Fotomanager 10 Deluxe werkt niet met Homeserver

Lucazon schreef op 27.10.2011 om 11:21 uur

Ik heb al mijn foto's op mijn homeserver staan en wil die bewerken, catalogiseren etc. met Fotomanager.

Dit lukt echter niet. Als ik bijv. een foto wil draaien in een map krijg ik de mededeling dat 'ik niet de benodigde rechten heb om het bestand X te schrijven'. Ook Categorieën wijst het programma niet toe aan de foto's.

En daar draait het toch allemaal om in Foto manager? Wat doe ik of het programma verkeerd?

Reacties

RiViS schreef op 27.10.2011 om 13:30 uur

Ik vermoed dat dit iets met lees/schrijfrechten te maken heeft.

Rechtsklik op de betreffende map en dan op Eigenschappen, kies daar tabblad Beveiliging, daar kun je jezelf machtigen voor bv Volledig beheer. Zorg wel dat je aangemeld bent als Administrator.

groet,

Rijk

 

Lucazon schreef op 27.10.2011 om 18:00 uur

Ha Rijk,

Dank voor je antwoord, ik ga het proberen. Fotomanager is nu nog bezig om een databank te maken. Daar is het programma al bijna 24 uur mee bezig en is pas op de helft, dus moet nog 24 uur draaien denk ik. Wel lang hoor.

Daarna zal ik proberen de machtigingen aan te passen. Ik wil het programma nu niet onderbreken of afsluiten omdat ik dan waarschijnlijk de databank weer kwijt ben. Maar bedankt alvast. Als ik het geprobeerd heb laat ik het je nog weten.

gr. Lucazon

 

Lucazon schreef op 28.10.2011 om 12:57 uur

Nou eindelijk is de database gereed na ongeveer 30 uur ratelen (27.000 foto's). Ik heb een Hp Quad Core PC, dus redelijk snel met Windows Vista. En ik heb een Windows HomeServer waar ik o.a. alle foto's op heb staan.

Het werken met Foto Manager 10 DeLuxe vind ik tot nu toe een ramp! De ene keer kan ik wel een foto draaien de andere keer niet, categorien toewijzen doet ie maar bij een paar foto's in een map en de rest wijst ie gewoon niet toe. Ik heb foto's verplaatst naar een Shared map (heeft in principe vrije rechten) op de server en het daar geprobeerd, ook daar wijzigt die de ene foto wel en de andere niet.  Ik krijg continu meldingen dat ik het recht niet heb om de foto te wijzigen of te schrijven. Ik heb best een beetje verstand van computers maar dit vind ik echt een ramp! Het programma is gewoon niet consequent. Valt me wel tegen van MAGIX.

Ik probeer ook om categorien aan foto's toe te wijzen en daardoor pakt hij foto's dubbel in een categorie en die dubbele kan ik vervolgens weer niet verwijderen uit de categorie.

Met vele andere programma's kan ik gewoon werken op mijn server, bijv. foto's aanpassen en wegschrijven dus ergens moet het schrijf- en wijzigings probleem toch zitten in het MAGIX programma.

bobbiaan schreef op 28.10.2011 om 16:49 uur

Beste Lucazon,

In het Windows Vista zit gebruikers account beheer,  heb je dit uitgeschakeld?

Zo niet ga naar configuratiescherm/ gebruikers/ en onderaan staat gebruik account beheer schakel dit uit.

Nu krijg je wel met opstarten van de PC het bericht dat je niet goed beveiligd ben.

Ik hoop dat hiermee een deel van je probleem kan worden opgelost.

Succes

Bobbiaan

 

Lucazon schreef op 28.10.2011 om 17:10 uur

Beste Bobbiaan,

Dank voor je antwoord.

Ik had inderdaad al geprobeerd om account beheer (UAC) uit te schakelen. Maar heb dit ook weer aan gezet.

Ik ga het eens proberen met uitgeschakeld account beheer. Als het gelukt is laat ik het je weten.

Bedankt, Lucazon