Importeren bestanden van Foscam camera

Hans-Versteegde schreef op 29.01.2021 om 11:56 uur

Foscam slaat video's op als VMS.
Als ik dit VMS bestand omzet naar MP4, kan ik het perfect afspelen met Films en TV van Microsoft.
Als ik ditzelfde MP4-bestand importeer in Video Deluxe Plus, versie 20.0.1.73, hoor ik alleen het geluid, en zie alleen maar een zwart beeld. Ik heb Hardwareversnelling al uitgeschakeld.

Enig idee wat ik nog meer kan doen?

Reacties

Bol schreef op 29.01.2021 om 12:48 uur

@Hans-Versteegde

Hallo Hans,

Welkom op het forum voor en door Magix gebruikers.

VMS bestanden zijn voor mij onbekende filmbestanden. Als u het nog niet hebt geprobeerd om deze bestanden te converteren met Handbrake (freeware) https://handbrake.fr/, zou ik zeggen probeer het eens. Misschien levert het nu wel de juiste MP4 / M4V bestanden op, die wel op de tijdlijn van VDL 2021 afspeelbaar zijn.

Succes, Rob

Diverse keren gewijzigd i.v.m. Correcties en aanvullingen.

Laatst gewijzigd door Bol op 29.01.2021, 12:52, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Hans-Versteegde schreef op 29.01.2021 om 13:03 uur

Lukt niet, ik krijg deze foutmelding:
[13:00:45] hb_stream_open: open D:\Gebruikers\Hans\Desktop\0__2021-01-24_14-02-10___2021-01-24_14-17-13.vms failed
[13:00:45] scan: unrecognized file type

Het lijkt er op dat .vms niet herkend wordt...

Hans-Versteegde schreef op 29.01.2021 om 13:04 uur

Ik heb je intussen de originele .vms file gestuurd, een mp4 en een mpeg versie.

Bol schreef op 29.01.2021 om 15:20 uur

@Hans-Versteegde

Hallo Hans,

Bedankt voor het vertrouwen en het doormailen van het originele.vms file.

Het is mij gelukt, om uw bestand VMS bestand om te zetten naar een afspeelbaar MP4 bestand, die u kunt bewerken in VDL 2021.

Doe het volgde:

• Download vanaf https://www.foscam.nl/index.php/productattachments/index/attachments/v/803/ het volgende bestand: productattachments_files_v_m_vms-convert.zip
  • Pak het uit en start record2mp4.exe op
  • selecteer het VMS bestand en geef aan in welke map u het MP4 bestand wilt opslaan en klik dan op convert
  • Het bestand wordt geconverteerd naar een MP4 bestand (deze is nog niet afspeelbaar in VDL 2021)
  • Installeer nu Handbrake https://handbrake.fr/ en converteer hiermee het MP4 bestand

Heb u nog vragen, dan verneem ik dat wel van u.

Succes, Rob

Diverse keren gewijzigd i.v.m. correctie en toevoegingen

Laatst gewijzigd door Bol op 29.01.2021, 15:24, in totaal 3 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Hans-Versteegde schreef op 29.01.2021 om 16:11 uur

Hoi Rob,

Ik snap het niet, met Handbrake gedaan volgens jouw instructies, opgeslagen als MP4, en nog steeds hetzelfde: geen beeld in Video Deluxe Plus, wel in Films en TV!

Zou het iets te maken kunnen hebben met de versie van Video Deluxe Plus?

Bol schreef op 29.01.2021 om 16:35 uur

@Hans-Versteegde

Hallo Hans,

Video deluxe plus en premium zijn in beginsel gelijk. Dus het geconverteerde MP4 bestand met Handbrake moet gewoon afspelen in VDL plus. Ik heb zojuist de geconverteerde bestanden aan retour gemaild.

Laat het mij weten of het bij u nu wel is gelukt.

Groet, Rob

Aanvulling op: 29-01-2021 om 19:22uur

zie voor VDL 2021 standaard / plus / premium deze link: https://www.magix.com/nl/video/video-deluxe/versievergelijking/#c1199545

Laatst gewijzigd door Bol op 29.01.2021, 19:22, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Hans-Versteegde schreef op 29.01.2021 om 20:06 uur

Hoi Rob, beide MP4's worden netjes geopend.
Ik ga in het weekend nog wat verder experimenteren.

Dankjewel, en fijn weekend.

Bol schreef op 29.01.2021 om 20:13 uur

@Hans-Versteegde

Hallo Hans,

Mocht u nog ondersteuning willen hebben, laat het mij gerust weten.

U ook een fijn weekend en succes 👍, groet Rob

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 30.01.2021 om 15:09 uur

Hallo Hans, ik denk dat de Foscam camera opneemt in het Amerikaanse NTSC, dit is gebaseerd op minder
videolijnen, en de Amerikaanse lichtnet frequentie van 60 Hz, terwijl de Europesche lichtnet frequentie 50 Hz is.
Hier een tekst gecopieerd van internet over NTSC t.o.v. PAL

verschil tussen NTSC en PAL

PAL en NTSC – de verschillen

Stel je hebt familie in het buitenland, of misschien heb je ooit een videoband cadeau gekregen uit Amerika of Azië. Dan kan het zomaar zo zijn dat deze band niet afspeelt in je videosysteem. Of je koopt een camera tijdens je vakantie in het buitenland. Om er vervolgens achter te komen dat het aangekochte product niet compatible is met de standaarden die in Europa gebruikt worden. Dit wordt veroorzaakt doordat er in verschillende regio’s verschillende normen zijn.

