3 vragen over geluid

george-bohlander schreef op 27.04.2023 om 11:58 uur

Ik maak nu een film van video in combinatie met foto's, waarbij ik video inkort en bewerk en bij foto's voeg ik vaak wat beweging toe (in-uitzoomen etc). Vervolgens ga ik titels en overgangen toevoegen in de weergavemodus en als laatste zet ik er muziek onder. Via volumecurve pas ik volume van muziek aan bij geluid van de videofragmenten. Ik stuit op 3 issues: 1. geluid van bepaalde videofragmenten loopt vaak door onder andere beelden (via ander geluidsspoor). Hoe kan ik dit voorkomen? 2. ik moet heel vaak bij de videofragmenten opnieuw het originele geluid toevoegen, want dat is verdwenen. 3. is er een handigere manier om geluidsvolume af te stemmen bij muziek en geluid van het videofragment. Nu ben ik volumecurve steeds hoger en lager aan het zetten bij videogeluid dat ik wil laten horen en dat is monnikenwerk.

met vriendelijke groet

George Bohlander

Reacties

Kees-Haremaker schreef op 27.04.2023 om 22:43 uur

Hallo George als je in de tijdlijnmode werkt gaat dat beter als tenminste bij de videostukjes het audio niet losgekoppeld is, want als je een video inkort wordt het geluid mee ingekort dus gaat dat altijd goed.
Ik zelf werk altijd alleen maar in de tijdlijn mode
Mvg Kees

Bol schreef op 27.04.2023 om 23:21 uur

@george-bohlander

Halle George,

Probleem -1-

...Geluid van bepaalde videofragmenten loopt vaak door onder andere beelden (via ander geluidsspoor)..

Bedoelt u, dat het geluid van een bepaalde videofragmenten bv. op spoor 3 doorloopt onder ander beelden op bv. spoor 4? Als dat zo is, dan kan het zijn dat u last hebt van spookgeluiden. zie: spookgeluiden

Probleem -2-

....ik moet heel vaak bij de videofragmenten opnieuw het originele geluid toevoegen, want dat is verdwenen....

Dit zou iets met de spookgeluiden te maken kunnen hebben. Zie ook een deze link: "Spookelementen" uit het project verwijderen

Probleem -3-

......is er een handigere manier om geluidsvolume af te stemmen bij muziek en geluid van het videofragment....

Zelf gebruik ik hiervoor de functie Normaliseren (Alt+N). Selecteer alles en druk dan op Alt+N.

Succes,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

george-bohlander schreef op 28.04.2023 om 14:48 uur

Hallo George als je in de tijdlijnmode werkt gaat dat beter als tenminste bij de videostukjes het audio niet losgekoppeld is, want als je een video inkort wordt het geluid mee ingekort dus gaat dat altijd goed.
Ik zelf werk altijd alleen maar in de tijdlijn mode
Mvg Kees

Dank je wel . Zodra ik met audio bezig ben ga ik ook altijd naar tijdlijnmodus.

george-bohlander schreef op 28.04.2023 om 16:04 uur

@george-bohlander

Halle George,

Probleem -1-

...Geluid van bepaalde videofragmenten loopt vaak door onder andere beelden (via ander geluidsspoor)..

Bedoelt u, dat het geluid van een bepaalde videofragmenten bv. op spoor 3 doorloopt onder ander beelden op bv. spoor 4? Als dat zo is, dan kan het zijn dat u last hebt van spookgeluiden. zie: spookgeluiden

Probleem -2-

....ik moet heel vaak bij de videofragmenten opnieuw het originele geluid toevoegen, want dat is verdwenen....

Dit zou iets met de spookgeluiden te maken kunnen hebben. Zie ook een deze link: "Spookelementen" uit het project verwijderen

Probleem -3-

......is er een handigere manier om geluidsvolume af te stemmen bij muziek en geluid van het videofragment....

Zelf gebruik ik hiervoor de functie Normaliseren (Alt+N). Selecteer alles en druk dan op Alt+N.

Succes,

Rob (forum moderator)

Hi Rob,

 

Dank weer voor je uitgebreide input!. Punt 1 is daadwerkelijk spookgeluiden en ik heb het op kunnen losen door het betreffende spoor op M te zetten en overig materiaal over te hevelen naar een ander spoor. Punt 2 heb ik steeds orgineel geluid teruggezet. Punt 3 ik heb functie normaliseren toegepast maar had natuurlijk al middels volumecurve geluid van de muziek aangepast. Ik ga volgende keer zeker normaliseren gebruiken!

Bol schreef op 28.04.2023 om 16:48 uur

@george-bohlander

Hallo George,

Het doet mij deugd om te lezen en te vernemen, dat uw probleem onder Punt -1- is opgelost. Bedankt👍 voor uw terugkoppeling

Wat betreft Punt -2- het terugzetten van het originele geluid, staat er een vinkje bij Video met geluid importeren?

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

george-bohlander schreef op 29.04.2023 om 14:27 uur

Hi Rob, Klopt het vinkje staat aan bij video met geluid importeren. Ik heb je suggestie voor punt 3 inzake Normaliseren gevolgd, maar muziek geluid wordt niet gedempt bij videogeluid, dus ik zal volumecurvers steeds moeten aanpassen. groet

George

Bol schreef op 29.04.2023 om 15:13 uur

@george-bohlander

Hallo George,

Het klopt wat u schrijft. De muziekgeluiden worden niet gedempt of uitgezet bij videogeluid. Alle muziek- en filmgeluiden worden op elkaar afgestemd. (genormaliseerd). Als u het muziekgeluid zachter wilt zetten, zodat het filmgeluid beter hoorbaar is, dan kunt dat doen d.m.v. de volumecurver of door het muziekvolume met x dB te verlagen. U kunt zelfs het geluid uitzetten. Zoals u ziet zijn hiervoor verschillende mogelijkheden.

Volume verhogen of verlagen

Volume verhogen

Volume verlagen

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 29.04.2023, 15:17, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

george-bohlander schreef op 29.04.2023 om 17:18 uur

Klopt en deze opties gebruik ik ook regelmatig. groet

george

Bol schreef op 29.04.2023 om 23:30 uur

@george-bohlander

Hallo George,

Bedankt👍 voor uw terugkoppeling.

Ik was in de veronderstelling, dat u het geluid van uw film- en muziekbestanden op elkaar wilde afstemmen (normaliseren).

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-