DVD maken

Ton-M schreef op 31.05.2021 om 22:07 uur

Ik heb voor een uitvaart 2 films van 6 minuten gemaakt. Beide een combinatie van foto's en 8 mm film. Dit is in het 4-3 formaat.

Van de plechtigheid is een opname gemaakt en dit is in het 16-9 formaat.

Nu wil ik hier een DVD van maken maar loop tegen het probleem aan dat of de foto/film combinatie en de opname in 4-3 formaat is of beide zijn in het 16-9 formaat.

Is hier een oplossing voor?

Gr. Ton

Reacties

mi-bo schreef op 01.06.2021 om 06:56 uur

@Ton-M

Beste Ton.

Ten eerste gecontroleerd met het verlies van Uw dierbare.

Persoonlijk ,beginnen met eerst de foto's en 8mm film want dat is het begin,dan overvloeien naar de werkelijkheid 16:9 film, dan naar dvd branden gaan en MAGIX vdl 2021 z'n werk laten doen(het brand programma moet de combinatie zelf maken).

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Bol schreef op 01.06.2021 om 11:32 uur

Hallo Ton,

U hebt twee films gemaakt van 6 min, bestaande uit foto's en 8mm film in het formaat 4:3. De plechtigheid is opgenomen in het formaat zijn 16:9. Wilt u deze nu als één film of als drie aparte films op de DVD branden? Even los daarvan, u moet zelf eerst de keuze maken, wil ik het eindresultaat als 4:3 of 16:9 formaat? 

Bij de keuze van 4:3 formaat dan ziet u bij 16:9 onder en boven een zwarte rand.


Bij de keuze van 16:9 formaat dan ziet bij 4:3 links en recht een zwarte rand.


Persoonlijk zou ik voor de 16:9 formaat gaan, omdat de meeste TV's tegenwoordig 16:9 zijn.

Video Deluxe brand uw filmproject in het door uw gekozen formaat (16:9 of 4:3)

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 01.06.2021 om 12:36 uur

Hallo Ton, wat ik altijd doe met twee formaten ik zet in spoor 1 een achtergrond op 16x9 en ik stel een mooie kleur in en ook kan je die meer of minder afzwakken zodat je zoals Rob met kruisen aangeeft de linker en rechter kant dan een leuke toepasselijke kleur laten zien dan kan je b.v. in spoor 2 beeld van opnamen 16x9 en spoor 3 het daarbij behorende geluid en in spoor 4 beeld van 3x4 formaat, en spoor 5 het daarbij behorende geluid
Zo blijven de beelden van 3x4 ook in de juiste verhoudingen
En in b.v. spoor 6 kan je gebruiken voor b.v. titels
Mvg Kees

mi-bo schreef op 01.06.2021 om 12:46 uur

@Ton-M

Beste Ton.

U kunt verschillende manieren gebruiken om tot een goed resultaat te komen, zie reacties

Trek hier U voordeel uit.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Bol schreef op 01.06.2021 om 13:12 uur

@Ton-M

Hallo Ton,

Ik kan mij geheel vinden in de aanvullingen van @Kees-Haremaker (Kees) op mijn gegeven antwoord, mocht u toch nog vragen hebben, dan vernemen wij het wel van u.

Natuurlijk zijn er verschillende manieren om tot een goed resultaat te komen. Het brandprogramma van Video Deluxe brandt uw project, zoals u in het previewscherm ziet.

Het brandprogramma, kan bij het branden zelf geen combinatie maken van eerst 4:3 en daarna 16:9. U moet vóór het branden zelf altijd het gewenste formaat kiezen. Dus 4:3 of 16:9

Succes met het samenstellen van uw project.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 01.06.2021, 13:17, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

FriSe schreef op 01.06.2021 om 14:04 uur

Beste Ton,

Als aanvulling op hetgeen Rob en Kees hebben gezegd.

In Magix Video de Luxe Premium 2021 zit een hele mooie optie om 4:3 beelden passend te maken aan een 16:9 project. Of deze faciliteit ook in oudere Magix Video programma's voorkomt kan ik niet zeggen.

