Ervaringen met de HEVC encoder van Magix

Johan-Vader schreef op 12.06.2019 om 22:32 uur

Hallo allemaal,

Ik heb  Magix PhotoStory Deluxe 2019 versie 18.1.3.65 met extra de HEVC codec aangeschaft voor 5 euro en ben gaan kijken naar wat die HEVC codec voor mij kan betekenen.

Hiervoor heb ik een projectje van 3.30 minuten gebruikt met een paar foto's en verschillende effecten en fade overs, om als resultaat een filmpje te krijgen van 1920x1080 pixels met een zo goed mogelijke beeldkwaliteit en zo compact mogelijk gecomprimeerd.

Eerst heb ik het project met de standaard exportknop rechts boven met standaard settings geëxporteerd naar MPEG4 - Full HD (Dus niet de File - Export optie waar je alles kunt instellen). Dat levert een kwalitatief goed resultaat met stabiele foto's (geen flikkeringen in de stilstaande beelden) en de omvang is 646 Mb. Mijn computer kan de conversie via de hardware uitvoeren en doet er ongeveer 10 minuten over. Dus dat is wat mij betref eigenlijk wel OK, maar het bestand is voor 3 minuten beeld wel veel te groot naar mijn zin.

Nu hetzelfde gedaan via File - Export en dan kiezen voor HEVC en de standaard instellingen gebruiken. Je krijgt dan een 'Balanced' coding quality en gemiddelde bitrate 15000. Converteren duurt 3 uur en levert een filmpje af van 2 GB. De kwaliteit is gelijk aan de MPEG4 Export maar ik krijg het over de WiFi niet zonder laadpauzes afgespeeld en het is uiteraard veel te groot.

Daarom nogmaals met HEVC gecomprimeerd, maar nu onder de Presets 'Display All' aangevinkt en MP4 Web 25 fps gekozen en onder Advanced voor 'Fastest' gekozen. Nu wordt het filmpje 155 Mb groot en het maken duurt veel korter.  Als ik het resultaat op mijn LG OLED TV (55 inch) vergelijk met de MPEG4 zie ik op afstand geen verschil maar dichtbij zie ik bewegende pixels bij stilstaande fotofragmenten. Dat hoort natuurlijk niet, dus deze compressie is niet zo goed van kwaliteit.

Daarom heb ik de MPEG4 video ook nog eens via HandBrake (versie 1.2.2) geconverteerd. Handbrake heeft een HEVC codec (x265), gratis). De conversie van MPEG4 naar HEVC kostte nu ongeveer een kwartier en het resultaat was 126 Mb en kwalitatief goed, zonder bewegingen in de stilstaande beelden, dus een rustig totaalbeeld. Ik had de instelling in Handbrake als volgt: onder de Video tab: 'Constant Quality 20, Framerate: Same as source, en Encoder preset: Medium. Zie dit artikel voor details:

https://www.winxdvd.com/resource/best-handbrake-x265-settings-hevc-encoder-guide.htm

Met Constant Quality op 23 comprimeer je sterker (naar 90 Mb, maar dan zie je een heel klein beetje verlies in kwaliteit maar dat is niet storend. Met Constant Quality op 21 of 22 zie ik ook geen verschil t.o.v. 20 en comprimeer je toch weer steeds 20 Mb beter.

Al met al is het nu dus voor mij de beste oplossing om eerst te exporteren in standaard MPEG4 en vervolgens verder te comprimeren via HandBrake. Wel jammer van die 5 euro voor de HEVC encoder van Magix.

Als iemand andere ervaringen heeft of nog een goede setting weet voor de HEVC encoder van Magix, met vergelijkbare resultaten als mijn route via MPEG4 en dan Handbrake, dan houd ik me aanbevolen want in een keer je filmpje maken is toch altijd makkelijker.

Reacties

mi-bo schreef op 12.06.2019 om 23:38 uur

@Johan-Vader

Beste Johan - Vader,

Welkom op MAGIX Multimedia Forum

een korte vraag :

Uw LG OLED TV ( 55 Inch ) is dit 4K of Full HD want er is nog al een prijs verschil.

Mvg

Michael

Bol schreef op 13.06.2019 om 11:45 uur

Hallo Johan,

Even los van het feit waarop je de beelden wilt afspelen. Als ik het goed gelezen heb, heb jij een project aangemaakt van 3:30 minuten in Photostory versie 18.1.3.65.

Deze heb jij dan op de twee volgende manieren geëxporteerd, te weten via:

en

Dit zijn mij bevindingen bij het exporteren via Mpeg-4 Full HD.

