Eigen gemaakte tracks publiceren

dwheuvelink schreef op 08.11.2014 om 14:48 uur

Goede dag. Ik heb een aantal dance-nummers gemaakt. Daarvoor heb ik een aantal instrumenten en voices vamn Magix gebruikt. Deze heb ik aangepast voor gebruik in de nummers. mijn vraag is, of ik deze nummers mag opsturen naar een DJ-site. Met een kans dat ze publiekelijk gedraaid gaan worden. Is dit wettelijk toegestaan? 

Groeten van Erwin.

Reacties

Voormalige gebruiker schreef op 08.11.2014 om 15:41 uur

Beste Erwin,

Dit staat op blz. 303 (MM 2014 en op blz. 319 (MM2015)

Publicatie van in MAGIX Music Maker 2015 Premium gemaakte werken
Waarmee moet u rekening houden bij de publicatie van een muziekstuk of muziek onder een video?
Er wordt onderscheid gemaakt tussen "niet-commercieel gebruik" en "commercieel gebruik".

 

1. Wanneer gaat het om niet-commercieel gebruik?

Wanneer met MAGIX Music Maker 2015 Premium eigen nummers worden gemaakt, of privévideo's van muziek worden voorzien, kunnen deze via sociale netwerken
(zoals YouTube, Facebook, Soundcloud, Twitter of een eigen blog/website) met anderen worden gedeeld. Bepalend is dat met het nummer of de privévideo geen geld wordt verdiend of wordt geprobeerd te verdienen.
Voorbeelden van niet-commercieel gebruik:
• Een gebruiker maakt een nummer met Music Maker en uploadt dit naar zijnprivékanaal op YouTube en naar SoundCloud.
• Een gebruiker maakt een nummer met Music Maker en brandt het op cd om aan zijn vrienden te sturen.

 

2. Wanneer gaat het om commercieel gebruik?

Wanneer met MAGIX Music Maker 2015 Premium eigen nummers worden gemaakt, of video's van muziek worden voorzien, met een commercieel oogmerk, spreekt men
van commercieel gebruik. Van commercieel gebruik is sprake, wanneer bijvoorbeeld verkoop plaatsvindt, financiering via reclame plaatsvindt (bv. als YouTube-partner of zgn. "Monetariseren") of dergelijke contracten worden gesloten. In dit geval moeten de nodige licenties in de mediamarktplaats Catooh worden gekocht.

 

Voorbeelden van commercieel gebruik:

• Een gebruiker maakt een nummer met MAGIX Music Maker en uploadt dit naar zijn door reclame gefinancierde kanaal op YouTube (YouTube-partner).
• Een gebruiker maakt een nummer met MAGIX Music Maker en biedt dit in een online-downloadshop (bv. iTunes, Musicload etc.) als betaalde download aan.
• Een muzikant produceert met MAGIX Music Maker een nummer voor een cdcompilatie die bij concerten wordt verkocht.
• Een gebruiker maakt een video, waarin hij zijn berijf of een product van zijn bedrijf aanprijst.

Let op: de stijlen voor downloaden in Catooh, die voor commercieel gebruik gelicenseerd zijn, bestaan uit hoogwaardige Wave-bestanden. De "normale" Music Maker-content van de installatie-dvd is er uit ruimte-overweging slechts in .oggformat.

Succes,

Rob