foto's aan optimale minimale bestandsgrootte uploaden voor online foto-album

annemie3 schreef op 29.04.2015 om 17:19 uur

Ik plaats regelmatig foto's bij in mijn online-album, en om het uploaden te versnellen (en geheugenruimte te sparen) verklein ik mijn foto's steeds met photoshop. Nu gebruik ik meestal als maximum resolutie 1920 voor de breedte en 1080 px voor de hoogte, dit met het idee in het achterhoofd dat ze dan best geschikt zijn om te bekijken op een HD Smart-tv.

Klopt deze redenering ? Of worden ze dan door Magix om één of andere reden nog verkleind - en kan ik dat dan misschien ook al beter bij voorbaat doen ?

Grts, Annemie.

Reacties

RiViS schreef op 30.04.2015 om 10:52 uur

Hallo Annemie,

Om met je laatste vraag te beginnen: Ik heb even als proef een recdente foto van mijn online album terug gedownload en zie dan dat die niet door Magix verkleind is: de pixels zijn gelijk aan wat ik heb geupload (ca 2400x1600px).

Verder is je idee over de grootte (1920x1080) niet verkeerd, rekening houdend met de huidige stand van de techniek. Wel is het zo dat ultra HD (ook wel 4k genoemd) met dubbel aantal pixels in opkomst is. Daarmee kunnen je foto's dus nog een factor 2 scherper worden getoond.

Je schrijft niet welke versie online-album je hebt. De gratis versie is nogal beperkt, maar als je er je er een relatief klein bedrag per maand voor over hebt is de opslagmogelijkheid zeer groot en is dat geen reden om je foto's verkleind te uploaden. En wat de snelheid betreft: voor uploaden van foto's valt dat tegenwoordig best mee, of heb je zo'n minimale (adsl?) verbinding? Uploaden van films is een ander verhaal, meestal ga ik dan wat anders doen tot het uploaden (eindelijk) klaar is...

groet,

Rijk

annemie3 schreef op 30.04.2015 om 16:26 uur

Bedankt voor je antwoordje Rijk. Ik verklein m'n foto's omdat ze, wanneer ze uit Lightroom rollen, tussen de 9 en 15 mb per stuk groot zijn, en op m'n online (familie)-album staan intussen al zo'n 16.000 foto's (van in 1970 tot nu - een heel verhaal !). Met m'n originele 100 gig was ik er dus niet meer gekomen wanneer ik ze allemaal in volle resolutie had doorgestuurd.

Bedankt voor je tip om rekening te gaan houden met Ultra HD die er zit aan te komen - had ik nog niet bij stil gestaan !

Grts,

Annemie.