Aansluiten keyboard voor maken van muziek met Samplitude?

mike-mike schreef op 09.06.2016 om 12:40 uur

Hallo,

Ik draai met Samplitude 64Bit op een Windows-10 PC. Als ik de verschillende instrumenten wil gaan gebruiken (die ik met het programma heb gedownload), kan ik daar (denk ik) het beste een keyboard voor gebruiken (toch?). Ik heb geen uitgebreide geluidskaar, maar een onboard geluidskaart  van Realtek (Realtak Digital Output (High Definition Audio)). Ik vraag mij af of ik voor het spelen en opnemen van muziek een Keyboard kan gebruiken en wat voor soort ik dan het beste kan kopen (USB? of waar ik op moet letten enz. enz.)? Ik ben niet op zoek naar een High-end keyboard, maar wel één die het beste van pas komt met deze software (niet te duur dus!). Hebben jullie daar adviezen over?

Ook vraag ik mij af of ik gewoon zo’n Keyboard kan inpluggen en meteen spelen en opnemen, of is hier een bepaalde volgorde voor? Ik heb op internet gezien dat je dit moet doen voor je de software voor het eerst opent, omdat je anders een slechte synchronisatie tussen hardware en software hebt. Is dit zo en wat kan ik dan doen (als dit zo is) om toch een goede werking te krijgen tussen de hardware en de software?

Ik hoop dat ik op het forum geholpen kan worden.  Alvast bedankt voor het mee denken!

Met vriendelijke groet,

Mike

Reacties

RiViS schreef op 09.06.2016 om 16:19 uur

Hallo Mike,

Ik zou in elk geval een midi keyboard nemen, omdat veel instrumenten daarop zijn gebaseerd. Als je even Googeld op Midi USB keyboard krijg je en groot aantal leverancers en keyboards te zien in alleerlei prijsklassen.

Er zijn al keyboards met 25 toetsen (2 octaven) ruim beneden de 100 Euro (zelf heb ik de LPK25 van Akai). Je moet zelf beslissen of 2 octaven voldoende is, meer octaven betekent natuurlijk ook een hogere prijs. Je kunt ook letten op de reviews van andere kopers. Ook is het misschien voor jou van belang te weten of de toetsen al dan niet aanslag-gevoelig zijn, als dat zo is is het volume afhankelijk van de sterkte van je aanslag, dat kun je prettig vinden of juist niet...

Betreffende het aansluiten: daarover staat veel in de Hulp functie van het programma. In elk geval moet je het keyboard aansluiten voordat je het programma opstart, anders wordt-ie niet herkend.

groet,

Rijk

mike-mike schreef op 09.06.2016 om 22:48 uur

Hallo Rijk,

 

Bedankt voor de reactie! Ik ga morgen eens kijken.

 

Groet, Mike

mike-mike schreef op 11.06.2016 om 19:17 uur

Ik heb vandaag een Midi Keyboard gekocht (M-Audio Oxygen 61 MK4) en vraag mij af hoe ik de diverse knoppen kan koppelen aan de software. Ik wil bijvoorbeeld de play- en rec.-knop koppellen aan de sporen recorders, maar dit lukt mij niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Alhoewel het keyboard niet duur is (voor wat je krijgt en om mee te beginnen), wil wel zeker maken dat deze goed met de Samplitude software kan samen werken (anders moet deze toch terug). Heeft iemand heir ervaring mee (of ken deze M-Audio)? Ik hoop dat iemand snel kan reageren, omdat ik tot het einde van de week heb om het apparaat eventueel terug te sturen.

Alvast bedankt!
Groet, Mike

Bulevardi schreef op 17.08.2016 om 10:49 uur

 

Ik heb vandaag een Midi Keyboard gekocht (M-Audio Oxygen 61 MK4) en vraag mij af hoe ik de diverse knoppen kan koppelen aan de software. Ik wil bijvoorbeeld de play- en rec.-knop koppellen aan de sporen recorders, maar dit lukt mij niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Alhoewel het keyboard niet duur is (voor wat je krijgt en om mee te beginnen), wil wel zeker maken dat deze goed met de Samplitude software kan samen werken (anders moet deze toch terug). Heeft iemand heir ervaring mee (of ken deze M-Audio)? Ik hoop dat iemand snel kan reageren, omdat ik tot het einde van de week heb om het apparaat eventueel terug te sturen.

Alvast bedankt!
Groet, Mike

Ik vraag me af of het überhaupt nog mogelijk is om midi keyboard of pad controllers te koppelen met magix. Enfin, gewone plug and play om keyboard te kunnen spelen wel, maar om specifiek pads te koppelen aan de software om de 'learn midi' optie te gebruiken in je VST's, dat lukt blijkbaar niet meer...

Ik heb de vraag hier ondertussen ook gesteld:

http://www.magix.info/nl/hardware-controller-mapping.knowledge.1175185.html?msg=answeradded

Vroeger was het mogelijk, omdat ik het eens eerder in een video  tutorial heb zien doen, maar nu lijkt de functionaliteit eruit zijn gehaald.
Ik vrees dat ik een andere DAW zal moeten zoeken. In de meeste standaard daw's is het koppelen van hardware toch een basisvereiste... waarom zou je er anders een midi keyboard aankoppelen?

Ik hoop ook gauw op reactie van Magix.