Klik daartoe met rechts op een 4:3 beeldobject. Kies in het tevoorschijn komend venster de optie "Achtergrondvormgeving". Kies vervolgens weer "Achtergrondvormgeving".

Nu heb je de keuze om de "zwarte banden" links en rechts op te vullen met kleur, beeldbestand of videobestand. Zelfs heb je de mogelijkheid om een achtergrond te kiezen die specifiek met je film te maken heeft.

Door één druk op de knop kun je dit op alle 4:3 objecten tegelijkertijd toepassen.

Doe je voordeel hier mee op.

Groet, Frits

Ton-M schreef op 01.06.2021 om 15:10 uur

Beste heren,

Bedankt voor alle reacties. Ik ben hiermee aan de gang gegaan maar het lukt mij nog niet.

Ik gebruik VDL 2021.

Wat ik zou willen is 1 film (DVD) op 16:9 formaat en de 8 mm film met links en rechts zwarte banden.

Dan een DVD branden met een menu zodat je of de 8 mm film kan bekijken of de uitvaart plechtigheid.

Kees, hoe zet ik een achtergrond op 16:9 of op een ander spoor op 4:3 ?

Ik ben e.e.a. aan het uitzoeken geweest ook in de hulp pagina's gekeken maar ik kom er niet uit.

Bol schreef op 01.06.2021 om 15:30 uur

@Ton-M

Hallo Ton,

Zo als ik nu lees, wilt u een film maken van uw 2 filmpjes van 6 min.met toevoeging van de plechtigheid 16:9 formaat.

Ga dan als volg te werk:

  • Stel de filmstelling in op 16:9
  • Wanneer u nu een 4:3 film naar de tijdlijn sleept, klik dan op niet aanpassen. Zo blijft uw film op de formaat 16:9 staan. Als u op aanpassen klikt, dan wordt dit formaat gewijzigd op 4:3.
  • Klik ieder keer als u deze vraag krijg op: Niet aanpassen.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 01.06.2021, 15:31, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 01.06.2021 om 16:04 uur

@Ton-M

Hallo Ton,

Hier alsnog het filmpje. Er was iets iets misgegaan met het uploaden,

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 01.06.2021 om 17:41 uur

@Ton-M

Hallo Ton,

De vraag van u nog eens goed doorgelezen. U wilt via het diskmenu de plechtigheid uitvaart (16:9) of de film 8 mm (4:3) afzonderlijk kunnen opstarten en weergeven.

Dit doet u dan zo:

  • Maak twee of meer afzonderlijk films aan binnen het active project

Succes, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Ton-M schreef op 01.06.2021 om 19:24 uur

Door alle tips is het gelukt. Hartelijk dank daarvoor.

Maar nu ontdekte ik een ander probleem, het geluid loopt voor op het beeld.

Ik heb de crematie plechtigheid aangeleverd gekregen op een USB stick. Hierop loopt alles gelijk.

Ik heb de stick gekopieerd naar mijn PC en als ik dat bekijk loopt het ook goed.

Maar op het moment dat ik het op de tijdlijn heb gezet loopt het niet meer synchroon.

Bol schreef op 01.06.2021 om 19:46 uur

@Ton-M

Hallo Ton,

Bedankt👍 voor uw terugkoppeling. Misschien is dit voor u de oplossing:

  • ga met de muiscursor op spoor 1 staan
  • klik op de rechtermuisknop
  • kies nu voor Frametable (nieuw) aanmaken.

Succes, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 01.06.2021, 19:52, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 01.06.2021 om 20:55 uur

@Ton-M

Beste Ton.

U kunt ook direct vanaf de usb stick importeren in MAGIX vdl i.p.v eerst naar de Pc te kopiëren.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Bol schreef op 01.06.2021 om 21:35 uur

@Ton-M

Hallo Ton,

Zie eens deze link van Magix Support: https://www.magix.info/nl/support/artikel/asynchroniteit-bij-de-import-van-avchd-bestanden--265/

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Ton-M schreef op 01.06.2021 om 21:46 uur

Hallo Michael,

In eerste instantie had ik ook rechtstreeks vanaf de usb stick gekopieerd.