Normen

Een norm is een formele specificatie, ook wel standaard genoemd.
In Europa en Australië en sommige Aziatische landen wordt gebruik gemaakt van de PAL-norm (Phase Alternating Line). In Amerika maken ze gebruik van de NTSC-norm (National Television Standards Committee).
Wat gebeurd er als je een NTSC band in een PAL apparaat stopt? Zwarte en witte balken en een vaag beeld met vreemde en rare geluiden. In eerste instantie zou je denken dat de videoband is beschadigd, maar dit is niet het geval.

Vakantie

Als je weleens in een niet Europees land op vakantie of zakenreis bent geweest, dan kan je je misschien nog wel herinneren dat de apparatuur er daar net even wat anders uitzag.
Een groot verschil is bijvoorbeeld de Amerikaanse apparatuur, die werkt met een 60Hz-voeding. De gebruikte beeldsnelheid (frames per seconde) van NTSC is 30 frames per seconde en 30 afwisselende lijnen. De PAL-norm daarentegen werkt op een voeding van 50Hz, en geeft het beeld weer met een snelheid van 25 frames per seconde en met 25 afwisselende lijnen.

Lastig of grappig?

Het verschil in beeldsnelheid is de reden dat het omzetten van NTSC naar PAL en vice versa best wel lastig is.
De uitkomst van dit proces levert soms een niet bedoelt grappig resultaat op.

Wanneer je PAL omzet naar NTSC moeten 5 frames per seconden worden toegevoegd om te compenseren voor de 5 frames die ontbreken.
Als dit kunstmatig worden aangevuld krijg je een schokkerig videobeeld en bemerk je een licht toelopende snelheid van het beeld.

Als je NTSC omzet naar PAL vindt het omgekeerde plaats: je moet dan namelijk 5 frames per seconde verwijderen uit de opname, hierdoor krijg je een onnatuurlijk langzaam lopend beeld tijdens het afspelen.

Beeldlijnen

Het laatste verschil dat ik graag wil noemen tussen PAL en NTSC is de resolutie die wordt gebruikt. PAl speelt af met 625 beeldlijnen en NTSC gebruikt er 525. Met meer beeldlijnen krijg je meer video-informatie op het scherm. PAL heeft dus een betere beeldkwaliteit ten opzichte van NTSC. Wanneer een NTSC videoband is omgezet naar PAL, zie je vaak zwarte balken om het gebrek aan beeldlijnen te compenseren.

Ik hoop dat dit bericht je wat meer inzicht heeft gegeven over de verschillende normen PAL en NTSC.

Mvg Kees

Kees-Haremaker schreef op 30.01.2021 om 15:24 uur

Hallo Hans, ondertussen even gekeken op de Foscam site en gezien dat de in Europa gekochte exemplaren deze
spec's zijn genoemd.

Image CompressionH.264

Image Frame Rate25fps, downward adjustable

Wellicht zou het kunnen zijn dat je een Amerikaans of Canadees exemplaar hebt.
Mvg Kees

Hans-Versteegde schreef op 31.01.2021 om 23:41 uur

Hoi Rob en Kees, ik heb nog wat gespeeld, en het werkt.
Eerst met Foscam een .mp4 maken, en daarna van deze .mp4 met Handbrake een nieuwe .mp4 maken.

Een beetje omslachtig, maar goed, het werkt en dat is het belangrijkste.

Jullie hebben gezien dat ik duivenmelker ben, via Wetransfer krijg je een kort filmpje waarin je kunt zien dat mijn duiven plotseling hevig in paniek raken. In eerste instantie dacht ik aan een kat of een roofvogel, maar bij bestudering van de film van de Foscam camera kwam ik er achter dat een over-waaiende plastic zak voor de paniek zorgde.

Bedankt voor de hulp!

Bol schreef op 31.01.2021 om 23:58 uur

@Hans-Versteegde

Hallo Hans,

Inderdaad, had ik het al gezien, dat u iets met duiven doet. Wat een overwaaiende plastic zak al niet voor een paniek kan zorgen.

Het doet mij deugd om te vernemen, dat het antwoord, dat ik schreef op 29.01.2021 om 15:20 uur voor u de werkwijze is om het juiste MP4 bestand te maken, die u dan op de tijdlijn van VDL 2021 kan zetten en te bewerken.

Succes, Rob

PS. Als moderator, vink ik het antwoord van 29.01.2021 om 15:20 uur aan als oplossing van uw probleem, zodat andere forumleden, die een gelijksoortig probleem hebben, hier snel naar toe kunnen springen.

Laatst gewijzigd door Bol op 01.02.2021, 00:02, in totaal 3 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-