Dit zijn mij bevindingen bij het exporteren via HEVC

Conclusie:

Exporteertijd en grootte zijn bij mij:

  1. Mpeg-4 Full HD is ca. 5 min. (385MB)
  2. Mpeg-4 HEVC is ca. 9:19 min. (152MB)

Groet,

Rob

Aanvulling op: 13-06-2019 om 12:40 uur

  1. Mijn videokaart is een Nvidia GTX 970
  2. Processor: Intel i7-6700 3,4 GHz
  3. Geheugen 16GB

Magix Photostory ondersteund de hardware versnelling van Nvidia videokaarten niet.

Aanvulling op: 13-06-2019 om 16:00uur

Zet vinkjes bij : anti-interlacefilter.... en Effecten op GPU berekenen (als deze niet aangevinkt staan). Als Effecten op GPU berekenen is aangevinkt, wordt hiermee exporteren versneld.

Laatst gewijzigd door Bol op 13.06.2019, 16:25, in totaal 4 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 13.06.2019 om 13:38 uur

@Johan-Vader

Beste Johan - Vader.

Na het lezen van het totaal verhaal van U, wat gaan experimenteren.

een projectje gemaakt, beelden overgangen, muziekje van 3 minuten totaal 152 Mb.

als HEVC geëxporteerd ( opgeslagen ) in een map, kon het niet afspelen onder Windows 10 ( 1903 ) voor € 0,99 een codex gekocht bij Windows.

En kan het nu zonder problemen afspelen op mijn Pc.

gezien het zo klein is, dit opgeslagen op mijn mobiel en nu een mooi project om te laten zien met weinig geheugen.

Slogan "nooit te oud om iets te leren " komt voor mij goed uit. .

Hopend dat U iets heeft aan dit schrijven.

Mvg.

Michael

 

Bol schreef op 13.06.2019 om 15:11 uur

Hallo Johan,

Om HEVC bestanden te kunnen afspelen is het niet nodig (kan / mag wel) om een codex in de Microsoft store te kopen. In VLC media player ( http://www.videolan.org/ ) en Media Player Classic Home Cinema ( https://mpc-hc.org/ ) daar kunnen heel veel formats in worden afgespeeld. Zo ook HEVC bestanden.

Mocht u nog andere vragen hebben dan hoor ik dat graag van u.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 13.06.2019, 15:12, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Johan-Vader schreef op 13.06.2019 om 20:07 uur

@Johan-Vader

Beste Johan - Vader,

Welkom op MAGIX Multimedia Forum

een korte vraag :

Uw LG OLED TV ( 55 Inch ) is dit 4K of Full HD want er is nog al een prijs verschil.

Mvg

Michael

Het is een 4K TV. Maar voor de filmpjes die ik maak gebruik ik toch niet hoger dan full HD formaat: 1920x1080p. Dat geeft voor mij al een mooi resultaat. De TV kan HEVC prima afspelen, maar het gaat via in mijn geval over e WiFi (USB zou ook kunnen natuurlijk). Maar voor een goede weergave over WiFi, zonder pauzes moet de datastroom een beetje binnen de perken blijven. Dat krijg je met grotere resoluties niet goed voor elkaar.

mi-bo schreef op 13.06.2019 om 21:59 uur

@Johan-Vader

Beste Johan - Vader.

Dank voor Uw Feedback,

gaan Uw gedachten dan uit naar een Router of een NAS, want als ik het goed heb begrepen wilt U een draadloze Streaming.is dit correct..

Mvg

Michael

Johan-Vader schreef op 13.06.2019 om 22:42 uur

@Bol, Dank voor je reactie. 
Wat je schrijft klopt. Zo heb ik inderdaad eerst de MPEG4 Full HD versie gemaakt, maar het resultaat is dus groter (645MB tegen jouw 385MB), misschien omdat in de bron ook een paar korte .MOV filmpjes verwerkt zaten (?). 


Bij mij duurde het opnieuw maken van het filmpje op mijn i7 laptop met 2630QM (2MHz) 27 min. Ik heb daarbij de tips in je aanvulling meegenomen. Het filmpje is nu 152MB. 


Ik heb nog eens het maken van een MPEG4 getimed. Dat komt inderdaad op 10 minuten bij mij. Deze daarna via Handbrake omzetten naar HEVC leverde nu 136MB op in 20 minuten. Doorlooptijd dus iets langer, maar resultaat is compacter en de kwaliteit is duidelijk beter. Ik heb een schermafdruk met vergelijk van 3x hetzelfde fragment, weergegeven via de 'Movies & TV' App van Windows 10, maar ik krijg een upload fout helaas. PS: De codex hiervoor, die je bij Microsoft voor 0,99 euro kan kopen heb ik hier gratis uit de microsoft store gedownload


Het moet toch mogelijk zijn om hetzelfde resultaat te krijgen in PhotoStory, maar wat is juiste setting. De instellingsmogelijkheden die ik in Handbrake zie, zijn anders dan die in PhotoStory.

