Uw probleem ben ik meerdere keren tegengekomen op het forum. Volgens mij is dit een bug in het programma. Ik heb uw probleem kunnen reproduceren. U zou dit via effecten / rotatie kunnen oplossen zoals Cees al hebt beschreven in zijn antwoord.
Waarschijnlijk wordt dit in een volgende update gerepareerd.
Het klopt, dat VDL 2021 vol met foutjes en bugs zitten. Ik heb er al zes daarvan door gemaild aan Magix Support en deze hebben ze allemaal kunnen reproduceren en doorgestuurd naar programmeurs. Ik ben, net als u, benieuwd of dat deze bugs er ook uit zijn gehaald bij een volgende update /patch.
Ik heb het het probleem ook bij Magix Support aangekaart.
Ze hebben diversen oplossingen aangedragen, o.a. geheel de-installeren en opnieuw downloaden en dan installeren. Niets heeft het probleem van, clips op de kop opgelost.
De laatste oplossing van Magix Support was, controleer of het probleem zich nog steeds voordoet als u de betrokken bestanden naar een ander formaat converteert. Ik heb 25 MTS bestanden geconverteerd naar Mp 4, met Handbrake, wat heel omslachtig is.
De Mp 4 bestanden op de tijdlijn gezet en mijn eerste indruk is dat het probleem, clips op de kop is opgelost. Een nieuw bijkomend probleem is, geen pictogrammen met filmbeeld in de mediapool.
Mij eerste indruk is, dat VDL 2021 niet goed met MTS bestanden kan omgaan. In de vorige versies had ik totaal geen problemen met de MTS bestanden van mijn Canon camera.
Ik heb Magix Support gevraagd wat ze hier aan gaan doen, of moet ik terug naar de vorige versies van VDL 2016 of 2018 waar ik zonder problemen mee heb gewerkt.
Ik ben er zeker voor 99% van overtuigd, dat het hier om een programma BUG gaat. Het is toch van de gekke, dat je MTS bestanden eerst moet converteren met Handbrake, om ze dan vervolgens goed op de tijdlijn van VDL 2021 te zetten. Ik ga vanavond dit weer eens aankaarten bij Magix Support Duitsland. Uw probleem heb ik ook kunnen reproduceren mijn MTS bestanden (Sony camera).
Wat betreft de pictogrammen met filmbeeld, deze zijn na het converteren via handbrake als pictogrammen met filmbeeld zichtbaar in de mediapool. zie afb.
Als u de pictogrammen niet ziet in de Mediapool, dan kan dit wel eens een Windows probleem zijn. Ga naar: Opties / Mapopties / weergave en klik op Standaardinstellingen herstellen.
Ik ben nog maar een week in het bezit van vdl 2021 en ik kom van vdl 2013.
Ik ben nu wat aan het rondstruinen, om me in te werken in vdl2021. Ik ben dus absoluut geen kenner en heb nog een aantal vragen. Vanmiddag bij mijn eerste film in vdl 2021 liep ik ook tegen dit probleem aan.
Mijn bestand las ik in via een card-reader en in magix kwam het op de kop op de tijdlijn te staan. Wat ik gedaan heb, is het bestand een naam gegeven om het vervolgens op te slaan in een map. Daarna dit bestand vanuit die map, weer op de tijdlijn gezet en het werkte. Het kwam er gewoon op te staan. Misschien werkt dat bij anderen ook.
Overigens vraag ik me wel bij alle opmerkingen af over vdl 2021 waar ik aan begonnen ben.
Het rotatieprobleem is al meerdere keren op dit forum besproken. Zoals ik al heb aangegeven, ga ik dit nog eens, als moderator, aankaarten bij Magix Support.
MVDL 2021 is een ander programma,misschien via de camera een optie.(ik zelf heb nooit beelden gezien die op z'n kop stonden met de Canon)(wel met de mobiele als hij horizontaal gedraaid is)
Maar Jan @Gaastmeer heeft misschien wel de oplossing vooR U op dit moment .
Blijf gezond.
M.vr.gr
Michael
PS. Altijd de camera als harde schijf gebruikt, nooit de SD kaartje via cartreader gekopieerd.
Uw probleem, omtrent de pictogrammen met filmbeelden heb ik nu ook kunnen reproduceren. De bestanden, die u converteert met Handbrake als M4V, krijgen bij mij ook geen pictogrammen met filmbeelden. Waarschijnlijk worden deze door Windows niet ondersteund. zie afb.
Als u uw MTS bestanden converteert naar MP4 bestanden, dan hebt u wel pictogrammen met filmbeelden. zie afb.
U kunt deze standaard op MP4 zetten. zie afb.
Wat betreft het rotatieprobleem, daar kom ik later nog op terug. Na wat experimenteren ben ik er achter gekomen, dat het de ene keer wel gaat goed gaat en de ander keer niet. Dit hebt niets te maken met hoe de MTS bestanden naar de PC worden gekopieerd.