03 uur

Ik  heb een diashow gemaakt met foto's op cd&dvd versie 9.0.32. Op zich gelukt.

Na een langere tijd deze dvd eens bekeken en tot de conclusie gekomen dat hij toch niet helemaal was zoals ik wil. 

Nu probeer ik dus de show opnieuw in mijn pc te krijgen, maar de dvd bevat een aantal .vob bestanden.

Als ik na veel kunst en vliegwerk het spul eindelijk in de pc heb blijkt dat het geluid en het beeld aan elkaar vast zitten, zodat ik dus eigenlijk niks met dat bestand kan. Er staan bv een paar foto's gedraaid op die ik dus recht op wil zetten,. Geen extra ruimte nodig dus. Welk programma heb ik nou weer nodig, of kan dit met het huidig prgramma bewerkstelligd worden.

Reacties

RiViS schreef op 10.04.2015 om 19:35 uur

Hallo Molenaar,

Voor het bewerken van de sllideshow(s) maken we gebruik van een project. In het projectbestand staat aangegeven welke foto's waar staan, welke overgangen er gebrukt worden en welke muziek is toegevoegd. Het project bevat niet de bestanden van de foto's zelf, maar alleen verwijzingen er naar. Als je later nog wat wilt veranderen, dan is het dus belangrijk dat je 1) het projectbestand nog hebt en 2) alle gebruikte foto's en muziek nog op de zelfde plaatsen (mappen) hebt staan.

Als het project klaar is, volgt de export, jij hebt dat gedaan in de vorm van een dvd. Er wordt een film gemaakt van de fotoshow(s) en als .vob bestand op je dvd gebrand. Zo'n .vob bestand bevat  alleen het totale beeld + geluid, dus niets meer op aparte sporen, zoals in je project. Als je in zo'n 'vob bestand wat wilt veranderen, dan kun je bv de foto die je rechtop wilt zetten afsplitsen. Dat doe je met de sneltoets T, zet de afspeelmarker aan het begin van de foto en toets T, doe het zelfde aan het eind vd foto en zet hem dan evereind. Je komt alleen in de problemen als je overgangen hebt gebruikt, die zul je eerst moeten verwijderen (op de zelfde manier) anders krijg je heel rare effecten. De weergavetijd van de foto wordt daardoor korter.

Kortom, je kunt wel wat dingen nog aanpassen in het eindproduct, maar erg handig gaat dat niet, het is een heel gedoe en sommige dingen kunnen niet meer. Beter is het om de projectbestanden + foto's te bewaren totdat je zeker weet dat je niets meer wilt aanpassen.

groet,

Rijk