Toen had ik dat probleem ook, dus ik dacht ik doe via de pc.

Maar met hetzelfde resultaat.

mi-bo schreef op 01.06.2021 om 21:51 uur

@Ton-M

Beste Ton.

Dit had U niet geschreven vandaar mijn suggestie.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Ton-M schreef op 01.06.2021 om 21:59 uur

Hallo Rob,

U suggestie (naar de link van Magix support) heeft helaas ook niet het gewenste resultaat.

Ook  Frametable (nieuw) aanmaken heeft niet gewerkt..

Groeten,

Ton

Bushflyer schreef op 01.06.2021 om 22:39 uur

@Ton-M

Probeer dit eens:
- Klik in de tijdlijn op een fragment dat niet synchroon loopt qua beeld-geluid.
- Druk op de rechter muistoets.
- Klik in het hierna volgende menu op "Audio-video-offset instellen"
- Hierna verschijnt een mogelijkheid om te "schuiven" met beeld en geluid ten opzichte van elkaar.

Heeft bij mij geholpen.

Gr., Jaap

Bol schreef op 01.06.2021 om 23:30 uur

@Ton-M

Hallo Ton

Bedankt👍 voor uw terugkoppeling. De ene keer lukt het wel op de manieren, zoals ik heb aangegeven. Zelf had ik nog een oude opname van Koot en de Bie liggen, die ik ook niet goed gesynchroniseerd kreeg. Door wat @Bushflyer (Jaap) hier boven hebt beschreven is het mij uiteindelijk nu wel gelukt. Bedankt👍 Jaap.

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 02.06.2021 om 00:24 uur

Beste heren,

Bedankt voor alle reacties. Ik ben hiermee aan de gang gegaan maar het lukt mij nog niet.

Ik gebruik VDL 2021.

Wat ik zou willen is 1 film (DVD) op 16:9 formaat en de 8 mm film met links en rechts zwarte banden.

Dan een DVD branden met een menu zodat je of de 8 mm film kan bekijken of de uitvaart plechtigheid.

Kees, hoe zet ik een achtergrond op 16:9 of op een ander spoor op 4:3 ?

Ik ben e.e.a. aan het uitzoeken geweest ook in de hulp pagina's gekeken maar ik kom er niet uit.

 

Kees-Haremaker schreef op 02.06.2021 om 00:58 uur

Hallo Ton, dat kan je doen door als je de films reeds op spoor 1 hebt dan kan je op het plusje klikken zie figuur 1

dan komt er een nieuw spoor 1 en de anderen worden dan 1 meer.
Dan ga je naar sjablonen en kies achtergronden en voor een egale kleur kies je het vakje met de pijl



Kleur keuze

Zie de plaatjes en je kan een achtergrond alle instellingen geven die je wilt en ook kan je kiezen uit andere voorbeelden.
Mvg Kees

 

mi-bo schreef op 02.06.2021 om 10:25 uur

@Ton-M

Beste Ton.

Een vraag,

de plechtigheid die u op usb stick heeft aangeboden gekregen,is dit door een professioneel bedrijf gefilmd en bewerkt.

Als dit zo is kan het zijn dat door het bedrijf met speciale codex is gewerkt en als dit via usb poort op de Tv wordt afgespeeld het wel goed is.

Of heeft U het ruwe materiaal gekregen.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Ton-M schreef op 02.06.2021 om 15:46 uur

Beste Michael,

De usb stick is gemaakt door het crematorium. Zoals ik in mijn bericht van 1 juni 19:24 al schreef lopen beeld en geluid via de stick op een tv en op de pc synchroon.

Het materiaal zoals ik het op de usb stick heb gekregen is verder niet bewerkt door het crematorium.

 

mvg. Ton

Ton-M schreef op 02.06.2021 om 15:53 uur

Beste heren,

Mijn project, zoals ik het wilde hebben is met al jullie expertise voor elkaar gekomen.

Met de tip van Jaap (@bushflyer) heb ik beeld en geluid synchroon gekregen. Dank voor die waardevolle tip.

Hiermee kan deze bijdrage worden gesloten.

Met vriendelijke groet,

Ton