Bestandsgrootte enorm na bewerken

Conny-vdH schreef op 27.06.2022 om 22:37 uur

Als ik een mp4 bestand (opname zoom-sessie) bewerk met Video Deluxe (simpele aanpassingen zoals stukken er tussenuit en stukjes tekst ertussen) en ik exporteer daarna het bestand, dan is het van 372MB gegroeid naar ruim 5,1GB. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het bestand niet zo groot wordt?

Reacties

Bol schreef op 28.06.2022 om 23:11 uur

@Conny-vdH

Hallo Conny,

Welkom op het forum door en voor Magix gebruikers. 
Op dit forum helpen forumleden elkander, maar het staat wel geheel los van Magix Support.

.....Ik exporteer daarna het bestand, dan is het van 372MB gegroeid naar ruim 5,1GB....

U heb via een zoom-sessie een opname gemaakt in een zeer lage resolutie. U hebt daarna uw zoom-sessie op de tijdlijn van Video Deluxe gezet en bewerkt. Als u nu uw MVP projectbestand in bv. MP4 FullHD 1920x1080p (hoge resolutie) exporteren, dan levert dit altijd een groter bestand op.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Conny-vdH schreef op 17.11.2022 om 11:23 uur

Beste Rob,

Destijds is het me wel gelukt het bestand kleiner te krijgen, maar nu loop ik er weer tegenaan en weet ik niet meer hoe ik dat gedaan heb 😕

Kun je me uitleggen hoe ik ervoor kan zorgen dat de export wordt gecomprimeerd?

Alvast bedankt!

Hartelijke groet,

Conny

Bol schreef op 17.11.2022 om 11:46 uur

@Conny-vdH

Hallo Conny,

Doe het eens op deze manier:

  • klik rechtsboven op Pijl
  • of

Succes,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Conny-vdH schreef op 18.11.2022 om 11:39 uur

@Bol 

Bedankt, alleen dan krijg ik hetzelfde effect. Ik ga verder puzzelen :-) Fijn weekend!

Bol schreef op 18.11.2022 om 12:53 uur

@Conny-vdH

Hallo Conny,

Hiervandaan kan ik niet bepalen hoeveel kleiner uw bestand moet worden. Maar misschien helpt het onderstaande u weer op weg.

  • Ga naar: Bestand / Film exporteren / Video als MPEG-4
  • Zet een vinkje bij: Alle weergeven
  • Kies een format uit de rood omcirkelde gedeelte.

Succes,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 18.11.2022 om 18:27 uur

@Conny-vdH

Hallo Conny,

Volgens mij is dit u bedoeling. Ik heb een testje gedaan met een stukje film MP4 FullHD 1920x1080 25p van ca. 11 min. geëxporteerd als MP4 SD 768x432 25p (16:9).

Zie de afbeelding als resultaat.

Om als MP4 SD 768x432 25p (16:9 te exporteren is de kwaliteit natuurlijk wel minder.

Succes,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

mi-bo schreef op 19.11.2022 om 12:27 uur

@Conny-vdH

Conny,

het gehele verhaal gelezen, u heeft een meeting opgenomen(372xMb dat is gecodeerd) dat geëxporteerd (uitgepakt) in MVDL, bewerkt, en het een en ander verwijderd en aangevuld, als dat geheel weer geupload wordt als mp4 naar de site wordt het automatisch weer gecomprimeerd .

Wat is dan het resultaat, dat zal nooit die 5.1 Gb zijn(eerder minder gezien het weer gecomprimeerd wordt)

Gr

Michael/Moderator

Wijziging aangebracht i.v.m verbeterder info

 

Bol schreef op 19.11.2022 om 13:14 uur

@Conny-vdH

Hallo Conny,

E.a. klopt wel wat hierboven beschreven staat, wanneer u de zoom-sessie ook weer op dezelfde resolutie exporteert.

Wanneer u de zoom-sessie op de tijdlijn van VDL2023 hebt gezet en bewerkt en daarna de zoom-sessie exporteert als MP4 1920x1080 25p dan kan de zoom-sessie weldegelijke 5,1GB worden.