 

Johan-Vader schreef op 13.06.2019 om 22:45 uur

@Johan-Vader

Beste Johan - Vader.

Dank voor Uw Feedback,

gaan Uw gedachten dan uit naar een Router of een NAS, want als ik het goed heb begrepen wilt U een draadloze Streaming.is dit correct..

Mvg

Michael

Ja, ik heb een Synology NAS in de meterkast staan en een Fritz!Lan met WLAN Repeater. Gaat prima voor weergave van youtube en Full HD video op mijn TV.

Bol schreef op 14.06.2019 om 11:40 uur

Hallo Johan,

Het kan kloppen dat jouw geëxporteerde bestand groter is dan die van mij. Wanneer ik er een paar filmfragmenten tussenvoegt dan is mijn geëxporteerde bestand ook groter, bij gelijke tijd van 3:30 min.

Het feit, dat bij jou het exporteren langer duurt, zou volgens mij wel eens aan de snelheid van jouw processor kunnen liggen. De minimale systeemeisen zijn:

Ik heb ook het Mpeg-4 Full HD geconverteerd met Handbrake zoals jij hebt beschreven. De bestandsgrootte was nu geen 385MB meer maar 121MB. Maar wat ik véél belangrijker vond, is dat de bitrate bij Mpeg-4 full 15038kbps is en bij Handbrake nog maar 4610kbps

De oplossing zou kunnen zijn, om de bij het exporteren naar een HEVC bestand in Photostory de bitrate te verlagen van 12000 kbits/s naar 4000 kbits/s. Je zou ook kunnen kijken wat het resultaat is bij 3000 kbits/s

Het verlagen doe je zo: klik op geavanceerd en verander de maximale bitrate (kbits/s) van 12000 op 4000 en klik op OK voor de bevestiging. Ook zou je de audiobitrate kunnen verlagen van 192 naar bv. 160

Succes,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Johan-Vader schreef op 14.06.2019 om 11:50 uur

Dank je Rob. Ik zal het na mijn vakantie eens proberen met nieuwe foto's. Hoe plak je eigenlijk foto's in je berichten? Met de uploadknop krijg ik een fout bij het uploaden van een .jpg plaatje van 234kb. Is dat misschien te groot?

Bol schreef op 14.06.2019 om 12:36 uur

Hallo Johan,

Waarom jij foutmeldingen krijgt bij het uploaden van foto's kan ik hiervan niet zeggen. Misschien dat de beveiligingsniveau niet goed is ingesteld.

Aan de grootte van het jpg bestand kan het niet liggen. zie afbeelding

Hierbij wens ik je een hele fijne vakantie toe.

Groet,

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Johan-Vader schreef op 14.06.2019 om 12:48 uur

Nog eens de upload geprobeerd. Nu toch gelukt. Je ziet hier mijn resultaten met HEVC via PhotoStory, de MPEG4 en de HEVC via Handbrake. Na mijn vakantie meer..

Groet,

Johan.

Bol schreef op 14.06.2019 om 13:09 uur

Hallo Johan,

Hoe lager de Bitrate, hoe kleiner het geëxporteerde bestand wordt.

Waarom bij jou de HEVC bestand via Photostory waziger is dan bij de andere, daar heb ik nog geen verklaring voor. Maar dat ga ik zeker onderzoeken.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 14.06.2019, 13:33, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 14.06.2019 om 13:35 uur

@Johan-Vader

Beste Johan,

misschien mag ik mijn resultaat ook laten zien.

HEVC is direct vanaf de tijdlijn geëxporteerd

1 foto geëxporteerd met mp4, HEVC 12000 en HEVC 4000, hier kunt U dan zelf het verschil zien op Uw Grote Oled 4K Tv.

toevoeging :

Sc6

Michael

Wijziging aangebracht i.v.m. meer info

mi-bo schreef op 14.06.2019 om 20:05 uur

@Johan-Vader

Johan.

Van mijn kant een hele mooie en fijne vakantie met Uw dierbare.

Vergeet niet om mooie beelden te schieten,die U dan met het mooie MAGIX Product,MFS kan bewerken tot een grandioos geheel.

Met vriendelijke groet,

Michael.