Geen verbinding maken met DV camera

Peter1950 schreef op 23.11.2021 om 20:04 uur

Ook ik ondervind hinder bij het overzetten van DV bandjes naar de PC. Wanneer ik kies voor opnemen krijg ik de volgende melding:

Mijn Camera is een Panasonic NV GS500. Ik maak gebruik van VdL 2022 , een Firewire-aansluiting (vandaag nog weer extra een nieuwe kabel gekocht zonder resultaat). Ik zie dat er geen stuurprogramma is geselecteerd maar wanneer ik het fout popup schermpje wegklik valt ook het hele dialoog scherm weg. Waar kan ik een oplossing vinden. Alvast hartelijk bedankt.

Reacties

sipke schreef op 23.11.2021 om 20:21 uur

Het lijkt of er geen stuurprog is geinstaleert. Aangezien het een oud model camera is zou het best kunnen dat je het besturingsprog handmatig moet instaleren. Heb je dat gedaan?

Bol schreef op 23.11.2021 om 20:45 uur

@Peter1950

Hallo Peter,

Voor zo ver ik het weet hebt Panasonic NV GS500 geen FireWire aansluiting, deze moet aanwezig zijn om DV bandje te kunnen overzetten met een FireWire aansluiting. U zou dit wel kunnen doen met een RUV USB video omzetter. Zie: Magix Red Uw Video

Met vriendelijke groet, Rob

Diverse keren gewijzigd i.v.m. aanvullingen en correcties

Laatst gewijzigd door Bol op 23.11.2021, 20:50, in totaal 3 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 23.11.2021 om 21:03 uur

@Peter1950

Beste Peter.

Hert is mogelijk als U eerst de Fire-wire kabel op de Pc heeft aangesloten en terwijl de camera aanstond toen ook verbinding heeft gemaakt met de camera dat U de chip heeft opgeblazen. (Dan zal de Fire-wire functie niet meer werken.)

De Fire-wire kabel die U heeft gekocht is deze wel voor Panasonic.

Werkt hrt allemaal niet,dan is er maar een optie, digitaliseren via MAGIX RUV 2022.

Sc6

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael (first Dutch Forum Moderator sinds 2008)

Bol schreef op 23.11.2021 om 21:24 uur

@Peter1950

Hallo Peter,

Ik heb even de handleiding van Panasonic NV GS500 geraadpleegd. De Panasonic NV GS500 heeft geen FireWire aansluiting. Dus u kunt ook chip opblazen!!

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 23.11.2021, 21:24, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

sipke schreef op 23.11.2021 om 22:33 uur

Andere mogelijkheid: Neem een DVD recorder en neem het op een DVD op die je vervolgens op de PC bewerkt.

Bol schreef op 23.11.2021 om 23:41 uur

@Peter1950

Hallo Peter,

Allereerst moet ik u mijn excuses aanbieden. Helaas, had ik niet de juiste handleiding gepakt en gelezen. Maar uw Panasonic NV GS500 heeft weldegelijk een FireWire aansluiting.

Als u de handleiding niet meer hebt, kun u deze hiervan downloaden: Panasonic NV GS500

Succes, Rob

Aanvulling op 23-11-2021 om 23:47uur

Zie ook eens deze link: Panasonic NV GS500 drivers

Laatst gewijzigd door Bol op 23.11.2021, 23:49, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Peter1950 schreef op 24.11.2021 om 10:41 uur

Allereerst hartelijk dank voor jullie moeite om mijn uitdaging mee te helpen aanpakken! Mooi gevoel geeft dat.

Er zijn de nodige alternatieven aangeboden, maar ik wilde eerst een oplossing zoeken voor deze situatie. Het bevreemdt mij dat je een chip kunt opblazen wanneer je geen juiste verbinding maakt. Kan dat nog in 2021?

Hoe dan ook de chip is niet opgeblazen en ja er is een firewire aansluiting en nee het lag niet aan mijn kabel.

Uiteindelijk heb ik de raad opgevolgd om de handleiding nog eens heel grondig in detail door te spitten en wat blijkt. Het is inderdaad van belang dat je de aansluiting maakt in de juiste volgorde. Ik had me daarom niet bekommerd omdat zoiets niet in me opkwam. Met andere apparatuur heb je dat immers niet (flatbadscanner, ext DVD speler enz)

Dus: probleem is opgelost dankzij jullie inbreng: Bedankt. (en nou hopen dat ik dit op m`n 71-ste nooit meer zal vergeten.

Peter1950 schreef op 24.11.2021 om 10:43 uur

Ik wil binnenkort nof wat oude VHS banden gaan digitaliseren en monteren. Mogelijk dat ik daar een nieuwe uitdaging tegenkom. Dus mensen : STAY TUNED! 😀😀😀

Bise schreef op 24.11.2021 om 11:49 uur

Beste Peter,

ik ben al tig jaar bezig met de magix grabber en met firewire enz..

Wat betreft de firewire aansluiting is de volgorde niet zo van essentieel belang.

Zet eerst alles zonder stroom dan pas de aansluitingen maken en dan pas de spanning er weer op.

Ik doe dit al heel lang en nooit problemen meer gehad (schade en schande wijs geworden)

Anders is er inderdaad de kans dat je de chip in de camera opblaast!