Ik een testfilmpje van ca. 8 min met een resolutie 720x1280 25p op de tijdlijn van VDL 2023 gezet en deze daarna als 1920x1080 25p geëxporteerd. Nu is het geëxporteerde bestand 1920x1080 25p ca 19x groter geworden. zie afbeelding

Succes,

Rob (forumlid / moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 19.11.2022, 13:15, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Conny-vdH schreef op 20.11.2022 om 12:13 uur

@mi-bo Dat was ook mijn eerste gedachte, echter de werkelijkheid is zoals Bol hem hierboven beschrijft.

@Bol Bedankt weer voor de optie. Ik ga hem uitproberen en checken of de kwaliteit die dan overblijft nog voldoende is.

mi-bo schreef op 20.11.2022 om 12:18 uur

@Conny-vdH

Bedankt voor Uw Feedback.

Maar het is toch niet de bedoeling, als MPEG-4 wordt binnen gehaald, dat het als een veel mindere kwaliteit wordt geupload, alles wat bv maar mijn MAGIX mappen wordt geupload is allemaal MPEG-4 (1920x1080)wordt allemaal automatisch gecomprimeerd.

Maar U bent te vreden wat Bol schreef, dat is toch de bedoeling.

PS.

Alles wat hierin staat is nog geen 13Gb,(alles MPEG-4)

http://mi-bo.magix.net/album/

Sc6

Michael/Moderator

Wijziging aangebracht i.v.m met meer info

Conny-vdH schreef op 20.11.2022 om 13:00 uur

@mi-bo Zeker niet de bedoeling dat de kwaliteit minder wordt. Ik ben gewoon verbaasd dat een bestand van 106MB na importeren en dan weer exporteren in dezelfde verhoudingen, dus ook zonder enige aanpassing, ineens 1,3GB is geworden.

mi-bo schreef op 20.11.2022 om 13:18 uur

@Conny-vdH

Er is een verschil tussen exporteren en comprimeren.

Wat is nu precies de bedoeling, u heeft via Zoom een project binnengehaald, dit in MVDL gezet, eventueel bewerkt, en dan de vraag,

Wat is nu precies de bedoeling, wilt U het totaal opslaan op bv een usb stick(exporteren), of moet het ergens naar toe worden gezonden(comprimeren).

Gr

Michael

Bol schreef op 20.11.2022 om 13:35 uur

@Conny-vdH

Hallo Conny,

Bedankt 👍voor uw reacties.

......Als ik een mp4 bestand (opname zoom-sessie) bewerk met Video Deluxe (simpele aanpassingen zoals stukken er tussenuit en stukjes tekst ertussen) en ik exporteer daarna het bestand, dan is het van 372MB gegroeid naar ruim 5,1GB......

U vraagstelling is voor mij volstrek duidelijk, alleen ik kan u helaas geen duidelijk antwoord geven waarom als u de zoom-sessie op de tijdlijn van Video Deluxe bewerkt en dan weer als een MP4 bestand exporteert deze van 372MB is gegroeid naar ruim 5GB. Hiervoor zou ik zo'n zoom-sessie MP4 bestand moet hebben om e.a. te kunnen analyseren.

Met vriendelijke groet,

Rob (forumlid / moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

Conny-vdH schreef op 20.11.2022 om 18:27 uur

@mi-bo Ik wil het voor een beroepsvereniging opslaan op hun cloud, zodat ze het zelf kunnen verspreiden onder leden (via een beschermde locatie). Echter als ik het opsla, dan wordt het dus zo'n groot bestand.

mi-bo schreef op 20.11.2022 om 19:04 uur

@Conny-vdH

Als het in een cloud extern wordt opgeslagen, dan wordt het gecomprimeerd, dat is het zelfde als een Mpeg4 bestand geëxporteerd wordt naar bv een website(dan wordt hrt ook gecomprimeerd).

Sc6

Michael/Moderator

Conny-vdH schreef op 21.11.2022 om 13:12 uur

Dat is niet automatisch zo. Daarvoor moet je in de eigenschappen het vinkje comprimeren aanzetten. Maar goed, ik ben er met hulp inmiddels uit, dus bedankt!