Succes met digitaliseren,

Cees

 

mi-bo schreef op 24.11.2021 om 12:29 uur

@Peter1950

Beste Peter.

Dankje voor Uw uitgebreide Feedback.

Goed te lezen dat Uw probleem is opgelost.

VHS banden digitaliseren dat zal niet mogelijk zijn met een Fire-wire aansluiting .

Hier voor kunt U bv. RUV2022 gebruiken om met analoge videorecorder de bandjes te digitaliseren (nu in de aanbieding een compleet pakket) .

Veel plezier met Uw hobby dierbare beelden digitaliseren voor het nageslacht.

Sc6

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael (first Dutch Forum Moderator sinds 2008)

 

Bol schreef op 24.11.2021 om 13:11 uur

@Peter1950

Hallo Peter,

Het doet mij deugd om te lezen, nadat u de handleiding van uw Panasonic camera nog eens grondig te hebben geraadpleegd, u er alsnog in geslaagd bent om uw DV bandjes via Magix Video Deluxe 2022 over te zetten naar uw PC.

Het overzetten van VHS banden vanaf een videorecorder is een geheel ander verhaal. Daar hebt u een USB videograbber voor nodig, zoals die bij Magix Red uw Video wordt meegeleverd.

Ik wens u heel veel succes met overzetten van uw DV bandjes

Met vriendelijk groet, Rob

Diverse keren gewijzigd i.v.m. correcties

Laatst gewijzigd door Bol op 24.11.2021, 13:14, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 28.11.2021 om 00:23 uur

Hallo Peter even het volgende wat mi-bo schijft (VHS banden digitaliseren dat zal niet mogelijk zijn met een Fire-wire aansluiting) .is niet juist, want als je in het menu van de camera de aansluitingen zoals Geel, rood & wit en of de Svhs aansluiting als Ingang schakelt, en de firewire aansluiting gebruikt gaat de video informatie zo via jou camera naar MVDL en kan je de opnamen vanaf de videoband binnenhalen alleen wel 1 op 1 dus een uur video duurt dan ook een uur voordat het op je HD staat.
Ik heb zo vele uren film vanaf videoband gedigitaliseerd.
Mvg Kees

 

Peter1950 schreef op 28.11.2021 om 14:52 uur

Dag Kees, dankjewel voor je reactie. Het overzetten van VHS bestaat uit twee situaties: Grote VHS banden en VHS-C bandjes. De camera die ik eerder hierboven beschreef is een DV camera, dus waarschijnlijk niet inzetbaar voor het overzetten van de VHS-beelden. Toch?

Dit zal dus moeten gaan gebeuren met een VHS afspeelapparaat/recorder. Voor de VHS-C bandjes heb ik een adapter (cassette waar je kleine banden in kunt plaatsen en dan afspelen) beschikbaar. Waarschijnlijk gaat e.e.a. de komende weken gaan gebeuren. Mag ik me melden wanneer ik weer "vastloop" ? alvast bedankt.

Kees-Haremaker schreef op 28.11.2021 om 15:48 uur

Hallo Peter, ja je kan je altijd melden, ook wel met een zgn. PB (persoonlijk bericht).
Wellicht zou het kunnen zijn dat jou camera de mogelijkheid die ik beschreef niet heeft maar mijn Sony camera heeft dat wel, je zou kunnen proberen om op jou camera te zouken naar een knopje waar je een menu in de weergavestand kunt oproepen en te zoeken naar zowel de ingang en uitgang mogelijkheid van de aansluitingen die ik noemde.
En de mogelijkheid van jou videorecorder met de verschillende mogelijkheden met een adapter is super dan heb je het beoogde videosignaal aan de uitgang van je recorder en dan een kabeltje tussen de uitgang van de recorder naar de aansluitingen op je camera (die dan als ingang geschakeld staan (geel, rood, wit)) en via de firewire naar de PC
Zo doe ik het altijd en dat gaat perfect.
Mvg Kees

Peter1950 schreef op 28.11.2021 om 17:24 uur

Hallo Kees,

Optie 1 :

Lijkt me een reëele optie. Ik was op zoek naar die aansluiting/menu keuze. Zo heb ik bijvoorbeeld wel een kabel met aan de ene kant : Rood/wit/geel tulpstekkers en svhs. Aan de andere kant van die kabel zit een apart stekkertje voor in de A/V ingang op de camera. Dit heb ik nog nooit gebruikt gehad....

Dus als ik je goed begrijp: tulpstekkers in de videorecorder --- A/V stekker in de camera --- Firewirekabel van de camera naar de PC.

Optie 2 :

Ik heb ook ooit eens een MAGIX USB converter-stick gekocht met daaraan rood/wit/geel tulpjes en svhs stekkertjes,(deze keer in female uitvoering). Bij deze optie sluit je de videorecorder dus rechtstreeks aan op de PC.

Is er een voorkeur voor een van de twee opties? bijv mbt kwaliteitsverlies.

Dankjewel.

Kees-Haremaker schreef op 28.11.2021 om 22:40 uur

Hallo Peter, ik denk dat het in de camera digitaliseren beter is.
Mvg Kees